آیا تقسیم ارث بدون انحصار وراثت ممکن است؟

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
موضوع تعیین وراث یکی از مهم‌ترین موضوعات حقوقی است که پرونده‌های دادکاه‌ها و شورای حل اختلاف را به خود اختصاص داده است.
تقسیم ارث بدون انحصار وراثت

یکی از سؤالاتی که بسیاری از افراد از ما می‌پرسند آن است که آیا تقسیم ارث بدون انحصار وراثت امکان دارد یا خیر؟ گواهی انحصار وراثت، ‌ای است که توسط شورای حل اختلاف، صادر می‌شود و باتوجه‌به اینکه به‌جز در موارد خاص، بدون مشخص‌بودن وراث قانونی و شرعی، امکان تقسیم ارث وجود ندارد و برخی افراد بدون گرفتن این گواهی اقدام به تقسیم ارث، می‌کنند، ضروری است تا تبعات تقسیم ارث بدون انحصار وراثت، مطلع بود. همراه دلتامگ باشید.

 آیا انحصار وراثت اجباری است یا خیر؟

دراین‌رابطه باید بگوییم که انجام انحصار وراثت در مواردی که متوفی دارایی داشته و وراث قصد تقسیم آن را دارند ضروری است.

آیا تقسیم ارث بدون انحصار وراثت امکان‌پذیر است؟

از دیگر پرسش‌های رایج در موضوع ارث و تقسیم آن، این موضوع است که آیا تقسیم ارث بدون انحصار وراثت و داشتن حکم شورای حل اختلاف، دراین‌خصوص، امکان‌پذیر است یا خیر؟ به همین جهت در این قسمت، قصد داریم به این پرسش پاسخ داده و مراحل ضروری برای تقسیم ارث را بررسی کنیم.

در پاسخ به این سؤال باید بگوییم، هدف از تقسیم ارث به طور معمول آن است که مالکیت اموال متعلق به متوفی با سند به وراث شرعی و قانونی او انتقال پیدا کرده و آن‌ها بتوانند به‌موجب سند مثبت حق مالکیت خود در اموالشان تصرفاتی مثل فروش، انتقال، اجاره و مواردی ازاین‌دست را انجام دهند.

باتوجه‌به اینکه گرفتن سند رسمی، به نام وراث در خصوص سهم‌الارثشان یا تقسیم دارایی‌های موجود در حساب بانکی یا دارایی‌های به‌موجب اسناد تجاری، نظیر سهام و مواردی ازاین‌دست، فقط با ارائه مدارک لازم که از ضروری‌ترین آن‌ها، گواهی انحصار وراثت بوده، امکان‌پذیر است، پاسخ به این پرسش که تقسیم ارث بدون انحصار وراثت، ممکن است یا خیر؟ منفی است.

مطلب پیشنهادی:  همه چیز درباره مالیات بر ارث

آیا تقسیم ارث بدون انحصار وراثت امکان‌پذیر است؟

در واقع تنها فرضی که در آن می‌توان گفت تقسیم ارث بدون انحصار وراثت ممکن خواهد بود آن است که متوفی، ورثه محجور یا غایب و همچنین، حساب بانکی و اسناد تجاری و مال دارای سند رسمی نداشته باشد و تمامی وراث بر تقسیم ارث به‌موجب یک تقسیم‌نامه، توافق داشته باشند یا بخواهند، صرفاً در جهت استفاده از مال به ارث رسیده، نظیر زمین کشاورزی و یا ملک متوفی، تقسیم ارث انجام دهند، نیاز به گواهی انحصار وراثت نیست. ولی، باتوجه‌به مشکلات ناشی از تقسیم ارث بدون انحصار وراثت بهتر است وراث اقدام به این کار کنند.

تقسیم ارث بدون حضور یکی از وراث

در قسمت قبل در مورد اجباری بودن انحصار وراثت و تقسیم ارث بدون انحصار وراثت صحبت کردیم در این قسمت می‌خواهیم موضوع تقسیم ارث بدون حضور یکی از وراث را برایتان بررسی کنیم.

تقسیم ارث بدون حضور یکی از وراث

در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که تنها درصورتی‌که دادگاه، بخواهد به‌موجب صدور حکم تقسیم ترکه تقسیم ارث را انجام دهد یا درصورتی‌که یک نفر از ورثه غایب در تقسیم و رسیدگی به سایر امور ارث وکالت داشته باشد تقسیم ارث، بدون حضور یکی از وراث، ممکن خواهد بود.

نکته مهمی که باید بدانید آن است که درصورتی‌که شخص غایب، نماینده قانونی ورثه محجور باشد، تقسیم ارث تنها با داشتن وکالت از او یا در صورت وجود گواهی انحصار وراثت و حکم تقسیم ترکه، ممکن و میسر، خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

رفع توقیف کردن اموال مرد برای مهریه چگونه است؟

زنان معمولا برای بدست آوردن مهریه خود دست به هر کاری می‌زنند یکی از این کارها توقیف کردن ا…