آیا دریافت مهریه بعد از طلاق ممکن است؟

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
یکی از حقوق مهمی که به زن بعد از نکاح تعلق می‌گیرد، مهریه است. مهریه حق زن است و مرد موظف به پرداخت آن خواهد بود.
 دریافت مهریه بعد از طلاق چه شرایطی دارد؟

یکی از سوالاتی که بسیاری از افراد از ما می‌پرسند آن است که آیا دریافت مهریه بعد از طلاق ممکن است؟ همان‌طور که می‌دانید طلاق انواع مختلفی داشته و به دلیل اینکه حق طلاق در قانون ایران با مرد است، زن برای گرفتن این حق در شرایطی مجبور است تا مهریه خود را ببخشید اما زن در این صورت ممکن است بعد از جدایی و طلاق به این نتیجه برسد که پشیمان شده و می‌خواهد مهریه خود را دریافت کند. همراه دلتامگ باشید.

 دریافت مهریه بعد از طلاق چه شرایطی دارد؟

در رابطه با دریافت مهریه بعد از طلاق باید بدانید که زن می‌تواند بعد از ثبت طلاق برای دریافت مهریه اقدام کند. البته این موضوع شرایط خاص و مخصوص خود را دارد.

اگر زن در دوران طلاق مهریه خودش را بخشیده باشد و طلاق به صورتی بوده که زن مهریه خود را بخشیده باشد، زن می‌تواند در دوران عده برای دریافت آن اقدام کرده و درخواست دریافت مهریه بعد از طلاق را به دادگاه ارائه کند.

البته در این رابطه باید بدانید که اگر دوران عده به پایان رسیده باشد دیگر زن نمی‌تواند برای دریافت آن هیچ اقدامی کند. در مطالب قبلی اشاره کردیم که در شرایطی زن علاوه بر بخشیدن مهریه مبلغی را نیز به شوهرش می‌دهد تا او را راضی به طلاق نماید این نوع طلاق خلع نام دارد.

طلاق خلع  از نوع بائن است. به بیان دیگر یعنی زن در این طلاق لازم نیست عده نگه دارد. در واقع این طلاق از نوع بائن است تا مرد نتواند ازدواج را از سر بگیرد.

زن می‌تواند در این شرایط نیز برای دریافت مهریه بعد از طلاق اقدام کند ولی باید این را بدانید که طلاق به صورت رجعی در آمده و مرد می‌تواند در دوران عده به او رجعت کند (برگردد). در این شرایط زن فقط می‌تواند اصل مهریه را دریافت کرده و حق مطالبه باقی پول پرداختی را نخواهد داشت.

مطلب پیشنهادی:  تغییر کاربری در حریم شهری

دریافت مهریه بعد از طلاق توافقی

دریافت مهریه بعد از طلاق توافقی

در این نوع از طلاق همه چیز باید به صورت کاملا توافقی انجام شود و زوجین در رابطه با همه موارد باید هم نظر باشند. در رابطه با مهریه نیز همین شرایط وجود دارد. اگر مرد و زن نتوانند در رابطه با این موضوع تصمیم گیری کنند، دادگاه در مورد آن تصمیم گرفته و اعلام خواهد کرد.

اگر زن برای راضی کردن مرد به طلاق توافقی مهریه خود را ببخشد، می‌تواند بعد از طلاق آن را به اجرا بگذارد.

باید این را بدانید طلاق توافقی نیز بائن بوده و اگر زن در دوران عده برای دریافت مهریه بعد از طلاق اقدام کند، طلاق حالت رجعی پیدا کرده و مرد می‌تواند به همسرش برگردد و بدون عقد مجدد با هم زندگی کنند.

در چه حالتی زن نمی‌تواند بعد از طلاق مهریه خود را دریافت کند؟

در چه حالتی زن نمی‌تواند بعد از طلاق مهریه خود را دریافت کند؟

معمولا بحث بخشش مهریه همیشه به صورت زبانی اتفاق افتاده و به همین دلیل زن می‌تواند دریافت مهریه بعد از طلاق را داشته باشد اما اگر مرد کاملا قانونی و هوشمندانه عمل کند این اتفاق نخواهد افتاد.

اگر زن به صورت رسمی و قانونی، سندی را امضا کرده که نشان دهنده بخشش مهریه است دیگر نمی‌تواند برای دریافت آن اقدام کند.

مدارک مورد نیاز برای دریافت مهریه بعد از طلاق

این مدارک به شرح زیر است:

  • شناسنامه و کارت ملی
  • سند مشخص کننده میزان مهریه
  • برگه طلاق توافقی (اگر طلاق از این نوع است)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

در این شرایط تمام ارث زن به همسرش می‌رسد

تقسیم ارث زن از جمله موضوعاتی است که در قانون مدنی ایران به آن اشاره شده است. قانون سهم زن…