آیا تقسیم ارث بین ورثه قبل از فوت ممکن است؟

4
16
زمان مطالعه: 3 دقیقه
هر فردی دارای ملک و املاکی است که بعد از فوت به وارثین وی می‌رسید. حالا سوالی که مطرح می‌شود آن است که آیا تقسیم ارث بین ورثه قبل از فوت امکان دارد؟
تقسیم ارث بین ورثه قبل از فوت

تقسیم ارث بین ورثه قبل از فوت از جمله موضوعاتی است که در قانون مدنی ایران به آن پرداخته شده است و دارای نکات بسیار مهمی بوده که افرا باید از آن اطلاع داشته باشند. همراه دلتامگ باشید تا شما را با این نکات مهم آشنا کنیم.

تقسیم ارث بین ورثه قبل از فوت

صلح عمری یک راهکار آسان برای تقسیم ارث بین ورثه قبل از فوت است. طبق قانون مدنی اموال همه افراد بعد از فوتشان میان وراث آن‌ها که شامل همسر، فرزندان، پدر و مادر و… است، تقسیم می‌شود. حالا قانون‌گذار برای تقسیم ارث بین ورثه قبل از فوت شرایط دیگری در نظر گرفته که کمی متفاوت بوده و از این روش با نام صلح عمری یاد می‌شود.

قرارداد صلح عمری قراردادی است که در آن مالک، مالکیت ملک خود را از طریق قراردادی به نام صلح عمری به شخص دیگری منتقل می‌کند با این شرط که اولاً مصالح تا زمانی که زنده است مالک منافع ملک متعلق به خودش بوده، ثانیاً بعد از فوت مالک، صلح کامل شده و متصالح (فردی که به نفع وی صلح شده) علاوه بر عین، مالک منافع مال نیز شده و بتواند از آن استفاده کند. اکنون در این بخش، به توضیح مزایای صلح عمران پرداخته که شامل موارد زیر است:

طبق قانون افراد می‌توانند برای تعیین تکلیف اموالشان بعد از مرگ وصیت‌نامه تنظیم کنند. البته نکته مهمی که دراین‌رابطه وجود دارد آن است که هر شخص صرفاً تا یک‌سوم اموال خود را می‌تواند بعد از مرگ خود وصیت کرده و مازاد بر این مقدار بدون تنفیذ و اجازه وراث باطل است.

تقسیم ارث

بنابراین، مهم‌ترین مزیت صلح عمری آن است که با انعقاد این صلح مالک می‌تواند برای اموالش در زمانی که در قید حیات است تعیین تکلیف کرده و آن را به نظر وراث و بعد از فوت خود واگذار کند. در نهایت صلح عمری یک راهکار عالی برای تقسیم ارث بین ورثه قبل از فوت است.

مطلب پیشنهادی:  خرید زمین و نکاتی که باید به آن توجه کرد!

مزیت دیگر از مزایای صلح عمری، آن است که ازآنجاکه قرارداد انتقال ملک در قالب صلح انجام می‌شود، میزان مالیات انتقال آن در مقایسه با قرارداد بیع یا همان قرارداد خریدوفروش و مالیات‌برارث، بسیار کم‌تر است.

همچنین یکی دیگر از مزایای صلح عمری آن است که در این قرارداد، درعین‌حال که مالک مالکیت عین ملک خود را به طور کامل به متصالح منتقل می‌کنند مالکیت منافع برای خودشان باقی‌مانده و بنابراین می‌تواند بدون ترس از بیرون‌شدن توسط ورثه تا پایان عمر و با خیال راحت در ملک انتقال‌داده‌شده، سکونت و زندگی نماید.

آیا در صلح عمری سند منتقل می‌شود؟

آیا در صلح عمری سند منتقل می‌شود؟

یکی از سؤالاتی که پیرامون صلح عمری بسیار پرسیده می‌شود، آن است که آیا در صلح عمری سند منتقل می‌شود؟ یا اینکه مالکیت مال به طور کامل برای صلح‌کننده یا متصالح باقی‌مانده و تنها بعد از فوت وی، به صلح شونده یا متصالح منتقل می‌گردد؟

در جواب این سؤال که آیا در صلح عمری سند منتقل می‌شود باید بگوییم که در قرارداد صلح عمری به‌محض انتقال قرارداد، مالکیت عین به متصالح انتقال‌یافته و بنابراین، در صلح عمری، سند منتقل می‌شود؛ با این توضیح که اولاً مالکیت منافع، برای مصالح باقی‌مانده و تا زمان مرگ وی، این حق برقرار است؛ ثانیاً، متصالح می‌تواند با درج خیار در قرارداد صلح عمری، این امکان را برای خود فراهم ساخته تا هرزمان بخواهد تا قبل از فوت خود، قرارداد صلح را مطابق مقررات فسخ صلح عمری، فسخ کند.

4 دیدگاه

  1. ناشناس

    26 بهمن 1402 در 9:35 ق.ظ

    سلام خیلی مطلب خوبی بود

    پاسخ

  2. ناشناس

    26 بهمن 1402 در 8:02 ب.ظ

    عالی بود

    پاسخ

  3. ملائکه

    27 بهمن 1402 در 6:31 ق.ظ

    باسلام در وصیت تا ثلث می تواند وصیت بکند ولی درصلح می تواند تمام اموال خود را به هر شخص یا اشخاصی مصالحه نماید موید باشید ملائکه

    پاسخ

  4. محمد

    27 بهمن 1402 در 12:09 ب.ظ

    یک بند و قانونی که تصویب شده در متن نمی باشد لطفا اشاره فرمایید برای مردمی که پول نجومی برای وکلا ندارند

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

قوانین جدید گواهینامه خیلی مهم هستند

افرادی که اقدام به دریافت گواهینامه رانندگی کرده‌اند یا می‌خواهند آن را دریافت کنند، باید …