با علت‌های خشکی ناخن آشنا شوید

1
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
خشکی ناخنها یکی از عوامل مهم در سلامتی بدن است که باید مورد توجه قرار بگیرد و درمان شود یا از روند آن جلوگیری کرد.
خشکی ناخن

داشتن ناخن‌هایی زیبا و سالم، از نکات مهمی است که در زیبایی و بهداشت دست‌ها تأثیرگذار است. با این حال، خشکی ناخن مشکلی است که بسیاری از ما با آن مواجه هستیم. خشکی این اندام می‌تواند باعث شکنندگی، ترک خوردگی و حتی ساییدگی پوست دست شود.

خشکی ناخن و چرا این مشکل را باید مورد توجه قرار دهید

عوامل مختلفی می‌توانند باعث خشکی این قسمت از بدن می شوند، از جمله استفاده بیش از حد از محصولات شیمیایی ناخن مانند لاک ناخن و سفید کننده‌ها، استفاده از آب برای شستن دست‌ها و استفاده از مواد ضدعفونی‌کننده، و همچنین عوامل خارجی مانند آب و هوای خشک.

علل اصلی خشکی ناخن

علل اصلی خشکی ناخن ممکن است به عوامل مختلفی برگردد. اولین عامل می‌تواند عوامل طبیعی محیطی باشد. مثلاً هواهای یخبندان و خشک در فصل زمستان می‌تواند باعث خشکی و ترک خوردن ناخن‌ها شود. همچنین، استفاده بیش از حد از آب و صابون و مواد شوینده نیز می‌تواند به خشکی این قسمت از بدن موجب شود.

خشکی ناخن
عوامل دیگری نیز می‌توانند موجب خشکی این قسمت از بدن شوند. اهمیت تأمین تغذیه درست برای سلامت ناخن‌ها نیز باید مورد توجه قرار گیرد. کمبود ویتامین‌ها و مواد مغذی مهم مانند آهن و روی می‌تواند باعث خشکی این قسمت از دستها شود. همچنین، استفاده مداوم از محصولات شیمیایی مانند لاک ناخن و از بین بردن طبیعت ناخن‌ها با استفاده از فایل و ابزارهای تیز می‌تواند باعث ایجاد خشکی و آسیب به ناخن‌ها شود.

روش‌های طبیعی برای ترمیم و مرطوب کردن ناخن

در این قسمت به چندین راه کار بسیار ساده برای جلوگیری از خشکی ناخن می پردازیم.

استفاده از روغن طبیعی

یکی از روش‌های ساده برای ترمیم ناخن‌های خشک، استفاده از روغن‌های طبیعی مانند روغن زیتون، روغن آرگان و روغن آووکادو است. قبل از خواب، چند قطره از این روغن‌ها را به ناخن‌ها و پوست اطراف آنها ماساژ دهید. این روش موجب تغذیه و مرطوب کردن ناخن‌ها می‌شود.

استفاده از آلوئه ‌ورا

گوشت آلوئه‌ ورا دارای خواص آرامش‌بخش و ترمیم ‌کننده است. برای مرطوب کردن ناخن‌ها، می‌توانید گوشت آلوئه‌ ورا را دراز کنید و ژل داخل آن را روی ناخن‌های خود بمالید. اجازه دهید ژل مدتی روی ناخن‌ها قرار بگیرد و سپس با آب ولرم شستشو دهید.

مطلب پیشنهادی:  این کارها زنان را از چشم مردان می‌اندازد

استفاده از ماسک ناخن

ساختن یک ماسک طبیعی از نخود چی و عصاره لیمو برای ناخن‌ها به شما کمک می‌کند تا آنها را مرطوب کنید و تقویت کنید.
استفاده از روغن‌ها و محصولات مرطوب‌کننده ناخن،روغن‌های ناخن، مانند روغن آرگان، روغن نارگیل و روغن آووکادو، حاوی عناصر تغذیه‌ای مهمی مانند ویتامین E، اسیدهای چرب و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند. این عناصر تغذیه‌ای نه تنها به ناخن‌ها کمک می‌کنند تا مرطوب شوند، بلکه قوی‌تر و سالم‌تر هم شوند.
برای استفاده از روغن‌ها و محصولات مرطوب‌کننده ناخن، می‌توانید چند قطره از روغن مورد نظر را روی ناخن‌ها مالیده و به آرامی ماساژ دهید. این کار را به طور منظم و در بازه‌های زمانی مشخص انجام دهید تا ناخن‌هایتان همیشه مرطوب و سالم باقی بمانند.


علاوه بر روغن‌ها، می‌توانید از محصولات مرطوب‌کننده ناخن مانند لوسیون‌ها و کرم‌ها استفاده کنید. این محصولات معمولاً حاوی عناصر آبرسانی و مرطوب‌کننده هستند که به ناخن‌ها نرمی و لطافت می‌بخشند. با استفاده منظم از این محصولات، می‌توانید از خشکی این اندام جلوگیری کرده و آن‌ها را به حالتی سالم و زیبا درآیید.

تغذیه صحیح برای سلامت ناخن

پروتئین
مواد سازنده اصلی ناخن‌ها پروتئین است. بنابراین، مصرف منابع سالم پروتئین مانند گوشت، ماهی، مرغ، تخم مرغ، لوبیا و مغزهای مختلف، می‌تواند به قوت و سلامت ناخن‌ها کمک کند.
ویتامین A
این ویتامین باعث حفظ رطوبت ناخن‌ها و جلوگیری از خشکی آنها می‌شود. برخی منابع غذایی غنی از ویتامین A شامل هویج، کدو تنبل، برگهای سبز تاریک، توت‌های قرمز و شیر و محصولات لبنی هستند.
ویتامین C
این ویتامین به تقویت ناخن‌ها و جلوگیری از شکنندگی آنها کمک می‌کند. میوه‌ها مانند پرتقال، توت‌ها، توت‌فرنگی و مرکبات، و همچنین سبزیجات مانند بروکلی و فلفل قرمز، منابع خوبی از ویتامین C هستند.
آهن
کمبود آهن می‌تواند باعث شکنندگی و ضعف ناخن‌ها شود. بنابراین، مصرف مواد غذایی غنی از آهن مانند گوشت قرمز، ماهی، اسفناج، لوبیا به جلوگیری از خشکی ناخن کمک می کنند.

یک نظر

  1. ناشناس

    26 بهمن 1402 در 3:26 ب.ظ

    من با سن بالای ۷۰سال ناخنهام همین طوریه مخصوصا ناخن های پاهام خیلی استفاده بردم متشکرم.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

این مدل‌ کراپ‌ و نیم‌تنه زنانه امسال مد هستند

یکی از مدهایی که امسال مشاهده می‌کنید استفاده از مدل‌ کراپ‌ و نیم‌تنه زنانه است. لباس کراپ…