حراج شاهکار هنری که یک قرن همه به دنبال آن بودند!

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
حتما از خودتان می‌پرسید این چه شاهکاری است که مردم همه به دنبال آن هستند؟! در واقع شاهکاری که حالا چوب حراج رویش خورده و 54 میلیون دلار ارزش دارد، یک نقاشی پرتره قدیمی است که آن را گوستاو کلیمت روی بوم کشیده بود!
حراج شاهکار هنری

حراج شاهکار هنری یک کار روتین است که در بسیاری از حراجی‌های اروپا انجام می‌شود. معمولا اروپاییان که آثار هنری نفیسی را از هنرمندان بزرگ جهان در اختیار دارند، گاهی به سرشان می‌زند که چوب حراج به آن‌ها بزنند. در این حراجی‌ها گاهی حتی گنجینه‌های نفیسی از تمدن‌های بزرگ بشری هم دیده می‌شود. با دلتامگ همراه باشید.

حراج شاهکاری که یک قرن گم شده بود

نزدیک به یک قرن پیش یک نقاشی پرتره زیبا که اثری از گوستاو کلیمت بود، گم شد! نام این نقاشی پرتره فرئولین لیزر بود و یکی از آخرین آثار این هنرمند بزرگ محسوب می‌شد. نکته عجیب اینجاست که این اثر نفیس در مجموعه خصوصی یک اتریشی پیدا شده است! کلیمت احتمالا این نقاشی پرتره را در سال ۱۹۱۷، تنها یک سال قبل از مرگش بر اثر سکته مغزی، آغاز کرد. این نقاشی با چند بخش ناتمام بعدها به خانواده لیزر داده شد و پس از آن دیگر هیچ‌کس از آن خبر نداشت.

حراج شاهکاری که یک قرن گم شده بود

شگفتی جامعه هنری از کشف پرتره لیزر

حراج شاهکار هنری کلیمت نه تنها جامعه هنری دنیا را شوکه کرده؛ بلکه خانه حراج وین را نیز به واکنش واداشته است. کشف دوباره یکی از زیباترین پرتره‌هایی که گوستاو کلیمت در آخرین روزهای زندگی‌اش کشیده است، قطعا بسیار هیجان‌انگیز است. نقاشی‌ای که تنها چند عکس سیاه و سفید در کاتالوگ‌ها از آن وجود داشت، حالا برای اولین بار در مقابل چشمان دنیا به نمایش درآمده است.

موضوع شاهکار هنری پرتره چیست؟

موضوع این نقاشی پرتره که حالا به حراج شاهکار هنری معروف شده است، دختری 18 ساله از خاندان بزرگ آدولف لیزر است که متولد 1899 و نام او مارگارت کنستانس لیزر بوده است. نکته جالب درباره این پرتره آن است که احتمالا کلیمت پرتره‌هایی از دو عضو دیگر خانواده لیزر یعنی  هلن لیزر (متولد ۱۸۹۸)، دختر بزرگ هنریت آمالی لیزر-لاندو و جاستوس لیزر و دختر کوچک‌تر آن‌ها آنی لیزر (متولد ۱۹۰۱) نیز کشیده بوده است.

مطلب پیشنهادی:  در سفر به ترکیه، این 3 تا کارو نکن!

شگفتی جامعه هنری از کشف پرتره لیزر

حراج شاهکار هنری لیزر چه موقع خواهد بود؟

قرار است این نقاشی نفیس در اردیبهشت سال بعد در یک حراجی خصوصی با حضور وارثان اصلی لیزر و صاحبان فعلی آن به نمایش درآید. نقاشی پرتره «فرئولین لیزر» پیش از فروش طی یک تور جهانی در سوئیس، آلمان، بریتانیا و هنگ کنگ به نمایش گذاشته می‌شود. با این‌حال ما امیدواریم که این اثر روزی از موزه‌های بزرگ دنیا مانند موزه لوور سر در بیاورد تا همه مردم بتوانند آن را ببینند.

گوستاو کلیمت

گوستاو کلیمت که بود؟

کلیمت که حالا یکی از زیباترین پرتره‌های او با عنوان حراج شاهکار هنری به نمایش گذاشته شده، یک نقاش نمادگرای اتریشی بود که یکی از برجسته‌ترین اعضای انجمن هنر نو وین محسوب می‌شد. این هنرمند در طی سال‌های عمرش از 1862 تا 1918 حدود سه هزار نقاشی را به تصویر کشید که یکی از معروف‌ترین آن‌ها همین پرتره لیزر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی

همچنین بخوانید

زیباترین شهر ایران کجاست؟

زیباترین شهر ایران به نظر شما کجاست؟ هر یک از شهرهای ایران زیبایی خاص خود را دارند و کسانی…