آيا گریه کردن برای سلامت روان مفید است؟

2
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
روانشناسان بر روی فواید گریه برای سلامت روان تاکید دارند. وقتی گریه می‌کنیم، احساسات منفی درون‌مان را بیرون می‌ریزیم و به اصطلاح سبُک می‌شویم.
فواید گریه کردن برای سلامت روان

از قدیم در مواقع ناراحتی و درد به ما گفته‌اند گریه کن که سبک بشوی. اما آیا این جمله حقیقت دارد؟ در ادامه این مطلب از مجله دلتا با فواید گریه کردن برای سلامت روان آشنا می‌شوید.

فواید گریه کردن چیست؟

برای پاسخ به این پرسش، اول باید از خودمان بپرسیم که چرا گریه می‌کنیم؟ گریه کردن در نوزادی راهی برای بیان نیاز و انتقال احساسات بوده است. در بزرگسالی هم هنگام درد و ناراحتی گریه می‌کنیم. می‌توانیم بگوییم که گریه نوعی واکنش احساسی است. اما گریه کردن چه فوایدی دارد؟ اولین چیزی که به نظرمان می‌رسد، آرام گرفتن است. گریه کودک بی‌قرار درون ما را آرام می کند. در ادامه با مزایای بیشتر گریه برای سلامت روان آشنا می‌شوید.

گریه کردن استرس را کاهش می‌دهد

از مهم‌ترین فواید گریه کردن می‌توانیم به کاهش استرس اشاره کنیم. ‌در موقعیت‌هایی مثل از هم پاشیدگی یک رابطه عاشقانه، به یک سپر دفاعی نیاز داریم تا با واقعیت تلخ مواجه شویم. گریه یک واکنش احساسی تطبیقی برای رویایی با ناملایمات زندگی است. وقتی گریه می‌کنیم فرایندهای اضطرابی بدن ما تعدیل می‌شود، خلاء احساسی درون‌مان را پر می‌کنیم و به این صورت تسکین می‌یابیم.

گریه کردن استرس را کاهش می‌دهد

با گریه کردن بار احساسات منفی را کاهش می‌دهیم

افرادی که در گریه کردن ناتوان هستند، نمی‌توانند احساسات منفی خود را تخلیه کنند. این احساسات روی هم انباشته می‌شوند و در نهایت ممکن است به مشکلات بزرگتری برای سلامتی روان تبدیل شوند. بنابراین یکی از مهم‌ترین فواید گریه کردن، تخلیه احساسات منفی است. وقتی گریه می‌کنیم احساس سبکی می‌کنیم و این همان کاهش بار ناملایماتی است که روی وجودمان سنگینی می‌کنند.

گریه کردن احتمال ابتلا به افسردگی را کاهش می‌دهد

انباشته شدن احساسات بد و منفی در وجود ما می‌تواند منجر به تشکیل توده سیاهی شود. این توده سیاه همان افسردگی است که زندگی ما را با چالش مواجه می‌کند. با گریه کردن در مواقع مواجهه با غم، تا حد زیادی از این انباشتگی جلوگیری می‌کنیم. بنابراین می‌توانیم بگوییم که یکی از فواید گریه کردن، پیشگیری از افسردگی است.

افسردگی شرایط زندگی ما را به کلی تغییر می‌دهد و ممکن است دچار بحران‌هایی مثل میل به خودکشی یا انجام رفتارهای پرخطر دیگر بشویم. با گریه کردن در شرایط بحرانی ریسک ابتلا به افسردگی را کاهش می‌دهید.

مطلب پیشنهادی:  فراموشی ناگهانی؛ چرا بعضی چیزها را فراموش می کنم؟

با گریه کردن نسبت به درون‌مان آگاه‌تر می‌شویم

گریه باعث می‌شود که به احساسات درون‌مان آگاه شویم. بارها حتما برای شما پیش آمده است که به یکباره دچار احساسات شدیدی شده‌اید و مثل ابر بهار شروع به گریه کرده‌اید. در حین گریه ما دنبال علت احساسات‌مان می‌گردیم و حتی گاهی زیر لب آن‌ها را زمزمه می‌کنیم. پس باید بگوییم افزایش خودآگاهی یکی از مهم‌ترین فواید گریه کردن است.

با گریه کردن نسبت به درون‌مان آگاه‌تر می‌شویم

با گریه کردن حمایت دیگران را به دست می‌آوریم

داشتن شانه‌ای امن برای سر گذاشتن روی آن و گریستن یکی از موهبت‌های زندگی است. وقتی گریه می‌کنیم، دیگران از نظر احساسی منقلب می‌شوند و سعی در آرام کردن ما دارند. گریه انسان‌ها را به هم نزدیک می‌کند. در این شرایط می‌توانیم احساسات‌مان را با افراد امن زندگی در میان بگذاریم و از آن‌ها کمک بخواهیم. پس می‌توانیم بگوییم که در میان گذاشتن احساسات با افراد امن، یکی از فواید گریه است.

سخن پایانی

احساسات انسانی بسیار پیچیده است. تمام واکنش‌های احساسی ما در لایه‌هایی پنهان از ذهن ما ریشه دارند. با در میان گذاشتن احساسات و کمک گرفتن از دیگران می‌توانیم از بار احساسات منفی درون‌مان بکاهیم. در این مطلب به فواید گریه کردن برای سلامت روان پرداختیم. حالا حتماً متوجه شده‌اید که چرا گریه می‌کنیم و چرا بعد از گریه کردن احساس بهتری داریم.

البته نکته مهم این است که نباید گریه کردن را به عنوان راه حلی برای رهایی از مشکلات در نظر بگیرید. اگر مداوم گریه می‌کنید و حال‌تان به جای بهتر شدن بدتر می‌شود، باید به یک روانشناس یا روانپزشک مراجعه کنید. حل کردن ریشه‌ای مشکلات کاری زمان‌بر است و به صبوری و حوصله نیاز دارد.

تعداد کلمات مطلب: 634

2 دیدگاه

  1. امیر

    7 مهر 1402 در 8:18 ق.ظ

    لطفا از مزایای خنده و شادی نیز مطلب بنویسید. آیا خنده در مملکت ما هم جنبه سیاسی پیدا می کند؟

    پاسخ

    • فائزه امیری

      12 مهر 1402 در 9:11 ق.ظ

      سلام ممنون از همراهی شما دوست عزیز
      انشالله در مطالب آینده

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

این 5 علت مانع ازدواج کردن پسران است

علت ازدواج نکردن پسران از نظر شما چیست؟ درست است که علل زیادی وجود دارد که ممکن است مردان …