تقسیم ارث املاک قولنامه ای چه شرایطی دارد؟

0
3
زمان مطالعه: 3 دقیقه
تقسیم ارث املاک قولنامه ای برای افرادی که قصد این کار را دارند دارای شرایط و ضوابط خاص خودش است که افراد باید از آن اطلاع داشته باشند تا مراحل آن را به راحتی طی کنند.
تقسیم ارث املاک قولنامه ای

تقسیم ارث املاک قولنامه ای یکی از مشکلاتی که ممکن است بسیاری از افراد با آن روبه‌رو شده باشند. افراد ممکن است به دلایل مختلفی برای املاک و دارایی‌های خود سند رسمی نگرفته و آن‌ها را در مرکز اسناد رسمی ثبت نکنند؛ بنابراین تقسیم ارث در این شرایط ممکن است مشکلاتی را به وجود بیاورد که طرفین را دچار سردرگمی کند. همراه دلتامگ باشید.

تقسیم ارث املاک قولنامه ای

تقسیم ارث املاک قولنامه ای و املاکی سند ندارند، با مشکلات بسیار زیادی همراه است. زیرا قبل از انحصاروراثت، املاک و دارایی‌های متوفی باید استعلام گرفته شود.

بنابراین، سندی که به‌صورت رسمی در اداره ثبت‌اسناد کشور ثبت نشده باشد، به‌راحتی قابل‌پیگیری و استعلام نخواهد بود.

از سوی دیگر ممکن است ملکی دارای سند باشد؛ اما به دلایل مختلفی سند از بین رفته یا گم شده باشد. در این شرایط ازآنجایی‌که ملک به‌صورت رسمی ثبت شده کار انحصاروراثت به کمک کپی اصل سند امکان‌پذیر خواهد بود. هرچند ممکن است در چنین شرایطی هم شبهاتی وجود داشته باشد.

بسیاری از مناطق کشور معامله املاک قولنامه‌ای کاری رایج است. به همین دلیل همیشه مشاجراتی مبنی بر تصاحب یک ملک بین چندین نفر وجود خواهد داشت. در این شرایط استعلام گرفتن و تأیید اموال بدون سند بسیار دشوار و زمان‌بر است. بنابراین تقسیم ارث املاک قولنامه ای دارای مشکلاتی است.

به همین دلیل است که تقسیم ارث بدون سند ممکن است دشواری‌های زیادی داشته باشد. البته درصورتی‌که بتوان از شهرداری یا به طریقی دیگر چنین املاکی را استعلام گرفت، کار انحصاروراثت راحت‌تر پیش خواهد رفت؛ بنابراین برای فروش ملک قولنامه‌ای متوفی باید سند رسمی آن دریافت شود.

استعلام اموال قولنامه‌ای

برای انحصاروراثت املاک قولنامه‌ای ممکن است نیازی به استعلام این املاک باشد. برای این کار باید وراث یا وکیل آنها به شهرداری مراجعه کند تا از میزان خسارات و بدهی‌های ساختمان و موارد ضروری دیگر مطلع شوند.

مطلب پیشنهادی:  با مراحل، هزینه و شرایط انحصار وراثت آشنا شوید

استعلام اموال قولنامه‌ای

مشکلات تقسیم ارث املاک قولنامه ای

در بسیاری از مواقع صاحب اولیه ملک که دارایی خود را به‌صورت قولنامه‌ای خریداری کرده است فوت می‌کند. در مقابل وراث فردی که قرار است کار انحصاروراثت انجام دهند، شاید مجبور باشند که رضایت وارثان صاحب اولیه ملک را برای گرفتن سند جلب کنند؛ بنابراین این مورد می‌تواند یکی از مشکلات تقسیم ارث بدون سند و تقسیم ارث املاک قولنامه ای محسوب شده که گریبان‌گیر افراد زیادی می‌شود.

از دیگر مشکلات تقسیم ارث املاک قولنامه ای می‌توانیم به عدم تمایل یک یا چند تن از وراث به فروش ملک اشاره کنیم.

در این شرایط هرگونه معامله‌ای بدون رضایت فرد ناراضی، خارج از اعتبار خواهد بود. در شرایطی که یک معامله عادی و قولنامه‌ای انجام و به امضای طرفین رسیده باشد، وراثت قادر به فسخ معامله نیستند. در چنین شرایطی این افراد وظیفه دارند تا برای گرفتن سند رسمی اقدام کنند.

شرایط تقسیم ارث برای املاک با سند عادی

شرایط تقسیم ارث برای املاک با سند عادی

مهم‌ترین شرط موجود برای انحصاروراثت املاک عاد و قولنامه‌ای این است که وراث قبل از تقسیم اموال استعلام گرفته و بعد از گرفتن استعلام برای گرفتن سند رسمی اقدام کنند. در واقع تقسیم اموال بین وراث در چنین شرایط منوط به ثبت سند به‌صورت رسمی خواهد بود.

در چنین شرایطی این دادگاه است که مشخص می‌کند تعداد افراد وارث ملک چه تعداد و کدام افراد هستند. این تشخیص می‌تواند شامل افراد نزدیک فرد متوفی نیز شود. از نکات مهم هنگام تقسیم ارث بدون سند، پرداخت هزینه‌های مربوط به رسمی کردن سند است. این شامل پرداخت هزینه عوارض و هزینه‌های مربوط به دفترخانه ثبت‌اسناد می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

قوانین جدید گواهینامه خیلی مهم هستند

افرادی که اقدام به دریافت گواهینامه رانندگی کرده‌اند یا می‌خواهند آن را دریافت کنند، باید …