عشاق تپه حسنلو و قدیمی‌ترین بوسه جهان!

1
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
در میان بقایای به‌جامانده از تمدن‌های گذشته، بعضی چیزها آن‌قدر عجیب و باورنکردنی هستند که همیشه در ذهن آدمی باقی می‌مانند. عشاق تپه حسنلو نیز جزو همین موارد هستند! زوجی که به گفته باستان‌شناسان بوسه 6 هزار ساله‌شان ابدی شده است.
تمدن تپه حسنلو

تمدن تپه حسنلو، تمدنی است که در هفت هزار سال پیش از میلاد مسیح وجود داشته است. از جمله آثاری که از این تمدن کشف شده است، جامه زرین تپه حسنلو بوده و خود ماجرایی بسیار عجیب و رازآلود داشته است. بااین‌حال چیزی باعث شهرت این تمدن در دنیا شده، بوسه ابدی عشاق آن است.

چرا عشاق حسنلو معروف شدند؟

در سال 1972 میلادی وقتی که باستان‌شناسان مشغول کاوش در تمدن تپه حسنلو بودند با قبری مواجه شدند که دو اسکلت در آن وجود داشت؛ اما چیزی که ماجرا را عجیب‌تر و جذاب‌تر می‌کرد نحوه قرار گرفتن اسکلت‌ها بود.

این دو اسکلت چنان در کنار یکدیگر قرار گرفته بودند که گویی پیش از مرگ یکدیگر را به آغوش کشیده و در حال بوسیدن یکدیگر بوده‌اند. باستان‌شناسان تخمین می‌زدند که این اسکلت‌ها متعلق به 800 سال پیش از میلاد مسیح هستند و این بوسه 2800 قدمت دارد! با این وجود این اسکلت‌ها رازهایی را نیز پنهان می‌کردند!

چرا عشاق حسنلو معروف شدند؟

چه رازی درباره عشاق حسنلو وجود دارد؟

از ظاهر اسکلت‌ها که چیزی نمی‌توان فهمید؛ اما باستان‌شناسان معتقد بودند که هردو اسکلت مرد هستند! با این وجود در آزمایش‌های بعدی مشخص شد که اسکلت سمت چپ ممکن است زن باشد؛ اما بازهم برخی بر مرد بودن آن اصرار می‌کردند. بالاخره در تحقیقات بیشتر محققین به این نتیجه رسیدند که اسکلت سمت چپ قطعا یک مرد و اسکلت سمت راست یک زن است و در واقع زوجی هستند که از لحظه مرگ خود هم آگاهی نداشتند. در قبر این عشاق تپه حسنلو هیچ‌چیز غیر از یک تخته سنگ بر بالای سر اسکلت سمت چپ وجود ندارد!

مطلب پیشنهادی:  5 ترفند برای گرفتن قرمزی و زردی موی رنگ شده

قدمت عشاق تپه حسنلو چقدر است؟

قدمت عشاق تپه حسنلو چقدر است؟

شایعات بسیاری درباره اسکلت‌های دلداده تمدن تپه حسنلو وجود دارد. چون قدمت این تمدن بسیار بالاست، برخی معتقدند که این اسکلت‌ها 6000 سال قدمت دارند. برخی آن‌ها را متعلق به 4500 سال پیش می‌دانند و برخی از قدمت 3000 ساله این عشاق سخن می‌گویند. هرچند قدمت نزدیک به 3000 ساله به واقعیت نزدیک‌تر است؛ اما به‌هرحال این بوسه به‌عنوان قدیمی‌ترین بوسه دنیا شناخته می‌شود.

عشاق تمدن تپه حسنلو چگونه مرده‌اند؟

ظاهرا این دلدادگان از مرگ خود آگاهی نداشتند. بااین‌حال جای شکستگی را در جمجمه اسکلت سمت راستی به‌وضوح می‌توان مشاهده کرد. آیا این تنها یک رسم برای تدفین بوده یا اسکلت سمت چپی تمام تلاش خود را کرده که معشوقش در تنهایی جان نسپارد شاید هیچ‌وقت مشخص نشود!

جام زرین تپه حسنلو

تمدن تپه حسنلو کجاست؟

بقایای تمدن تپه حسنلو را در 7 کیلومتری شهر نقده در استان آذربایجان غربی می‌توان از نزدیک ببینید. عکسی نیز از عشاق تپه حسنلو در دانشگاه پنسیلوانیا وجود دارد که بر شهرت آن‌ها افزوده است. در این تپه گنجینه‌های فراوانی نیز کشف شده است که یکی از مشهورترین آن‌ها جام زرین حسنلو و جام برنزی است.

یک نظر

  1. ناشناس

    20 دی 1402 در 1:07 ب.ظ

    زنده باد انسانیت

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مراقبت از موهای رنگ شده با چند راهکار ساده

ما در این مطلب قصد داریم چند راهکار ساده برای مراقبت از موهای رنگ شده به شما آموزش دهیم تا…