تهران، شهری با قدمت 7 هزار سال! + ویدیو

1
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
درباره تاریخ و قدمت تهران چه می‌دانید؟ فکر می‌کنید پایتخت شلوغ؛ اما زیبای ایران چند سال قدمت دارد؟ درباره تاریخ تهران چقدر اطلاعات دارید؟ در این مقاله قرار است رازی را فاش کنیم که کمتر کسی از آن خبر دارد.

بسیاری از مردم در ایران فکر می‌‌کنند قدمت تهران حداقل به دوران قاجار برمی‌گردد و تهران آن‌قدرها هم تاریخی نیست؛ اما آثاری که در چند سال گذشته در اطراف این شهر یافت شده گواه این است که قدمت سکونت در تهران چند هزار سال بیشتر از چیزی است که دیگران فکر می‌کنند. با دلتامگ همراه باشید تا راز این واقعیت عجیب را بیشتر درک کنید.

خلاصه تاریخچه تهران

بسیاری از مردم فکر می‌کنند که قدمت تهران تنها به 800 سال پیش بازمی‌گردد در حالی‌که این شهر تنها یک روستای بین‌راهی بوده که بین شهر بزرگ و معروف آن زمان، شهر ری و کوهپایه‌های البرز قرار داشته و چندان اهمیتی نداشته است. از زمانی که قاجاریان بر سرکار آمدند این شهر اهمیت بیشتری پیدا کرد و از آن زمان تاکنون، تهران پایتخت ایران محسوب می‌شود؛ اما با کاوش‌های چند سال اخیر در اطراف تهران، باستان‌شناسان پی بردند که این شهر برخلاف تصور عموم قدمتی نزدیک به هفت هزار سال دارد.

تاریخ تهران

باوجود اینکه تصور غالب مردم بر این بود که تهران شهری با تاریخ تنها 800 سال است در سال 1347 با یک کشف عجیب حقایق جالبی درباره تاریخ این بزرگ‌ترین کلان‌شهر ایران کشف شد. در این سال مجوزی برای ساخت مجتمع‌های مسکونی در تپه‌های قیطریه صادر شد. وقتی‌که مالک پروژه تلاش داشت هرچه زودتر این تپه‌ها را صاف کند و پی ساختمان را بالا بیاورد، با یک گورستان باستانی مواجه می‌شود.

در ادامه عملیات متوقف می‌شود تا کاوش‌ها و تحقیقات باستان‌شناسی در این منطقه ادامه یابد. مسئول گروه تحقیقاتی تپه‌های قیطریه سیف‌الله کام بخش فرد بود. گروه کام بخش به‌عنوان کارشناس موزه ملی ایران، در محوطه‌هایی مثل مارلیک و معبد آناهیتا هم کاوش‌هایی انجام داده بودند. این گروه با تحقیقات خود در تپه‌های قیطریه توانستند دید جدیدی به هویت تاریخی تهران ببخشند.

این گروه توانستند بیش از 350 گور باستانی را در تپه‌های قیطریه پیدا کنند که قدمت آن‌ها به حداقل 3 هزار سال پیش بازمی‌گشت. از آن پس تهران شهری با قدمتی سه‌هزارساله شد؛ اما حتی این هم پایان ماجرا نبود!

مطلب پیشنهادی:  اوپرت، جایی که کویر و جنگل یکدیگر را ملاقات می‌کنند!

تاریخ تهران

قدمت تهران چند سال است؟

در سال 1393 در خیابان مولوی تهران یک کشف عجیب دیگر رخ داد. در این سال خانم مهسا وهابی به شکلی عجیب متوجه وجود خورده سفال‌هایی در حفاری‌های اداره آب و فاضلاب می‌شود. پس از پیگیری‌های او، محققان و کاوشگران در دل بازار مولوی به اسکلت یک بانوی 35 ساله می‌رسند که گویی قدمتی بالغ بر هفت هزار سال دارد!

در کاوش‌های باستان‌شناسی خیابان مولوی و حدفاصل میدان‌های محمدیه تا قیام در کنار مهم‌ترین کشف این منطقه یعنی اسکلت زن 35 ساله، آثار متنوع و زیاد دیگری مثل قطعاتی از سفال‌های ساده و لعاب‌دار از دوره‌هایی همچون صفوی و قاجار، تزیینات کاشی‌‌کاری، اشیای استخوانی و تکه ظرف‌های شیشه‌ای هم کشف شد.

با این وجود برخی با توجه به نزدیکی محل این کشف‌ها با شهر ری ادعای کردند که در این بخش تهران هیچ تمدنی وجود نداشته و این بانو تنها مسافری از تهران به شهر ری بوده است و قدمت تهران را براساس گورستان تپه‌های قیطریه همان 3 هزار سال می‌دانند.

تصویر بانوی تهران

سخن پایانی

با همه این‌ها، چه بانوی تهران مسافر ری بوده باشد چه شخصی ساکن تهران، باید گفت کاملا مشخص است که قدمت تهران بسیار بیشتر از چیزی است که تابه‌حال فکر می‌کرده‌ایم. حالا تهران شهری با تاریخ هفت‌هزارساله محسوب می‌شود. اسکلت بانوی تهران؛ مانند برج طغرل حالا به یکی از اسرارآمیزترین جاذبه‌های پایتخت تبدیل شده است که قدمت تهران را زیر و رو کرده است.

یک نظر

  1. ناشناس

    24 آذر 1402 در 8:12 ب.ظ

    تولید سفال در ۷۰۰۰ هزار سال پیش ؟؟؟؟ کل تاریخ و باستان‌شناسی را به چالش کشیدید !!!!!

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

خواص اعجاب انگیز سماق

سماق که از دیرباز در آشپزی ایرانی و طب سنتی جایگاه ویژه ای داشته است، به عنوان ادویه ای خو…