بزرگ‌ترین ساعت آفتابی جهان را در تهران ببینید! + ویدیو

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
بزرگ‌ ترین ساعت آفتابی جهان، برجی با نه قرن قدمت است که توانایی تشخیص صحیح آن در زمان، نشان‌دهنده اوج خلاقیت ایرانی‌ها در محاسبه زمان است. برج طغرل به بزرگ‌ ترین ساعت خورشیدی دنیا شهرت دارد.

ایران مملو از جاذبه‌های تاریخی حیرت‌انگیز است. یکی از عجیب‌ترین سازه‌های تاریخی کشور ما در شهرری واقع شده که نام آن برج طغرل تهران است. این برج خشتی زیبا را به‌عنوان بزرگ‌ترین ساعت آفتابی جهان و اسرارآمیزترین برج تاریخی ایران در تهران می‌شناسند. همراه دلتامگ با این سازه تاریخی مهم آشنا شوید.

برج طغرل کجاست؟

برج طغرل در کدام شهر است؟ این سوالی است که علاقه‌مندان به تاریخ این مرزوبوم می‌پرسند. بزرگ‌ ترین ساعت آفتابی جهان یکی از جاهای دیدنی تهران است که در شهرری و در خیابان ابن بابویه واقع شده است. آرامگاه ابن بابویه در شرق این برج واقع شده است و در درون برج می‌توان آرامگاه طغرل بیگ را مشاهده کرد. هرچند برخی نیز معتقدند که این برج خشتی زیبا محل دفن خلیل سلطان یکی از فرزندان تیمور لنگ و همسر او شادالملک در قرن پانزدهم هجری بوده است.

ساعت آفتابی تاریخی تهران

از برج طغرل چه استفاده ای می شود؟

برج طغرل شهرری یکی از آثار به‌جا مانده از دوره سلجوقیان است که حدود 20 متر ارتفاع و 48 متر مساحت دارد. متاسفانه گنبد این برج زیبای تاریخی به‌ مرور زمان در اثر حوادث گوناگون به‌خصوص زلزله از بین رفته است.

بسیاری از باستان‌شناسان و مورخان معتقدند که کنگره‌های این برج که دوازده عدد است، شبیه عقربه‌های ساعت عمل می‌کرده که با تابش آفتاب روی آن‌ها زمان و ساعت مشخص می‌شده است.

تاریخ ساخت برج طغرل تهران

از تاریخ دقیق ساخت این بنا شاید اطلاع دقیقی در دست نباشد همان گونه که نمی‌توان از آرامگاه بودن آن اطمینان حاصل کرد؛ ‌اما به‌یقین می‌توان گفت معماری آن مربوط به دوره سلجوقیان است و به‌ظاهر تاریخ ساخت آن به ۹۰۰ سال پیش بازمی‌گردد. برخی معتقدند که شخصی به نام محمدامین معمارباشی سازنده این بنا بوده تا هنر و تمدن پادشاهان زمان خود را به رخ همگان بکشاند.

مطلب پیشنهادی:  رامسر و قلعه افسانه‌ای هزار ساله آن!

بازدید از برج طغرل تهران

بازدید از این برج زیبای تاریخی با معماری منحصربه‌فرد خشتی خود همه روزه از ساعت 8 صبح تا 5 بعدازظهر امکان‌پذیر است. برای دیدن آن باید به جنوب تهران و به شهرری سفر کنید. در آنجا به خیابان ابن بابویه بروید. این بنا درست روبه‌روی سردر شرقی قبرستان ابن بابویه قرار گرفته است.

برج طغرل شهر ری

سخن پایانی

برج طغرل تهران که به بزرگ ترین ساعت آفتابی جهان نیز شهرت دارد در طول قرن‌های گذشته دو بار مرمت و بازسازی شده است. یک‌بار ناصرالدین شاه قاجار دستور مرمت آن را صادر کرده و بار دیگر در سال 1377 این بنا مرمت شده است. ساعت آفتابی تاریخی ایران از سال 1310 در فهرست آثار ملی ایران جاگرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

زیباترین شهر ایران کجاست؟

زیباترین شهر ایران به نظر شما کجاست؟ هر یک از شهرهای ایران زیبایی خاص خود را دارند و کسانی…