اثرات مخرب آلودگی هوا بر سلامت و بهداشت روان

1
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
آلودگی هوا، علاوه بر به خطر انداختن سلامت بدن، آثار بسیار مخربی هم روی سلامت و بهداشت روان ما دارد که در این مطلب به آن‌ها اشاره می‌کنیم.
آثار مخرب آلودگی هوا بر سلامت و بهداشت روان

آلودگی هوا یکی از پدیده‌های مخرب در شهرهای بزرگ است که روی سلامت و بهداشت روان ما اثرات بسیار مخربی دارد. ساکنین شهرهای آلوده با مشکلاتی مثل خشم، اضطراب، افسردگی و گوشه‌گیری دست و پنجه نرم می‌کنند. در ادامه این مطلب از دلتامگ با آثار مخرب آلودگی هوا بر روی سلامت روان آشنا می‌شوید.

آلودگی هوا چه تاثیری روی مغز و بهداشت روان دارد؟

سرب موجود در هوای آلوده، اثرات مخربی را روی سلامتی ما دارد. ریه‌ها، قلب، سیستم گوارشی ما در معرض آسیب شدید قرار می‌گیرند. اما در این میان سلامت و بهداشت روان ما کمتر مورد توجه قرار گرفته است. مشکلاتی مانند اضطراب و افسردگی در شهرهای آلوده بیشتر رواج دارد. در ادامه بیشتر با مضرات آلودگی هوا بر روی سلامت روان آشنا می‌شوید.

آثار مخرب آلودگی هوا بر سلامت و بهداشت روان

افزایش پرخاشگری و خشونت

هر چه آلودگی هوا بیشتر می‌شود، بیشتر شاهد مشاجرات بین افراد در فضاهای شهری هستیم. افراد با ریه‌های پر از سرب و آلاینده، تحمل کوچکترین فشار و تنشی را ندارند و مدام با چهره‌های عبوس و گرفته با یکدیگر در حال دعوا هستند.

افزایش اضطراب

مشاهده هوای گرفته و دود غلیظ که سلامت جسمانی ما را تهدید می‌کند، باعث می‌شود که اضطراب شدیدی را تجربه کنیم. اضطراب زنگ خطری اساسی برای سلامت و بهداشت روان است و می‌تواند مشکلات شدیدی را در پی داشته باشد. گوشه‌نشینی و دوری از اجتماع از تبعات اضطراب اجتماعی است که آلودگی هوا می‌تواند مسبب آن باشد.

آثار مخرب آلودگی هوا بر سلامت و بهداشت روان

تاثیر آلودگی هوا بر بهداشت روان کودکان

کودکان بیشتر از بزرگسالان در معرض آسیب ناشی از آلودگی هوا هستند. تعطیلی مدارس شاید راه حلی موقت برای حفظ سلامتی کودکان باشد، اما برای سلامت و بهداشت روان کودکان باید چه کار کنیم؟

مطالعات حاکی از آن است که هوای آلوده باعث پایین آمدن بهره هوشی کودکان می‌شود و مشکلات متعددی مانند ضعف عصبی، پرخاشگری، اوتیسم، بیش فعالی، عدم تمرکز و … را به همراه دارد که بسیاری از آن‌ها تا بزرگسالی همراه فرد می‌مانند.

آثار مخرب آلودگی هوا بر سلامت و بهداشت روان

برای کاهش اثرات مخرب آلودگی هوا چه کار کنیم؟

راهکارهای زیادی برای کاهش اثر مخرب آلودگی هوا ارائه شده که بیشتر به سلامت جسمانی مربوط می‌شوند. اما تا حد زیادی برای بهبود سلامت و بهداشت روان نیز موثر هستند. در ادامه راهکارهای ساده‌ای را برای مقابله با آثار مخرب آلودگی هوا ارائه داده‌ایم.

مطلب پیشنهادی:  جاهای دیدنی مشهد که تا حالا نرفته‌اید + ویدیو

ایجاد رطوبت در خانه

با استفاده از انواع دستگاه بخور سرد و گرم می‌توانیم تا حد خوبی از ورود ذرات آلاینده به ریه‌ها جلوگیری کنیم و تنفس خود را بهبود ببخشیم. بخور سرد برای جلوگیری از ورود آلاینده‌ها به مجاری تنفسی، بهتر عمل می‌کند.

ایجاد رطوبت در خانه

نصب پنجره‌ دوجداره

برخی از انواع پنجره‌های دوجداره در مقابل ورود ذرات آلاینده نیز عملکرد نسبتاً خوبی دارند. با نصب این مدل پنجره‌ها می‌توانیم از بار آلودگی هوا در منزل بکاهیم و آثار مخرب آن را بر روی سلامت و بهداشت روان کاهش دهیم.

تغذیه سالم

تغذیه سالم باعث تقویت سیستم ایمنی و کاهش علائم اضطراب و افسردگی می‌شود. افزایش مصرف میوه و سبزیجات و کنترل مصرف قند از جمله راهکارهایی است که می‌توانید برای کاهش آثار مخرب آلاینده‌ها بر روی بهداشت روان انجام دهید. مصرف منابع غذایی سرشار از آنتی اکسیدان مانند انبه، کدو تنبل، فلفل، اسفناج، زردآلو، کلم، آجیل، لبنیات کم‌چرب، ماهی و پروتئین‌های کم‌چرب را افزایش دهید.

تغذیه سالم

ایجاد فضای سبز

درختان مانند یک حائل در برابر آلودگی هوا عمل می‌کنند و تاثیر زیادی بر روی سلامت و بهداشت روان ما دارند. در واقع پارک‌ها و فضاهای سبز در حکم ریه شهر عمل می‌کنند و نقش متعادل‌کننده برای ورود آلاینده‌ها به بدن ما دارند.

سخن پایانی

ذرات آلاینده موجود در هوا، علاوه بر سلامت جسم، سلامت و بهداشت روان ما را نیز تهدید می‌کنند. داشتن سبک زندگی سالم و مشاوره با روانشناس راهکاری است که به تمام ساکنین شهرهای بزرگ و آلوده پیشنهاد می‌شود. در کنار آن سعی کنید که با همدلی و معاشرت با دوستان، بار روانی زندگی با آلاینده‌ها را کاهش دهید.

یک نظر

  1. ناشناس

    14 آذر 1402 در 0:12 ق.ظ

    بسیار عالی و مفید

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

کفش کالج مردانه را با چه لباس‌هایی ست کنیم؟

کفش کالج مردانه از جمله کفش‌های راحت و شیک است که همه آقایان باید یکی از آن داشته باشند. ک…