بزرگ‌ترین راز تخت جمشید که نشنیده‌اید + ویدیو

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
تخت جمشید به‌عنوان یکی از عجایب دنیای باستان رازهای سربه‌مهر بسیاری دارد. یکی از عجایب تخت جمشید داستان شهر زیرزمینی آن است. فکر می‌کنید این داستان حقیقت دارد؟ فکر می‌کنید در زیر شهر پارسه یک شهر زیرزمینی مملو از گنج‌های باستانی وجود دارد که درباره آن تابه‌حال هیچ کجا حرفی زده نشده است؟ حقیقت داستان چیست؟

 

قدمت تخت جمشید با آن ستون‌های استوار و سرستون‌های اعجاب‌انگیزش به حدود 2500 سال پیش برمی‌گردد. سال‌هاست که باستان‌شناسان در پی یافتن راز و رمزهای این بنای شگفت‌انگیز در تلاش هستند؛ اما هنوز هم در حیرت از عجایب تخت جمشید به کاوش‌ها ادامه می‌دهند. دلتامگ در این مقاله پرده از یکی از بزرگ‌ترین اسرار تخت جمشید برداشته است، با ما همراه باشید.

تخت جمشید کجاست؟

پاسخ این سوال که تخت جمشید کجاست یا تخت جمشید در کدام شهر است دیگر بر کسی در دنیا پوشیده نیست. تقریبا تمام مردم دنیا تخت جمشید را می‌‍شناسند. شهر باستانی و اعجاب‌انگیز ایرانی که حدود 2500 سال پیش به دست داریوش بزرگ بنا شد و به‌تدریج در طول پادشاهی سلسله هخامنشی تکمیل شد. این سازه عظیم که حتی بعضی‌ها معتقدند که در ساخت آن فرازمینی‌ها نیز نقش داشته‌اند، همیشه مورد توجه باستان‌شناسان سراسر دنیا بوده است.

آخرین باری که تخت جمشید بسیار بر سر زبان‌ها افتاد اواخر سال 1399 بود که در آبراهه‌های شگفت‌انگیز مهندسی شده آن چندین اسکلت انسان و حیوان پیدا شد و این نظریه که ممکن است در زیر این شهر باستانی یک شهر زیرزمینی نیز وجود داشته باشد باز هم جانی دوباره گرفت؛ اما آیا این نظریه حقیقت دارد؟ آیا در زیر ستون‌های عظیم و استوار این مجموعه، گنج‌های عظیمی از پیشینیان ما نهفته است؟

شهر زیرزمینی تخت جمشید

عجایب تخت جمشید

تخت جمشید عظیم‌ترین میراث به یادگار مانده از سلسله هخامنشی در ایران است که اسرار مگوی بسیاری را در دل خود پنهان کرده است. عجایب تخت جمشید آن‌قدر زیاد است که کاوشگران حتی اگر قرن‌ها در گوشه و کنار آن به کندوکاو و کاوش بپردازند بازهم نمی‌توانند تمامی اسرار آن را کشف کنند.

بزرگ‌ترین راز تخت جمشید بعد از هزاران سال بالاخره در حال کشف‌شدن است. شهر زیرزمینی پارسه یکی از مرموزترین و عجیب‌ترین رازهای تخت جمشید است که خیلی‌ها هنوز هم درباره آن چیزی نشنیده‌اند.

آبراهه‌های مهندسی شده شهر پارسه چنان شگفت‌انگیز هستند که به‌عنوان یکی از عجایب تخت جمشید مورد توجه بسیاری از باستان‌شناسان از سراسر دنیا بوده‌اند. آبراهه‌هایی که مهندسی عجیب و فوق پیشرفته آن‌ها حتی در دنیای مدرن امروزی نیز قابل‌تحسین است؛ اما سوال اصلی اینجاست، باوجوداینکه بیشتر از دو هزار متر از این آبراهه‌ها کشف شده، پس چرا امکان بازدید آن برای عموم وجود ندارد؟

مطلب پیشنهادی:  کارناوال ریو جشنی به وسعت تمامی جهان

با پخش‌شدن یک ویدئو از شهر زیرزمینی تخت جمشید و بر سر زبان‌ها افتادن یک شایعه عجیب، یک راز دیگر بر اسرار تخت جمشید افزوده شد. آیا واقعا در زیر شهر پارسه یک شهر زیرزمینی وجود دارد که میراث‌فرهنگی ایران اجازه فاش‌شدن اسرار و گنجینه مخفی در آن را نمی‌دهد؟

تابه‌حال هیچ سند معتبری از وجود شهر زیر زمینی تخت جمشید به دست نیامده است. بسیاری از محققان معتقدند تمام تونل‌های زیرزمینی کشف شده در زیر شهر پارسه در واقع ادامه مجموعه آبراهه‌های مهندسی شده تخت جمشید است که همه آن‌ها به یک مسیر ختم می‌شوند. فیلم‌های پخش شده از این شهر زیر زمینی در واقع تخت جمشید نیست و مربوط به شهرهای باستانی دیگر ایران است.

اسرار فاش نشده تخت جمشید

چرا امکان بازدید از این آبراهه‌ها وجود ندارد؟

چون این آبراهه‌ها بسیار کم‌ارتفاع هستند و کسی نمی‌تواند به‌راحتی وارد آن‌ها شود. تنها در بعضی از نقاط ممکن است ارتفاع آبراهه‌ها به شش متر و پهنای آن به پنجاه تا هشتاد متر برسد؛ اما برای رسیدن به این نقطه باید مسیر طولانی‌ای به شکل سینه‌خیز طی شود.

سخن پایانی

عجایب تخت جمشید تمام‌شدنی نیست؛ اما اینکه واقعا در زیر این شهر باستانی شهر دیگری نیز وجود داشته باشد هنوز هم در هاله‌ای از ابهام است و ممکن است در طی کاوش‌های سال‌های بعد کشف شود. در حال حاضر هیچ سند محکمی مبنی بر اینکه گنج مخفی شده و عظیمی در زیر این شهر نهفته است نیز در دست نیست. با سفر به جاهای دیدنی شیراز تخت جمشید، این شهر باستانی باشکوه را از نزدیک تماشا کنید.

تعداد کلمات مطلب: 628

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

هلند ایران کجاست؟

هلند ایران کجاست؟ ایران با وسعت و تنوع طبیعی و فرهنگی‌اش، مقاصد گردشگری بسیار جذابی دارد ک…