ترس از طرد شدن چیست و چگونه با آن مقابله کنیم؟

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
ترس از طرد شدن یا رهاشدگی نوعی طرحواره روانشناسی است که در تجارب ما از دوران کودکی ریشه دارد. برای حل این مشکل باید تمارین خاصی را انجام دهید.
مقابله با ترس از طرد شدن

ترس از طرد شدن یا رهاشدگی از نظر روانشناسی نوعی طرحواره است که به اضطراب مربوط می‌شود. در این اختلال افراد همواره از ترک شدن می‌ترسند و برای حفظ رابطه خود دست به اقدامات عجیبی می‌زنند. در این مطلب از دلتامگ، راهکارهایی برای رهایی از این مشکل ارائه شده است.

چگونه با ترس از طرد شدن مقابله کنیم؟

ترس از طرد شدن می‌تواند روی تمام جنبه‌های زندگی شما اثر مخربی داشته باشد و اعتماد به نفس شما را تضعیف کند. بنابراین در این مطلب راهکارهایی را برای رهایی از این مشکل ارائه داده‌ایم.

تمام مشکلات خود را روی کاغذ بنویسید

نوشتن مشکلات روی کاغذ یک راه موثر برای مقابله با ترس‌های وجودی ما است. روانشناسان طی جلسات مشاوره، مراجعین را تشویق می‌کنند که تمام نگرانی‌های خود را درون یک دفتر بنویسند. به این شکل دلایل زمینه‌ای طرحواره رهاشدگی، خود را نشان می‌دهد و می‌توانید کنترل بهتری روی احساسات خود داشته باشید. بیشتر ترس‌های ما در تجارب ما از دوران کودکی ریشه دارند. بنابراین وقتی بفهمیم کجا آسیب دیده‌ایم، با خود مهربان‌تر می‌شویم و سعی می‌کنیم مشکل را برطرف کنیم.

مقابله با ترس از طرد شدن

بدترین اتفاقات ممکن را تصور کنید

هنگام نوشتن نگرانی‌هایی مثل ترس از طرد شدن روی کاغذ، بدترین پیامدها را در ذهن خود تصور کنید. این پیامدها می‌تواند به رابطه، خانواده و یا دوستان مربوط باشد. این کار کمک می‌کند که با اتفاقات روبرو مواجه شوید و ببینید آنقدر که در ذهن خود به آن‌ها پر و بال داده‌اید ترسناک نیستند. در نهایت زور زندگی از تمام نگرانی‌های ما بیشتر است و ما را سر پا نگه می‌دارد.

پذیرش خود را بالا ببرید

پذیرفتن تلخی‌های زندگی و تلاش برای تطبیق دادن خود با شرایط، راز اصیل زیستن است. وقتی بپذیریم که زندگی فقط لحظات خوش نیست و ابرهای سیاه غم هر آن ممکن است بالای سر ما شروع به باریدن کنند، بیشتر قدر لحظه‌ها را می‌دانیم و ترس‌های ما خود به خود برطرف می‌شود. باید بپذیریم که انسان‌ها ممکن است بنا به دلایلی نخواهند با ما رابطه‌ای داشته باشند. به این ترتیب می‌توانیم بر ترس از طرد شدن غلبه کنیم.

روی ویژگی‌های مثبت خود تمرکز کنید

یکی از مهم‌ترین دلایل ترس از ترک شدن، این است که نسبت به خود آنطور که باید مهربان نیستیم و بیشتر تمرکز ما روی نقاط ضعف است. دوست داشتن خود و شناخت توانمندی‌ها باعث می‌شود که شجاع‌تر شویم و بیشتر در لحظه زندگی کنیم. هیچ کس از آینده خبر ندارد و نمی‌داند چه پیش خواهد آمد. اما وقتی نسبت به خود مطمئن باشیم، دیگر دلیلی نمی‌بینیم که افراد را با زحمت دور خود نگه داریم.

مطلب پیشنهادی:  می‌دونی داخل برج ایفل یه آپارتمان مخفی وجود داره؟!

مقابله با ترس از طرد شدن

پذیرش تنهایی انسان

همه ما در نهایت با خود تنها هستیم و پناهی جز باورهایمان نداریم. وقتی بپذیریم که افراد قرار نیست برای همیشه در کنار ما باشند، بهتر می‌توانیم با فقدان آن‌ها کنار بیاییم. این یکی از مهم‌ترین اقدامات برای غلبه بر احساس طرد شدن است.

در جمع‌های بزرگ حضور داشته باشید

حضور در جمع‌های بزرگ و گسترش تعاملات اجتماعی باعث می‌شود که کمتر روی یک یا چند نفر تمرکز داشته باشیم. این کار به ما احساس مفید بودن منتقل می‌کند و حس می‌کنیم دوست داشتنی هستیم. اگر بنا به هر دلایلی از حضور در جمع‌های شلوغ هراس دارید، باید موضوع را با یک روانشناس مطرح کنید تا راهکارهایی را برای غلبه بر اضطراب به شما ارائه دهد.

انواع طرد شدگی چیست؟

ترس از طرد شدن انواع مختلفی دارد. افراد بر اساس سن و شرایط زندگی هر کدام از این انواع را تجربه می‌کنند:

  • ترس از طرد شدگی از رابطه
  • ترس از طرد شدگی از خانواده
  • ترس از طرد شدگی از اجتماع

مورد آخر بیشتر به بعد از شروع بحران میانسالی و فاصله گرفتن فرد از اجتماع مربوط می‌شود. اما ممکن است برای اشخاصی که دورانی مشهور بوده‌اند و یا موقعیت اجتماعی خاصی را از دست داده‌اند نیز اتفاق بیفتد.

مقابله با ترس از طرد شدن

سخن پایانی

ترس‌های وجودی ما عمدتاً ریشه در تجارب ما از دوران کودکی دارد. با مشورت با یک روانشناس متخصص می‌توانیم انواع ترس‌ها و نگرانی‌های خود را بشناسیم و دلایل آن‌ها را تشخیص دهیم. قدم بعدی تلاش برای مقابله با این ترس‌ها است که به ممارست و انگیزه بالایی نیاز دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

خواص اعجاب انگیز سماق

سماق که از دیرباز در آشپزی ایرانی و طب سنتی جایگاه ویژه ای داشته است، به عنوان ادویه ای خو…