با این ۷ بازی کودکانه، فرزند خود را خلاق‌تر کنید

0
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
کودک با بازی کردن، رشد می‌کند و توانایی‌های ذهنی و جسمی خود را ارتقا می‌دهد. در این مطلب با ۷ بازی خلاقانه ساده برای کودکان آشنا می‌شوید.
بازی کودکانه

بازی یک روش سودمند برای رشد فکری و خلاقیت کودکان است. شما به عنوان والدین کودکان خردسال، می‌توانید با انجام بازی‌های ساده و سودمند، کودکی خلاق و اجتماعی تربیت کنید. در ادامه این مطلب از دلتامگ با چند روش بازی کودکانه برای افزایش خلاقیت فرزند خود آشنا می‌شوید.

معرفی ۷ بازی کودکانه برای افزایش خلاقیت

بازی کردن در کودکی، نقش بسیار زیادی در سلامت روان کودکان دارد و از بروز اختلالات روانی در آینده جلوگیری می‌کند. همچنین با انجام بازی‌های خلاق، زودتر استعداد فرزند خود را تشخیص می‌دهید و این باعث تضمین موفقیت او در آینده می‌شود. در ادامه ۷ روش بازی خلاقانه با کودکان را ارائه می‌دهیم.

خمیر بازی، بهترین راه برای رشد خلاقیت کودک

بچه‌ها علاقه زیادی به ساختن و خلق کردن دارند. این روش بازی کودکانه، فرصت ساخت اشیاء گوناگون را به کودک می‌دهد. انواع خمیرهای بازی استاندارد برای کودکان در بازار وجود دارد که برخی از آن‌‌ها هواخشک هستند و بعد از خشک شدن، می‌تواند نقش یک اسباب‌بازی دست‌ساز را برای کودک ایفا کند.

خمیر بازی برای رشد خلاقیت کودک

قصه گویی، بهترین روش بازی خلاق با کودک

می‌توانید کودک را برای گردش به پارک ببرید و از او بخواهید برای درختان و اشیاء پارک داستان تعریف کند. این روش بازی کودکانه در هر محیطی قابل اجرا است و باعث رشد خلاقیت و توان ذهنی کودکان می‌شود. قصه‌گویی دایره لغات کودک را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود در آينده ارتباطات اجتماعی قوی‌تری داشته باشد.

یافتن تفاوت‌های بین تصاویر، مفید برای هوش و خلاقیت کودک

ذهن کودک مدام در حال کند و کاو است. از همان ابتدای کودکی می‌توانید با انجام بازی‌های ساده، ذهن کودک خود را پرورش داده و در آینده فرزند باهوش و خلاقی داشته باشید.

می‌توانید دو تصویر مشابه با تفاوت‌های اندک را به کودک نشان دهید و از او بخواهید تفاوت‌های میان آن‌ها را تشخیص دهد. در هنگام حدس درست، کودک را تشویق کنید و به او جایزه بدهید.

نمایش‌های عروسکی، بازی جذاب برای کودک خلاق

می‌توانید در خانه با وسایل در دسترس مثل تکه‌های پارچه یا کاغذ، عروسک‌های نمایشی ساده بسازید. از کودک خود بخواهید نقش یک عروسک را به عهده بگیرد و به صورت بداهه یک نمایش جالب با او اجرا کنید. با بالاتر رفتن سن کودک، می‌توانید از او بخواهید که برای نمایش‌های خود سناریو بنویسد. این روش بازی کودکانه، باعث بالا رفتن اعتماد به نفس و رشد خلاقیت او در داستان سرایی می‌شود.

مطلب پیشنهادی:  با نوشابه خانه خود را تمیز کنید

نمایش‌های عروسکی برای رشد خلاقیت کودک

بازی با لگو، مناسب برای کودکان بالای ۳ سال

بازی با لگو، امکان ساخت اشکال متنوع را به کودک می‌دهد. تنوع این بازی نامحدود است و کودک می‌تواند اشیاء ساخته شده را در دفعات متعدد تغییر دهد و شکل‌های زیبایی بسازد. همچنین ساختن و خراب کردن دست‌سازه‌های لگو، باعث کنترل خشم در کودکان می‌شود و از این نظر توسط روانشناسان بسیار پیشنهاد شده است.

بازی با کلمات، مفید برای افزایش هوش و خلاقیت

بازی با کلمات یک بازی کودکانه جالب برای افزایش خلاقیت در کودکان است. برای این روش بازی می‌توانید از ابزارهای ساده‌ای مثل فلش کارت‌های دست‌ساز استفاده کنید.

بازی می‌تواند به این شکل باشد: شما یک کلمه ساده به کودک پیشنهاد می‌دهید و از او می‌خواهید ساختار آن را به هم بریزد و کلمه‌ای جدید پیدا کند. این کار باعث بالا رفتن دایره لغات کودک و افزایش توانایی او در قصه‌گویی می‌شود.

بازی ترکیب رنگ‌ها، مفید برای تقویت قدرت تصمیم‌گیری کودک

می‌توانید با استفاده از رنگ‌های استاندارد و مناسب برای پوست کودک، تکنیک ترکیب رنگ‌ها و ایجاد رنگ‌های جدید را انجام دهید. این روش بازی کودکانه به کودک امکان تخیل آزادانه را می‌دهد و باعث می‌شود در آینده استقلال بیشتری در تصمیم گیری‌ها داشته باشد.

بازی با رنگ‌ها برای خلاقیت کودک

سخن پایانی

بازی‌های کودکانه راهکاری جالب برای رشد ذهنی و جسمی کودکان هستند. انواع بازی‌های تحرکی برای بهبود حرکت و رشد جسمی کودک وجود دارد. اما هدف ما در این مطلب، معرفی چند بازی برای افزایش خلاقیت کودک بوده است. با این روش بازی‌های خلاقانه، می‌توانید توانمندی‌های کودک خود را هر چه سریع‌تر تشخیص داده و در جهت تقویت آن‌ها اقدام کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

زیباترین شهر ایران کجاست؟

زیباترین شهر ایران به نظر شما کجاست؟ هر یک از شهرهای ایران زیبایی خاص خود را دارند و کسانی…