درمان وسواس با ۵ راهکار روانشناسی

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
امروزه پزشکان کمتر برای درمان وسواس دارو تجویز می‌کنند. با رعایت راهکارهایی که در این مطلب ارائه شده، راحت‌تر می‌توانید مشکل وسواس را در خود برطرف کنید.
درمان وسواس

در گذشته تصور بر این بود که وسواس یک اختلال روانی لاعلاج است و برای درمان آن باید حتماً دارو تجویز شود. اما امروزه بسیاری از روانشناسان بر این باورند که برای درمان وسواس باید ریشه آن را پیدا کنیم.

وسواس تمام جنبه‌های زندگی فرد را تحت پوشش قرار می‌دهد. بسیاری از افرادی که برای زوج درمانی به پزشک مراجعه می‌کنند، به دنبال راهکارهایی برای درمان وسواس همسر خود هستند. در ادامه این مطلب از دلتامگ، راهکارهایی برای درمان اختلال وسواس ارائه شده است.

۵ روش درمان وسواس فکری و عملی

اختلال وسواس به دو نوع فکری و عملی دسته‌بندی می‌شود. برای درمان اختلال وسواس فکری، باید اول ریشه آن مورد بررسی قرار بگیرد. اصلی‌ترین عامل وسواس فکری، اضطراب است. اما وسواس عملی هم با وسواس فکری بی ارتباط نیست. در ادامه به ۵ روش درمان اختلال وسواس بدون تجویز دارو می‌پردازیم که توسط روانشناسان ارائه شده است.

۱ـ درمان به روش مواجهه یا غرقه سازی

در این روش درمان وسواس، بیمار باید با مشکلات خود روبرو شود و از آن‌ها فرار نکند. روانشناسان معمولاً بیمار را مجبور می‌کنند که با عامل وسواس خود روبرو شود. این کار باعث می‌شود که اضطراب فرد وسواسی کاهش پیدا کرده و افکار مزاحم را از خود دور کند.

درمان وسواس به روش مواجهه

برای مثال از فرد وسواسی خواسته می‌شود که زباله‌های ریخته روی زمین را با دست جمع کند. یا با لباسی که روی آن لکه چربی است تردد کند.

۲ـ درمان به روش تاخیر و حساسیت زدایی

در این روش درمان، از فرد وسواسی خواسته می‌شود که در مواجهه با عوامل محرک وسواس کمی صبر کند. در مواردی روانشناس از فرد می‌خواهد که تا ۱۰ بشمارد و بعد سراغ انجام کارهایی مثل آب کشیدن لباس و وسایل برود.

به این طریق فرد وسواسی با خود می‌گوید که توانستم تا چند دقیقه، روی امور کنترل داشته باشم. این کار باعث می‌شود که عوامل حساسیت‌زا به مرور کمرنگ شوند و فرد رفتاری طبیعی داشته باشد.

۳ـ درمان به روش تداعی و تخلیه ذهنی

در این روش درمان وسواس، روانشناس از فرد می‌خواهد که احساسات خود را از دوران کودکی تا کنون نسبت به محیط، خانواده، والدین و … روی یک کاغذ بنویسد یا به صورت شفاهی بیان کند.

مطلب پیشنهادی:  تولد عجیب نوزادی با یک دم همه را وحشت‌زده کرد!

این کار برای پیدا کردن عامل وسواس در گذشته بیمار است. فرد با برون ریزی احساسات متوجه می‌شود که چه عواملی باعث بروز وسواس در او شده است و چطور می‌تواند با آن‌ها مقابله کند.

۴ـ درمان با تجویز حرکات ورزشی

پیاده‌روی و ورزش باعث ترشح هورمون های سرتونین و آندروفین در خون می‌شوند که بسیار شادی‌آور و تسکین‌دهنده هستند. اگر عامل وسواس شما اضطراب شدید باشد، روانشناس توصیه می‌کند که ساعاتی از هفته را به ورزش و پیاده‌روی اختصاص دهید.

درمان وسواس با ورزش

۵ـ درمان به روش تغییر محیط و شرایط زندگی

افرادی که در محیط‌های پراغتشاش و شلوغ زندگی می‌کنند، بیشتر ممکن است دچار انواع اختلالات وسواس شوند. در این شرایط به افراد وسواسی پیشنهاد می‌شود که از محیط‌های استرس‌زا فاصله بگیرند. همچنین روانشناسان برای درمان وسواس این کارها را به بیمار پیشنهاد می‌دهند:

  • سفر کردن گروهی و بودن در طبیعت
  • حضور در مهمانی‌ها
  • حضور در کلاس‌ها و یادگیری مهارت‌های جدید
  • حضور در سمینارهای آموزشی

کی به پزشک مراجعه کنیم؟

درمان وسواس ممکن است برای افراد بسیار سخت و چالش‌برانگیز باشد. بسیاری از افراد تا دوران میانسالی، از این اختلال رنج می‌برند.

گرچه درمان به موقع برای داشتن زندگی باکیفیت همیشه توصیه می‌شود، اما در هر زمانی باید به فکر بهبود زندگی و سلامت روان خود باشید.

در این مطلب راهکارهایی برای درمان اختلال وسواس ارائه شد. در صورتی که وسواس زندگی شما را مختل کرده است، باید حتما به یک پزشک متخصص مراجعه کنید.

مراجعه به پزشک برای درمان وسواس

سخن پایانی

اختلالاتی مانند وسواس فکری و عملی معمولاً ریشه در سلامت روان ما دارند. با پیدا کردن ریشه‌ی این مشکلات، بهتر می‌توانیم آن ها را درمان کنیم. با انجام راهکارهایی که در این مطلب برای درمان وسواس ارائه شده است، می‌توانید کیفیت زندگی خود را تا حد زیادی بالا ببرید و کمتر در روابط خود با مشکل مواجه شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

زیباترین شهر ایران کجاست؟

زیباترین شهر ایران به نظر شما کجاست؟ هر یک از شهرهای ایران زیبایی خاص خود را دارند و کسانی…