رپورتاژاگهی

تصرف ملک ورثه ای توسط یکی از وراث + شرایط اثبات آن

1
7
زمان مطالعه: 6 دقیقه
در صورتی که فردی فوت می کند، اموالی از او به جای می ماند. این اموال با قوانین و قواعد خاصی پس از وی در میان بازماندگانش تقسیم می شود. در واقع ملک ورثه ای پیش از مرگ متوفی در اختیار او بوده است، اما پس از مرگ وی با شرایط خاصی در اختیار اعضای خانواده وی قرار می گیرد. تا پیش از طی نمودن مراحل انحصار وراثت ملک به صورت مشاع در اختیار کل ورثه است.
ملک ورثه ای

ممکن است یکی از وراث یا شخص دیگری از اعضای خانواده جهت تصرف عدوانی ملک ورثه ای اقدامی را انجام داده باشد. باید اشاره داشته باشیم که ملک ورثه ای پس از فوت مالک به صورت مشاع در اختیار بازماندگان قرار می گیرد و در واقع تمامی ذی نفعان می توانند به صورت مشترک از آن بهره مند شوند. هیچ یک از وراث و یا شخص دیگری نمی تواند انحصار ملک را در اختیار بگیرد. تصرف عدوانی در قانون مجازات اسلامی جرم تلقی می شود و ممکن است وقوع این رفتار، متهم را با مجازات های جدی رو به رو کند. در این مقاله سعی داریم اطلاعات جامعی در خصوص تصرف ملک ورثه ای در اختیار شما قرار دهیم.

منظور از ملک ورثه ای چیست؟

پیش از اینکه در خصوص تصرف ملک ورثه ای صحبت کنیم باید تعریف حقوقی ملک ورثه ای را ارزیابی نماییم. در صورتی که فردی فوت می کند، اموالی از او به جای می ماند. این اموال با قوانین و قواعد خاصی پس از وی در میان بازماندگانش تقسیم می شود. در واقع ملک ورثه ای پیش از مرگ متوفی در اختیار او بوده است، اما پس از مرگ وی با شرایط خاصی در اختیار اعضای خانواده وی قرار می گیرد. تا پیش از طی نمودن مراحل انحصار وراثت ملک به صورت مشاع در اختیار کل ورثه است.

در واقع انحصار وراثت یک روند قانونی برای تعیین و تکلیف اموال به جای مانده از متوفی است. باید دقت داشته باشید که انحصار وراثت در شورای حل اختلاف با تنظیم دادخواست صورت می پذیرد و لازم است این کار به شیوه ای اصولی انجام شود. در واقع حتی یکی از اعضای خانواده نیز می تواند به نمایندگی از بقیه مراحل انحصار وراثت ملک ورثه ای را دنبال کند. با این حال ممکن است پیش از انحصار وراثت، تصرف عدوانی توسط یکی از وراث در ملک موروثی اتفاق افتاده بیفتد.

تصرف عدوانی چیست؟

در خصوص تصرف ملک ورثه ای باید در ابتدا تعریف دقیقی را از تصرف عدوانی ارائه دهیم. ماده 158 قانون مجازات اسلامی تصرف عدوانی را مساوی با جرم قلمداد کرده است. این ماده قانونی اشاره دارد که تصرف عدوانی زمانی محقق می شود که متصرف سابق مدعی می شود که یکی از وراث یا شخص دیگری بدون رضایت یا مجوز قانونی بر ملک ورثه ای تصرف پیدا کرده است. در واقع خواهان که در اینجا متصرف سابق ملک است، خواستار رفع تصرف فرد از ملک می شوند.

تصور کنید که زمینی زراعی از فرد متوفی به عنوان ارث به جای مانده است. پیش از انحصار راثت و تقسیم ارث این زمین در اختیار تمامی وراث به صورت مشاع است و هیچ یک حق استفاده شخصی از زمین موجود را ندارد. در این حال، اگر یکی از وراث و یا شخص دیگری برای مثال اقدام به احداث بنا در زمین مورد نظر کند و یا اینکه در آن کشاورزی نماید، دچار تصرف عدوانی شده است و قانون این حق را به متصرف سابق زمین و یا وراث داده است تا علیه فرد دادخواست یا شکواییه تنظیم نمایند.

باید در نظر داشته باشید که همواره برای اثبات جرم تصرف عدوانی ملک ورثه ای نیازمند کمک از یک وکیل مجرب و خبره در این زمینه هستید. در واقع بهترین وکیل کرج به واسطه سال ها تجربه و تخصصی که در زمینه دعاوی حقوقی و کیفری دارد می تواند مطلوب ترین راهکار برای حل اختلافات و رفع تصرف فرد متصرف عدوانی در اختیار شما قرار دهد. علاوه بر این، شما می توانید برای اقامه دعوی، تنظیم دادخواست، پیگیری پرونده و ارائه دفاعیات موثر روی تخصص وکیل حساب باز کنید.

اگر یکی از وراث سهمش را بخواهد

شرایط تصرف ملک ورثه ای توسط یکی از وراث

در قسمت قبل اشاره نمودیم که تصرف ملک ورثه ای توسط یکی از وراث نیز می تواند جرم تلقی شود و دادگاه دستور به رفع تصرف خواهد داد؛ اما قیدی که لازم است در تصرف عدوانی به آن اشاره داشته باشیم، رضایت مندی یا در اختیار داشتن مجوز قانونی است. در واقع جرم تصرف عدوانی زمانی به اثبات می رسد که یکی از وراث بدون رضایت تمامی بازماندگان بر ملک مورد نظر تصرف پیدا کرده باشد؛ اما در صورتی که فرد مجوز قانونی در اختیار داشته باشد این جرم قابل اثبات نیست.

در واقع در صورتی که بتواند با دلایل و مدارک متعدد، عدوانی بودن تصرف بر ملک مورد نظر را به اثبات رساند، دادگاه نیز حکم رفع تصرف از ملک موروثی را خواهد داد؛ اما باید در نظر داشته باشید که دعاوی مربوط به تصرف عدوانی همواره با پیچیدگی هایی همراه است و تنها با تسلط کامل بر قوانین است که می توانید در محاکم قضایی از حقوق از دست رفته خود دفاع نمایید. استخدام بهترین وکیل ملکی کرج می تواند یک گام بلند به سوی اهداف تعیین شده در دعاوی تصرف عدوانی باشد.

مطلب پیشنهادی:  روابط حقوقی مالک و مستاجر چیست؟

باید در نظر داشته باشیم که تمامی بازماندگان به صورت مشاع از ملک مورد نظر حق خواهند داشت. منظور از مشاع بودن ملک موروثی این است که هیچ یک از وراث نمی تواند حد و مرزی را برای خودش تعیین نماید و بگوید که فلان قسمت از زمین یا منزل مورد نظر به او تعلق دارد. دقت داشته باشید که علاوه بر دعوای تصرف عدوانی، وراث می توانند بر علیه شخص متصرف دعوای خلع ید نیز مطرح نمایند. در این صورت دادگاه شواهد را بررسی کرده و حکم خود را صادر می کند.

در چه صورت می توان تصرف عدوانی ملک ورثه ای را اثبات کرد؟

در واقع زمانی می توانید تصرف یکی از وراث را به اثبات برسانید که شرایط و ضوابط خاصی محقق شده باشد. در قانون این شرایط به طور کامل ذکر شده است. در ادامه به برخی از شرایط تصرف ملک موروثی اشاره خواهیم داشت:

  • پیش از هر چیز باید اشاره داشته باشیم که شما در صورتی می توانید دعوای تصرف عدوانی را در دادگاه طرح کنید که مال غیرمنقول تحت تصرف قرار گرفته باشد. منظور از اموال غیر منقول به زبان ساده آن دسته از اموالی است که قابلیت جا به جا شدن را ندارند. در این خصوص می توان به آپارتمان، زمین و مواردی از این جنس اشاره داشت. تصرف بر اموال منقول مانند خودرو قابلیت مطرح شدن به عنوان دعوای تصرف عدوانی را ندارد.
  • در واقع خواهان یا شاکی باید در دادگاه با ارائه مدارک و مستنداتی این موضوع را به اثبات برساند که پیش از متصرف عدوانی خودش بر ملک موروثی تصرف داشته است. در واقع اثبات تصرف قبلی برای دادگاه از اهمیت بالایی برخوردار است و بدون اثبات آن نمی توان مجازات متصرف عدوانی را از دادگاه مطالبه نمود.
  • وراث زمانی می توانند علیه متصرف ملک ورثه ای دعوی مطرح کنند که پیش از آن گواهی انحصار وراثت را به دادگاه ارائه داده باشند. در واقع اقدام برای انحصار وراثت از مقدمات رفع تصرف از ملک به ارث رسیده است. در واقع برای انحصار وراثت لازم است دادخواستی را به شورای حل اختلاف ارسال کرده تا مراحل قانونی آن به انجام برسد.
  • در دادخواست انحصار وراثت لازم است نام تمامی وراث به همراه سایر مشخصات آن ها به طور کامل ذکر شود. ممکن است تعدادی از وراث ارث خود را بخشیده باشند. این مسئله در اصل موضوع خللی وارد نمی کند. به هر حال ملزم هستید تا نام تمامی وراث را به طور کامل ذکر نمایید.

اگر یکی از وراث ملک ورثه ای را تخلیه نکند

مجازات تصرف عدوانی ملک ورثه ای

بر اساس ماده 690 قانون مجازات اسلامی ذکر شده است که اگر بتواند جرم تصرف عدوانی را علیه شخصی به اثبات رساند، متصرف عدوانی با مجازات هایی رو به رو خواهد شد. در ابتدا لازم است فرد وضع ملک ورثه ای را به حالت قبل باز گرداند. پس از آن از شخص متخلف رفع تصرف صورت می گیرد. علاوه بر این، قاضی پرونده می تواند با بررسی تمامی شواهد و قراین مربوط به پرونده برای فرد مجرم از یک ماه تا یک سال حبس تعزیری را در نظر بگیرد.

باید همواره این موضوع را در نظر بگیرید که تفاوت هایی میان تصرف عدوانی، ممانعت از حق و مزاحمت ملکی وجود دارد. شرایط وقوع هر یک از موارد ذکر شده با دیگری متفاوت است. دقت داشته باشید که همواره لازم است برای رفع تصرف ملک ارثی خود از یک وکیل مجرب و خبره استفاده کنید. در سال های اخیر بانوان توانسته اند به موفقیت های قابل توجهی در عرصه حقوق دست پیدا کنند؛ بنابراین شما می توانید برای پیگیری پرونده های ملکی خود از وکیل زن در کرج نیز استفاده کنید و به این شکل احتمال کسب پیروزی خود را افزایش دهید.

کلام پایانی

از اینکه تا پایان مقاله در کنار ما بودید از شما تشکر می کنیم. در این مقاله تلاش کردیم تا تصرف ملک ورثه ای را مورد بررسی قرار دهیم. اشاره داشتیم که ملک به ارث رسیده از متوفی پیش از اقدام برای انحصار وراثت در شورای حل اختلاف به صورت مشاع در اختیار بازماندگان قرار می گیرد و هیچ کدام از وراث و یا شخص دیگر نمی تواند در آن تصرف شخصی داشته باشد. علاوه بر این، در مقاله ضمن شرایط وقوع جرم به مجازات های تعیین شده برای تصرف عدوانی نیز اشاره داشتیم.

یک نظر

  1. ناشناس

    2 آبان 1402 در 9:13 ب.ظ

    آموزنده و مفید است.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

قوانین جدید گواهینامه خیلی مهم هستند

افرادی که اقدام به دریافت گواهینامه رانندگی کرده‌اند یا می‌خواهند آن را دریافت کنند، باید …