رپورتاژ آگهی

مجازات رابطه نامشروع زن شوهردار در قانون ایران

0
8
زمان مطالعه: 6 دقیقه
مجازات رابطه نامشروع زن شوهردار در قانون و در ماده 637 قانون مجازات اسلامی مصوب 75، هر گاه یک زن و مرد که بین آن ها عقله زوجیت نیست، یعنی عقد دائم یا موقت بین آن ها جاری نشده است با یکدیگر رابطه ای...

چکیده : مجازات رابطه نامشروع زن شوهردار در قانون و در ماده 637 قانون مجازات اسلامی مصوب 75، هر گاه یک زن و مرد که بین آن ها عقله زوجیت نیست، یعنی عقد دائم یا موقت بین آن ها جاری نشده است با یکدیگر رابطه ای…

رابطه نامشروع زن شوهردار در هر یک از کشورها، فرهنگ‌ها و ادیان تعاریف مختلفی دارد که در کشور ما این اقدام به این صورت تعریف می شود که یک زن و مرد نامحرم خط قرمزهای خود را رد و با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند.

حال شاید برای شما سوال پیش آید که منظور از رابطه نامشروع بین زن و مرد چیست که در پاسخ به این سوال باید گفت اگر زن و مرد هر عملی که از لحاظ شرع و قانون غیرمجاز شمرده شوند را انجام دهند و با یکدیگر محرم نباشند، در حقیقت رابطه ای نامشروع میان آن ها شکل گرفته است که این عمل در قانون ایران و شرع مورد پذیرش قرار نمی گیرد و مجازاتی برای آن نیز لحاظ می شود. از همین رو تصمیم داریم در این مقاله در رابطه با مجازات رابطه نامشروع زن شوهردار در قانون ایران صحبت کنیم تا به طور کامل متوجه این موضوع شوید.

رابطه نامشروع

منظور از رابطه نامشروع چیست؟

رابطه به ارتباطی که دو نفر با یکدیگر دارند گفته می شود و نامشروع نیز یعنی این رابطه که بین دو نفر شکل گرفته، از لحاظ شرع و قانون درست نمی باشد. اما در اصطلاح رابطه نامشروع در حقیقت رابطه ای است که یک زن و مرد که به یکدیگر محرم نیستند باهم رابطه جنسی برقرار می کنند.

البته باید گفت رابطه جنسی نباید به دخول برسد تا رابطه از نوع نامشروع باشد؛ چراکه اگر عمل دخول صورت گیرد، عمل صورت گرفته زنا خواهد بود. اعمالی چون لمس بدن نامحرم، بوسیدن و … در دسته رابطه نامشروع قرار می گیرند. باید گفت در قانون این رابطه تنها برای افرادی که به سن بلوغ رسیده اند تعریف می شود و اثبات آن نیز از زنا راحت تر خواهد بود.

ارکان جرم رابطه نامشروع زن شوهردار

هر جرمی که صورت گیرد به طورکلی 3 رکن اصلی دارد که این سه رکن عبارتند از: رکن قانونی، رکن مادی و رکن معنوی که در ادامه به جزئیات هریک از آن ها در رابطه با جرم رابطه نامشروع زن شوهردار خواهیم پرداخت.

1. رکن قانونی رابطه نامشروع

در قانون و در ماده 637 قانون مجازات اسلامی مصوب 75، هر گاه یک زن و مرد که بین آن ها عقله زوجیت نیست، یعنی عقد دائم یا موقت بین آن ها جاری نشده است با یکدیگر رابطه ای برقرار می کنند که این رابطه می تواند بوسیدن، بغل کردن، هم‌خوابی (بدون دخول) باشد، قانون آن را رابطه نامشروع در نظر می گیرد و مجازاتی را برای آن مشخص می کند.

2. رکن مادی رابطه نامشروع

رفتار مجرمانه ای که شکل گرفته است، مانند تماس فیزیکی و جنسی بین زن و مرد در دسته رکن مادی رابطه قرار می گیرد. البته امروزه در فضای مجازی نیز شاهد چت و پیام های نامتعارف زیادی هستیم که محتوای آن ها مصداق رابطه نامشروع به شمار می آیند و باید گفت این موارد نیز به عنوان رابطه نامشروع شناخته می شوند و مجازاتی برای آن ها نیز در نظر گرفته شده است.

برای مثال شرایطی را تصور کنید که یک خانم شوهردار با یک مرد غریبه سوار بر یک موتور هستند و در این حین شوهر خانم، همسر خود را با یک مرد غریبه می بیند و در این زمان از آن ها عکس می گیرد و آن را به دادگاه نشان می دهد. دادگاه در چنین شرایطی بررسی های لازم را انجام می دهد و بعد از آنکه مطمئن شد رابطه ی بین زن و مرد غریبه از نوع نامشروع بوده است، مجازات را که معمولا 99 ضربه شلاق تعزیری است برای مجرمین لحاظ می کند.

3. رکن معنوی رابطه نامشروع

از نظر معنوی باید گفت که اگر فرد رفتار مجرمانه ای را مرتکب شود، اما سوء نیت و قصد ارتکاب جرم را نداشته باشد، رابطه از نوع نامشروع نخواهد بود و جرم و مجازاتی در رابطه با آن وجود نخواهد داشت. به طور کلی عنصر معنوی روابط نامشروع به دو دسته یعنی سوء نیت عام و سوء نیت خاص تقسیم می شوند. برای آنکه درک بهتری از این موضوع پیدا کنید، می توان مثالی برای شما زد.

برای مثال شرایطی را تصور کنید که در یک محیط یک آقا به سمت یک خانم هل داده می شود و طی این عمل مرد به طور ناخواسته در آغوش یک خانم می افتد. مسلما چنین چیزی رابطه نامشروع و جرم نخواهد بود، چراکه تمام این موارد اتفاقی هستند و هیچ قصد و غرضی پشت آن وجود ندارد.

رابطه نامشروع با زنا چه تفاوتی دارد؟

رابطه نامشروع با زنا چه تفاوتی دارد؟

در طول مقاله به این مورد اشاره کردیم که رابطه نامشروع با زنا تفاوت دارند، اما شاید برای شما سوال پیش آید که این تفاوت در چیست؟ در ادامه مواردی که نشان دهنده تفاوت این دو جرم هستند را موردبررسی قرار می دهیم تا با آن ها آشنا شوید.

مطلب پیشنهادی:  شرایط فروش ملک مشاع

نحوه اثبات: برای آنکه شما جرم نامشروع یا زنا را ثابت کنید، شرایط متفاوتی پیش روی شما قرار دارد. اثبات زنا در مقایسه با رابطه نامشروع زن شوهردار سخت تر است، چراکه برای اثبات زنا به شهادت 4 مرد عادل یا 4 بار اقرار نیاز خواهد بود، در حالی که جرم رابطه نامشروع با 1 بار اقرار یا 2 شاهد ثابت خواهد شد.

نوع رابطه جنسی: دیگر موضوعی که می تواند رقم‌زننده تفاوت رابطه نامشروع با زنا باشد، به نوع رابطه جنسی مربوط می شود. در زنا حتما باید عمل دخول صورت گیرد تا پرونده به عنوان پرونده زنا معرفی شود؛ این در حالی است که در رابطه نامشروع اتفاق افتادن دخول ضروری نخواهد بود و اگر بوس، بغل و مواردی از این دست نیز اتفاق بیفتد، به عنوان رابطه نامشروع ثابت خواهد شد.

نوع مجازات: آخرین موردی که رقم‌زننده تفاوت این دو جرم است را می‌توان نوع مجازاتی که برای آن ها در نظر گرفته می شود دانست. در رابطه با این موضوع باید گفت رابطه نامشروع مجازاتی برابر با 99 ضربه شلاق تعزیری دارد، در حالی که مجازات زنا با توجه به موارد مختلفی تعیین می شود و رجم، اعدام و جلد مجازات آن هستند.

آیا اینکه رابطه نامشروع بین چه کسانی است در مجازات آن تاثیر دارد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت خیر؛ یعنی فرق ندارد که رابطه نامشروع بین یک زن شوهردار با یک مرد غریبه باشد یا بین دو شخص دیگر؛ در هر حالت اگر دادگاه تشخیص دهد که رابطه نامشروع بین دو نفر اتفاق افتاده است، مجازات آن را لحاظ می کند و مجازات آن نیز همان 99 ضربه شلاق تعزیری خواهد بود.

آیا تهمت به رابطه نامشروع جرم است؟

بله؛ گاهی اوقات شرایطی پیش می آید که زنا و لواط را به کسی نسبت می دهیم که این کار در قانون قذف نامیده می شود و برای آن 80 ضربه شلاق حدی لحاظ می شود. اما گاهی اوقات شرایط فرق دارد و برای مثال ما زنا و لواط را به کسی نسبت نمی دهیم و این موضوع در کلام ما صراحت ندارد که در چنین موقعیتی طبق قانون افترای عادی صورت می گیرد و مجازات در نظر گرفته شده برای آن جزای نقدی درجه 6 خواهد بود و مجازات رابطه نامشروع لحاظ نخواهد شد.

مراجع رسیدگی رابطه نامشروع

کدام مراجع رسیدگی رابطه نامشروع را انجام می دهند؟

حال شاید برای شما سوال پیش آید که رسیدگی به جرم رابطه نامشروع زن شوهردار برعهده کدام مراجع است و برای اثبات این جرم به چه مدارکی نیاز خواهد بود؟ در پاسخ به سوال مطرح شده باید گفت دادگاه کیفری 2 مرجع صالح برای رسیدگی به این جرم محسوب می شود، اما اگر ساکن تهران هستید و می خواهید چنین پرونده ای را بررسی کنید، می توانید به مجتمع قضایی ارشاد نیز مراجعه کنید.

در رابطه با مدارکی که برای ثبت چنین موضوعی نیاز دارید نیز باید به مواردی چون شاهد معتبر، صورتجلسه پلیس، مدارک شناسایی، کارت ملی، پرینت اسکرین شات و مواردی از این دست اشاره کرد. دقت داشته باشید که مدت زمان طرح شکایت، رسیدگی به آن و اعلام نتیجه بسته به موضوع و پیچیدگی پرونده، دادگاه و شعبه رسیدگی کننده، حجم دعاوی دادگستری و … متفاوت خواهد بود.

از همین رو اگر فکر می کنید که زمان و فرصت کافی برای حضور در جلسات دادگاه را ندارید، می توانید پرونده را به بهترین وکیل تهران بسپارید تا همه چیز به شکل قانونی و به بهترین شکل پیگیری شود. وکلا با توجه به تخصص و مهارتی که دارند و همچنین تجربه‌شان می توانند پرونده را در جهت موافق نظر شما هدایت کنند. اما انتخاب یک وکیل نیز موضوع حائز اهمیتی می باشد که باید به آن توجه داشته باشید؛ از همین رو وب سایت وکیل از ما در جهت کمک به شما در انتخاب وکیل، لیستی از بهترین، متخصص ترین و با تجربه ترین وکلا را آماده کرده است که می توانید بعد از انجام بررسی های لازم بهترین انتخاب را داشته باشید.

کلام آخر

رابطه نامشروع با زن شوهردار موضوعی است که امروزه بسیار بیش از گذشته مطرح می باشد و دعاوی مختلفی در رابطه با آن در دادگاه های مختلف مطرح است. از همین رو ما در این مقاله در رابطه با این جرم به طور کامل صحبت کردیم و مجازاتی که برای آن درنظر گرفته شده است را نیز موردبررسی قرار دادیم. بنابراین اگر شما درگیر چنین پرونده ای هستید، می توانید از اطلاعات گفته شده استفاده کنید و بهترین عملکرد را از خود نشان دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در رپورتاژ آگهی

همچنین بخوانید

در این شرایط تمام ارث زن به همسرش می‌رسد

تقسیم ارث زن از جمله موضوعاتی است که در قانون مدنی ایران به آن اشاره شده است. قانون سهم زن…