شاخه های انار زینت بخش کوچه باغ های تفت

0
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
از استان یزد و زیبایی‌های خیره‌کننده‌اش چه می‌دانید؟ تابه‌حال نام تفت را شنیده‌اید؟ از شهرستان تفت چه می‌دانید؟ نام نگین گردشگری استان یزد به گوش شما خورده است؟ با جاهای دیدنی تفت آشنایی دارید؟ تابه‌حال نام کوچه‌باغ‌های تفت را شنیده‌اید؟
جاهای دیدنی تفت

یزد نگین زیبای کویر ایران مملو از جاذبه‌هایی است که هر بیننده‌ای را مسخ می‌کند؛ اما زیبایی‌های استان یزد تنها به شهر یزد ختم نمی‌شود. این استان کویری ایران، در جای‌جای خود جاذبه‌هایی دارد که در هیچ کجای دیگر ایران نمی‌توانید آن‌ها را ببینید و بدون شک یکی از زیباترین آن‌ها جاهای دیدنی تفت است. دلتامگ در این مقاله سفری پاییزی به یکی از کویری‌ترین شهرهای ایران داشته است، با ما همراه باشید.

شهرستان تفت

جاهای دیدنی یزد بی‌نظیرترین جاذبه‌های گردشگری ایران هستند. وقتی نام تفت را می‌شنوید اولین چیزی که به ذهن شما می‌رسد چه چیزی است؟ آشپزی‌کردن و تفت‌دادن غذا؟ راستش را بخواهید این شهر عجیب با مناظر زیبایش در وقت ظهر شما را درست مانند غذا تفت می‌دهد، به همین دلیل نامش را تفت نهاده‌اند! در واقع در نزدیکی این شهر کوهی به نام تفته وجود دارد که به هنگام ظهر چنان گرم و سوزان می‌شود که هیچ‌کس را یارای نزدیک‌شدن به آن را نیست. از همین رو شهر نزدیک به آن نیز به شهر تفت شهرت یافت.

انارهای شهر تفت

اما راستش را بخواهید مردم محلی داستان دیگری نیز برای نام‌گذاری شهرشان تعریف می‌کنند. یزدی‌ها این شهر را به‌خاطر باغ‌های انار زیبا و معروفش می‌شناسند. باغ‌هایی که زیباترین کوچه‌باغ‌های ایران را خلق کرده‌اند. به همین خاطر نام آن را تفت به معنای سبد میوه گذاشتند. باغ‌های زیاد این شهر باعث شده که خیلی‌ها به تفت یزد باغ شهر تفت نیز می‌گویند.

فاصله تفت تا یزد تنها 24 کیلومتر است و برای رفتن به شهرستان تفت می‌توانید زمینی یا هوایی خود را به یزد برسانید و سپس از طریق تاکسی یا اتوبوس به این شهر بروید. با خودروی شخصی مسیر تفت به یزد تنها بیست دقیقه طول خواهد کشید.

جاهای دیدنی تفت

از آنجایی که قدمت این شهرستان بسیار زیاد است تا جایی که حتی بعضی از باستان‌شناسان قدمت آن را به دوازده هزار سال پیش نسبت می‌دهند و در طول تاریخ فراز و نشیب‌های بسیاری دیده است، جاذبه‌های تاریخی فراوانی در آن وجود دارد. همچنین شهر تفت به لحاظ مناظر طبیعی یکی از زیباترین شهرهای استان یزد محسوب می‌شود.

مجموعه شاه نعمت ولی در یزد

مجموعه شاه نعمت ولی

یکی از جاذبه‌های شهرستان تفت مجموعه شاه نعمت ولی است که با داشتن بقعه، مسجد، بازار، میدان، آب‌انبار و حسینیه یکی از زیباترین مکان‌های گردشگری در شهر است. مسجدشاه این مجموعه با کاشی‌کاری زیبا و گچ‌بری‌های ظریف الگویی برای ساخت مسجد لطف علی خان بوده است. قدمت این مسجد به قرن هشتم هجری قمری برمی‌گردد.

مطلب پیشنهادی:  روشی تضمینی برای تمیز کردن کفش سفید

باغ صدری از جاهای دیدنی تفت

باغ صدری زمانی محل سکونت یکی از زرتشتیان معروف شهر به نام نمیر تفتی بوده است به همین خاطر مردم محلی به این مکان باغ نمیر هم می‌گویند. در باغ صدری بلندتریم بادگیر تفت قرار گرفته است. این باغ که در دوره زندیه ساخته شده به‌خاطرداشتن تالار بزرگ و حوض طویل، ما را به یاد باغ فین کاشان می‌اندازد.

روستاهای دیدنی تفت

روستای فهرج یکی از عجیب‌ترین روستاها و جاهای دیدنی تفت است که انگار زمان در آن متوقف شده است. خانه‌های خشتی، سقف‌های شیب‌دار و معماری کویری این روستا بدون شک دل هر بیننده‌ای را می‌رباید.

باغ صدری تفت

کوچه ‌باغ های تفت کجاست؟

درست است که تفت مملو از جاذبه‌های توریستی و جاهای دیدنی بی‌شمار است؛ اما راستش را بخواهید کوچه‌باغ‌های این شهر به‌خصوص در پاییز علت اصلی سفر گردشگران به شهر تفت یزد است. کوچه باغ های تفت در پاییز از چنان زیبایی برخوردار می‌شوند که امکان ندارد مسافری پایش را اینجا بگذارد و دلش نخواهد سال‌های بعد نیز در همان زمان به این شهر بازگردد.

کوچه باغ های تفت یزد از شهر جدا نیستند. در واقع این شهر در میان باغ‌ها بنا شده به همین خاطر آن را باغ شهر تفت نیز می‌خوانند. وجود باغ های فراوان و نزدیکی شیرکوه بلندترین قله استان یزد به این شهر باعث شده که آب‌وهوای تفت همیشه خنک و معتدل باشد. آب‌وهوای خوب تفت و وجود باغ‌های فراوان در آن سبب شده که از آن به‌عنوان ریه‌های یزد یاد کنند. بدون شک کوچه باغ های تفت از زیباترین جاهای دیدنی تفت محسوب می‌شود.

کوچه باغ های تفت

سخن آخر

روستای شواز، آبشار درگاهان، چشمه تامهر و مسجد جامع بیداخوید از دیگر جاهای دیدنی تفت هستند که اگر به این شهر سفر کردید حتما باید به دیدن آن‌ها نیز بروید. با این وجود نگین گردشگری شهر تفت کوچه باغ های تفت به‌خصوص در پاییز است که انارهای آن رسیده و سراسر این باغ شهر رنگ و بوی خوش‌رنگ و خوش‌طعم انار را به خود گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

این مدل‌ کراپ‌ و نیم‌تنه زنانه امسال مد هستند

یکی از مدهایی که امسال مشاهده می‌کنید استفاده از مدل‌ کراپ‌ و نیم‌تنه زنانه است. لباس کراپ…