با کودک خجالتی چگونه رفتار کنیم؟

0
2
زمان مطالعه: 4 دقیقه
رفتار با کودکان آداب و اصول خاصی دارد که بسیاری از ما از آن بی‌خبریم. در این مطلب ۷ راهکار ساده برای رفتار با کودک خجالتی ارائه شده است.
با کودک خجالتی چگونه رفتار کنیم؟

خجالتی بودن یک ویژگی اخلاقی است و به خودی خود مشکلی ندارد. اما ممکن است شیوه برخورد نادرست افراد، آسیب‌هایی را به کودک خجالتی وارد کند که در آینده با مشکلات بزرگی روبرو شود. در این مطلب از دلتامگ، شیوه برخورد صحیح با کودکان خجالتی را شرح می‌دهیم.

۷ راهکار ساده برای برخورد با کودک خجالتی

حتماً بارها دیده‌ایم که افراد فامیل یا حتی اهل خانواده، کودکان خجالتی را وادار به معاشرت می‌کنند و احساسات آن‌ها را نادیده می‌گیرند. این شیوه برخورد اصلاً صحیح نیست. در ادامه ۷ راهکار ساده برای برخورد با کودکان خجالتی ارائه شده است.

۱ـ کودک را وادار به معاشرت نکنید

بسیاری از کودکان از قرار گرفتن در جمع‌های غریبه دچار ترس می‌شوند و این طبیعی است. این که در چنین شرایطی کودک خجالتی را وادار به معاشرت با دیگران کنید، کار درستی نیست.

خجالتی بودن یک ویژگی رفتاری است. همانطور که برونگرا بودن ویژگی رفتاری محسوب می‌شود. اما کمتر دیده شده که به کودکان برون‌گرا و اجتماعی بگویند، معاشرت کمتری با دیگران داشته باش!

کودک خجالتی را وادار به معاشرت نکنید

۲ـ درباره احساسات کودک از او سوال کنید

این خوب است که کودک خجالتی احساساتش را برای افراد نزدیک خود بیان کند. پرسیدن سوالات ساده‌ای مثل “امروز چه چیزی فکرت را مشغول کرده بود؟” از کودک، باعث می‌شود که احساسات واقعی او را در مواجهه با موقعیت‌های مختلف بشناسید.

در نهایت این کار باعث می‌شود عامل کم‌رویی کودک را تشخیص دهید. این عامل می‌تواند ترس باشد. بعد از شناسایی عامل می‌توانید با کودک حرف بزنید و با او هم‌دلی داشته باشید.

۳ـ برچسب زدن به کودک ممنوع!

این که در برخوردهای اولیه با یک کودک به او بگویید چقدر خجالتی هستی، دردی از او دوا نمی‌کند و اصلاً اصولی نیست.

به کودک خود برچسب خجالتی بون نزنید. این کار اعتماد به نفس او را پایین می‌آورد و ممکن است منجر به اضطراب شود. حتماً می‌دانید که اضطراب و استرس چه تاثیر بدی روی فرآیند رشد کودک دارند.

۴ـ به کودک کم‌رو فرصت بدهید

تغییرات ناگهانی و یکباره برای کودکان سخت و استرس‌زا است. بنابراین اگر کودک خجالتی دارید، او را به صورت ناگهانی در موقعیت‌های سخت قرار ندهید.

می‌توانید کودک را به یادگیری یک ورزش تشویق کنید و بعد از ایجاد علاقه او را در یک باشگاه ثبت نام کنید. پژوهش‌ها نشان می‌دهد که شرکت کردن در کلاس‌ها و یادگیری مهارت‌های جدید گروهی، باعث می‌شود که کودکان خجالتی اجتماعی‌تر شوند.

در بدو ورود به یک فضای جدید، به کودک زمان بدهید که با محیط ارتباط بگیرد و به اصطلاح یخش باز شود.

مطلب پیشنهادی:  نکات مهم برای طبیعت‌ گردی

به کودک خجالتی فرصت بدهید

۵ـ در برخورد با کودکان خجالتی صبور باشید

به عنوان والدین یک کودک خجالتی باید بدانید که کودک شما خواهی نخواهی وارد جامعه می‌شود. در آينده شاید متوجه شوید که کودک شما خجالتی نیست و فقط فرد درونگرایی است.

البته که خجالتی بودن هم اشکالی ندارد و در برخی مواقع مزیت محسوب می‌شود. کودکان خجالتی رفتارهای پرخطر ندارند و خود را در معرض اتفاقات بد قرار نمی‌دهند.

۶ـ علایق کودک خود را بشناسید

شناسایی علایق کودک کمک می‌کند که از طریق همین علایق، او را به محیط‌های تازه وارد کنید. برای مثال اگر می‌بینید که کودک شما برای انجام کارهای هنری شوق دارد، می‌توانید او را در مراکز آموزش نقاشی و صنایع دستی ثبت نام کنید. داشتن علاقه مشترک، کودکان را به هم نزدیک می‌کند و باعث بهبود روابط اجتماعی آن‌ها می‌شود.

۷ـ به روانشناس کودک مراجعه کنید

هر وقت حس کردید که کاری از دست‌ شما برنمی‌آید، بهتر است به یک مشارو کودک مراجعه کنید. مشاور به شما راهکارهایی ارائه می‌دهد که بتوانید کم کم کودک را وارد اجتماع کنید.

به روانشناس کودک مراجعه کنید

عواقب رفتار نادرست با کودکان خجالتی

اگر به عنوان والدین یا نزدیکان کودک خجالتی، رفتار درستی با او نداشته باشید، کودک ممکن است در آینده با مشکلات زیادی روبرو شود که برخی از آن‌ها عبارتند از:

ممکن است ما بدون داشتن نیت بد و با گفتن چند حرف ساده، باعث آشفتگی روان کودک شویم. به همین دلیل مطالعه در مورد نحوه رفتار با کودکان، برای همه ضروری است.

سخن پایانی

کودکان در سنین پایین بسیار آسیب‌پذیر هستند و از محیط تأثیر می‌گیرند. بنابراین لازم است که بسته به نوع شخصیت آن‌ها با آن‌ها رفتار کنیم.

خجالتی بودن کودک موضوع عجیبی نیست. بسیاری از افراد در کودکی خجالتی بوده‌اند و در بزرگسالی ارتباطات اجتماعی خوبی دارند.

اما نحوه رفتار با کودک خجالتی بسیار مهم است و می‌تواند از بروز مشکلات جدی در آینده پیشگیری کند. استرس، اضطراب و افسردگی از عواقب رفتار نادرست با کودکان خجالتی است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

زیباترین شهر ایران کجاست؟

زیباترین شهر ایران به نظر شما کجاست؟ هر یک از شهرهای ایران زیبایی خاص خود را دارند و کسانی…