۶ نشانه اصلی اضطراب را بشناسید

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
اضطراب اجتماعی نوعی اختلال است که می‌تواند زندگی فرد را با چالش روبرو کند. این اختلال علائم متعددی دارد که از بین آن‌ها می‌توانیم به کناره‌گیری از جمع و علائم جسمانی اضطراب اشاره کنیم.
۶ نشانه اصلی اضطراب اجتماعی

تمام افراد در طول زندگی در شرایطی دچار اضطراب می‌شوند. اما اضطراب دائمی یک اختلال است که برای کنترل آن باید از پزشک کمک بخواهید. اگر در جمع احساس ناراحتی می‌کنید و این اضطراب زندگی شما را مختل کرده است، ممکن است به اختلال اضطراب اجتماعی دچار باشید.

در این مطلب از مجله دلتا، ۶ علائم اصلی اضطراب ارائه شده است که ممکن است در خودتان مشاهده کرده باشید.

اضطراب اجتماعی چه علائمی دارد؟

اختلال اضطراب اجتماعی (Social Anxiety Disorder (SAD)) چیزی فراتر از اضطراب ساده است. این در واقع وضعیتی جدی است که نیاز به رسیدگی پزشکی دارد. افراد مبتلا به این اختلال هیچ گاه آٰرام نمی‌گیرند. حتی ممکن است با پیشرفت یک قرار ملاقات، علائم آن‌ها تشدید شود. اما این اضطراب چه علائمی دارد؟ در ادامه بخوانید.

علائم جسمانی و روانی اضطراب شدید را تجربه می‌کنید

هنگام مواجهه با شرایط استرس‌زا چه علائمی را تجربه می‌کنید؟ اگر با اضطراب اجتماعی دست و پنجه نرم می‌کنید، حتماً این نشانه‌ها را در خودتان می‌بینید:

  • تعریق شدید کف دست‌ها
  • گرفتگی عضلات
  • لرزش صدا
  • مشکلات گوارشی
  • کم‌خوابی و اختلال خواب
  • کاهش تمرکز
  • سرخ شدن گونه‌ها
  • گیجی
  • تپش قلب غیر‌عادی
  • بی‌قراری

ممکن است تمام این موارد یا چند مورد از آن‌ها را تجربه کنید. همچنین ممکن است علائمی را تجربه کنید که در این لیست وجود ندارد.

علائم جسمانی اضطراب اجتماعی

از تعاملات اجتماعی فراری هستید

ممکن است به صورت خیلی ناخودآگاه حالت تدافعی نسبت به برقراری تعاملات اجتماعی داشته باشید. برای مثال، ممکن است به صورت ناخوداگاه در مراسم و میهمانی‌ها به گوشه‌ای پناه ببرید. با خودتان فکر کنید و ببینید این کار فقط برای داشتن خلوتی چند دقیقه‌ای است یا واقعا از بودن در جمع معذب می‌شوید؟ اگر این‌چنین است ممکن است به اختلال اضطراب اجتماعی دچار باشید.

مکالمات روزمره را بارها در ذهنتان مرور می‌کنید

تمام ما در طول روز ممکن است مکالمات و دیدارهای آزاردهنده‌ای داشته باشیم. اما اگر به اختلال اضطراب دچار باشید، این اتفاقات و مکالمات را بارها و بارها در ذهنتان مرور می‌کنید. این وضعیت نشخوار ذهنی نام دارد و احساس شرم و گناه را به فرد منتقل می‌کند.

بدترین سناریوها را در ذهنتان تصور می‌کنید

برای مثال به یک مهمانی دعوت می‌شوید. در ذهنتان تصور می‌کنید که این مهمانی حتماً پر از سر و صدا یا کسل‌کننده است. اضطراب باعث می‌شود که همیشه بدترین موقعیت‌ها را در ذهن‌تان تصورکنید. این موضوع باعث می‌شود مدام برای رد دعوت‌ها دنبال توجیه باورپذیر باشید.

مطلب پیشنهادی:  رمز موفقیت افراد مشهور چیست؟

از نظر دیگران عجیب هستید

افراد مضطرب شاید از نظر خودشان رفتارهای عادی داشته باشند. این افراد در مراسم و مناسک شرکت می‌کنند و هنوز متوجه علائم بیرونی‌شان نشده‌اند. اما از بیرون غیرعادی به نظر می‌رسند. برای اطمینان از اینکه علائم این اختلال را دارید یا نه، می‌توانید از افراد معتمد اطرافتان پرس و جو کنید.

در نگهداری روابط و دوستی‌ها مشکل دارید

دوستان، خانواده و شریک عاطفی شما از شما توقع دارند که با آن‌ها تعامل داشته باشید. اختلال اضطراب اجتماعی، ارتباطات و دیدارها را به حداقل می‌رساند. به این ترتیب ممکن است روابط شما پایدار نماند. بهتر است پیش از برقراری روابط جدی، با پزشک مشورت داشته باشید.

تاثیر اضطراب در نگهداری روابط

چه عواملی باعث اضطراب اجتماعی می‌شود؟

عوامل متعددی به اختلال اضطراب مرتبط هستند. در این بین می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • عوامل ژنتیکی: اضطراب ممکن است به صورت ارثی از والدین به فرزند منتقل شود؛
  • خلق و خو: کودکان خجالتی یا بیش از حد ترسو، بیشتر در معرض درگیری با این اختلال هستند؛
  • مورد آزار و اذیت قرار گرفتن یا قرار گرفتن در موقعیت‌های شرم‌آور در کودکی.

اختلال اضطراب معمولاً از دوران کودکی همراه فرد می‌شود و در بزرگسالی علائم شدیدتری دارد.

سخن پایانی

این مطلب صرفاً برای آشنایی شما با علائم احتمالی اضطراب اجتماعی تهیه شده است. بدیهی است که برای تشخیص و طی کردن روند درمان باید به پزشک متخصص مراجعه کنید. مراجعه به پزشک وقتی ضروری است که اضطراب زندگی روزمره شما را مختل کرده باشد. با مصرف خودسرانه دارو یا عمل کردن به توصیه افراد غیرمتخصص، شرایط را برای خودتان سخت‌تر می‌کنید.

 

تعداد کلمات مطلب: 650

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

با این کلمات مردان را به خود وابسته کنید

حفظ رابطه از راه دور نیاز به تکنیک‌های خاصی دارد که حتما باید با سیاست‌هایی خاص انجام شود.…