نکات مهم برای طبیعت‌ گردی

0
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
طبیعت گردی منجربه کاهش استرس، شادابی و آرامش در میان افراد می‌شود.
طبیعت‌ گردی

طبیعت گردی در زندگی مدرن می‌تواند به کاهش استرس و کسب آرامش افراد کمک کند. باتوجه به زندگی مدرن، ارتباط بشر با طبیعت کم شده و اضطراب انسان مدرن به دلیل زندگی ماشینی همواره در حال افزایش است. طبیعت‌ گردی اما نکاتی دارد که باید حتما رعایت شود. اگر برای تفریح به طبیعت می‌روید نباید به محیط زیست آن آسیب بزنید. طبیعت‌ گردان باید به گونه‌ای سفر کنند که حتی ردپایشان در طبیعت مشخص نشود. حفاظت از محیط زیست، جمع‌آوری زباله و استفاده کمتر از پلاستیک از جمله موارد ضروری است. تا انتهای این مقاله با دلتا مگ همراه باشید.

به درخت تکیه ندهید

اگر در جنگل طبیعت‎ گردی می‌کنید یا در پارک های طبیعی، یادتان باشد که به درخت تکیه ندهید. اگر تنه درخت فرسوده باشد، می‌شکند. ممکن است درخت آغشته به شیره یا مملو از حشرات مختلف باشد. مراقب حیوانات جنگلی باشید. این حیوانات هرچقدر هم زیبا و دوست داشتنی باشند، ممکن است بسیار خطرناک باشند.

از برکه آب ننوشید

از دیگر نکات مهم طبیعت‌ گردی آن است که از چشمه‌ها و برکه‌های جنگل آب ننوشید. اگر آب آشامیدنی همراه خود نمی‌برید، ظرفی برای جوشاندن آب به همراه داشته باشید. همچنین از میوه‌های جنگلی تغذیه نکنید. این میوه‌ها ممکن است سمی، آلوده به انواع انگل‌ها باشند. به جای آن انواع خوراکی‌ها را با خودتان ببرید.

آتش را خاموش کنید

در طبیعت گردی باید مراقب باشید که به محیط زیست آسیب نزنید. اگر شب در جنگل ماندید، آتش روشن کنید. یادتان باشد که هنگام ترک منطقه، حتما آتش را خاموش کنید. در غیر این صورت ممکن است منجر به آتش‌سوزی بزرگی شود. از نکات دیگری که باید در طبیعت‌ گردی رعایت کنید آن است که در صورت اقامت شبانه در جنگل، حتما برای خود سرپناهی داشته باشید. چادر مسافرتی، کلبه جنگلی یا ساختن سرپناه با شاخ و برگ درختان را حتما در برنامه خود داشته باشید. در ضمن زیرانداز و چادرتان باید ضد آب و عایق باشد تا در صورت بارش برف و باران خیس نشوید. ورودی چادر نیز باید طوری انتخاب شود که حشرات وارد نشوند.

 

طبیعت گردی

سفر با تور

اگر قصد دارید با تور طبیعت‌ گردی کنید، حتما باید از کیفیت برگزاری تور و قابل اعتماد بودن آژانس مربوطه اطمینان حاصل کنید. وجود یک تورلیدر باتجربه و ماهر از مهم‌ترین عوامل در برگزاری یک تور باکیفیت است. طبیعت‌ گردی ترفندهایی دارد که تورلیدرها باید بدانند و با رعایت آن‌ها، توریست‌ها را از خطر نجات دهند. راه‌بلد بودن و تسلط بر منطقه نیز از موارد کلیدی است. در انتخاب تور مناسب باید به اقامتگاهی که تور برای مسافران انتخاب کرده نیز توجه کنید. استفاده از وسیله نقلیه مناسب و سالم نیز از ویژگی‌های یک تور خوب است. بیمه مسافرتی در تورهای طبیعت گردی نیز به مسافران ارائه شود. حضور در طبیعت و جنگل دلیل موجهی برای عدم خریداری بیمه مسافرتی نیست. امکان رخ دادن حوادث و بیماری‌ها در طبیعت بیشتر است.

مطلب پیشنهادی:  تا پاییز تمام نشده، خود را به جادوی رود ارس بسپارید!

برنامه ریزی مناسب تورها

طبیعت گردی با تور مناسب می‌تواند بسیار لذت بخش باشد. به شرط آن‌که تور خود را به درستی انتخاب کنید. اجرای درست برنامه‌های سفر نیز از دیگر مواردی است که باید رعایت شود. البته برخی از تورها به گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌کنند که گویی قصد دارند گردشگر را شکنجه کنند. برنامه‌ریزی فشرده و حجیم گردشگر را از سفر خسته می‌کند. تورها معمولا در اتوبوس یا وسیله نقلیه تور، موزیک با صدای بلند پخش می‌کنند. در صورتی که بسیاری از توریست‌ها به هدف تمدد اعصاب و آرامش به طبیعت سفر می‌کنند. موزیک‌ها سلیقه‌ای بوده و صدای بلند ممکن است شما را در طول سفر خسته و کلافه کند. بنابراین پیش از خرید تور این موارد را با آژانس مربوطه هماهنگ کنید. در اینترنت تورها با انواع قیمت‌ها موجود است. چه به صورت اینترنتی تور خریداری می‌کنید و چه حضوری، قبل از خرید، قیمت‌ها را در اینترنت جست‌وجو کنید. همچنین برای خریداری تورهای اینترنتی، می‌توانید میزان رضایت و کامنت‌های مشتریان را مشاهده کرده و براساس آن‌ها تور مورد نظر خود را انتخاب کنید. انتخاب تور مناسب برای طبیعت گردی ریسک ‌های سفر را نیز کاهش می‌دهد.

مزایای سفر گروهی

از نکات مهم در طبیعت‌ گردی، سفر به صورت گروهی است. اگرچه سکوت و آرامش طبیعت در حین سفر انفرادی بسیار لذت‌بخش‌تر است. اما اگر منطقه را به خوبی نمی‌شناسید و طبیعت‌گرد حرفه‌ای نیستید، بهترین راه، سفر گروهی است. سفرهای انفرادی خطرات بیشتری داشته و در صورت نیاز ممکن است به کمک و امدادگران مورد نظر دسترسی نداشته باشید. علاوه بر آن در سفرهای گروه می‌توانید دوستان خوبی پیدا کنید.

تجهیزات سفر

تجهیزات سفر از جمله نکاتی است که در طبیعت‌ گردی باید رعایت کنید اما بهترین کار این است که سبک سفر کنید. تجهیزات غیرضروری و اضافی را همراه خود نبرید. بهتر است از کوله‌پشتی سبک و مناسب طبیعت استفاده کنید. لوازم ضروری مانند چادر، کیسه خواب، زیرانداز کیسه خواب، پتوی مسافرتی، هدلامپ، فانوس چادر، چراغ‌قوه، ملحفه، جعبه کمک‌های اولیه را همراه خود بردارید.

قمقمه، کارت شناسایی، پول، چاقوی همه کاره و لوازم بهداشتی ضروری را نیز باید همراه داشته باشید. البته لوازمی که به همراه می‌برید با توجه به نوع طبیعت‌ گردی شما متفاوت است. مثلا تجهیزات سفر برای کوهنوردی، صخره نوردی و حضور در جنگل با یکدیگر تفاوت دارند.

پیشنهاد مطالعه: مطلب 3 سبک قدیمی و از مد افتاده در دکوراسیون آشپزخانه را بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در سبک زندگی

همچنین بخوانید

کوه بهشتی در چین، یک جهنم واقعی

اگر دنبال ترس و هیجان و خطر کردن هستید باید به کوه هوآشان چین یا همان گذرگاه هوآشان بروید.…