رپورتاژآگهی

قانون جدید طلاق توافقی در سال 1402

0
0
زمان مطالعه: 5 دقیقه
قانون جدید طلاق توافقی به گونه ای تنظیم شده است که به زوجین در تصمیم گیری کمک کند تا آن ها از تصمیم خود مطمئن شوند و بهترین راه را برگزینند.
قانون جدید طلاق توافقی

خانواده یکی از مهم ترین دارایی‌ها است و حفظ آن یکی از با ارزش‌ترین کارها محسوب می‌شود، اما گاهی اوقات شرایط به گونه‌ای پیش می‌رود که زن و شوهر که بنیانگذار خانواده به شمار می‌آیند، نمی‌توانند به زندگی کنار یکدیگر ادامه دهند. از همین رو در چنین مواقعی تصمیم می‌گیرند که از هم جدا شوند. حال اگر زوجین با یکدیگر بر سر موضوع جدایی به توافق برسند، می‌توانند نسبت به انجام طلاق توافقی اقدام کنند. اما آیا اطلاعی در رابطه با قانون جدید طلاق توافقی دارید؟ در ادامه همراه ما باشید تا بیشتر با این نوع طلاق و قوانین جدید مربوط به آن آشنا شوید.

منظور از طلاق توافقی چیست؟

طلاق توافقی همانطور که گفته شد یکی از مدل‌های مختلف طلاق به شمار می‌آید و زمانی که افراد تصمیم می‌گیرند به صورت دوستانه و بدون جنگ و دعوا از یکدیگر جدا شوند مطرح می‌شود. برای انجام این مدل از طلاق، زن و مرد با یکدیگر صحبت می‌کنند تا بر سر موضوعات مختلف باهم به توافق برسند. از جمله موضوعاتی که زوجین باید در رابطه با آن‌ها به توافق برسند، موضوعاتی چون مهریه، نفقه، حق حضانت فرزند و … است.
این سبک از طلاق چون با توافق زوجین صورت می‌گیرد، در مقایسه با حالت دیگر طلاق پروسه کوتاه‌تری دارد و شما می‌توانید سریع‌تر پرونده مربوط به این طلاق را به پایان برسانید. البته گاهی اوقات ممکن است این پروسه بین 6 تا 12 ماه نیز طول بکشد. حال اگر زوجین اطلاعات درست و کافی در رابطه با این سبک از طلاق نداشته باشند، ممکن است این پروسه طولانی‌تر و سخت‌تر شود.

آیا باید از وکیل طلاق کمک گرفت؟

یکی از چالش‌هایی که پیش روی زوجینی که تصمیم می‌گیرند از یکدیگر جدا شوند وجود دارد، این است که آیا باید از وکیل طلاق برای انجام کارهای طلاق توافقی استفاده کرد یا خیر؟ در پاسخ به این سوال باید گفت اخذ وکیل برای پرونده‌ای چون طلاق واجب و ضروری نیست، اما توصیه می‌شود از بهترین وکیل طلاق در تهران کمک بگیرید؛ چراکه یک وکیل متخصص در این حوزه می‌تواند با تخصص و دانشی که دارد روند پیگیری پرونده را سرعت بخشد. گاهی اوقات کمک گرفتن از یک وکیل باعث می‌شود که پرونده طی مدت زمان یک ماه به پایان برسد.

برای طلاق توافقی به چه مدارکی نیاز است؟

زمانی که می‌خواهید درخواست طلاق توافقی بدهید، ارائه یکسری از مدارک ضروری خواهد بود. این مدارک را شما باید زمانی که به دفتر خدمات الکترونیکی قضایی مراجعه می‌کنید، به کارشناسان تحویل دهید تا ضمیمه درخواست طلاق شما شود. از جمله مدارکی که برای ثبت این درخواست نیاز دارید، می توان به موارد زیر اشاره کرد:
• شناسنامه و مدارک شناسایی زن و مرد
• عقدنامه و ارائه کپی برابر با اصل آن
• توافقنامه‌ای که زوجین دریافت کرده‌اند
• ارائه وکالت در طلاق در صورتی که زن حق طلاق دارد و می‌خواهد بدون وجود همسر اقدام به طلاق کند.

قانون جدید طلاق توافقی

قانون جدید طلاق توافقی

تا قبل از سال 1397 برای آنکه روند انجام طلاق صورت گیرد، زوجین می‌توانستند خودشان شخصا یا وکیلی که گرفته‌اند، به دفتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کنند و دادخواستی که داشتند را به ثبت برساندند. بعد از آنکه درخواست طلاق ثبت می‌شد، شعبه تاریخی را برای زوجین مشخص می‌کرد که به دادگاه مراجعه کنند و اقدامات لازم را انجام می‌دادند. بعد از آنکه اقدامات اولیه به اتمام می‌رسید، گواهی عدم امکان سازش زوجین صادر می‌شد و آن‌ها می‌توانستند به دفاتر طلاق مراجعه کنند تا صیغه طلاق جاری و آن‌ها از یکدیگر جدا شوند.
امروزه شاهد قانون جدید طلاق توافقی هستیم و باید گفت تغییراتی در این قانون رخ داده است. در تاریخ 1/9/1397 بود که در بخشنامه 9000/13104/55 قانون جدید طلاق توافقی مشخص شد و طبق آن دفاتر خدمات الکترونیک قضایی دیگر اجازه نداشتند دادخواست طلاق زوجینی که بدون برگه توافقنامه مراجعه می‌کردند را ثبت کنند. از همین رو طبق قانون جدید طلاق توافقی، زوجین باید در ابتدا درخواست خود را در سایت ثبت کنند تا تقریبا یک ماه بعد زمانی برای مشاوره زوجین مشخص شود.
در جلسات مشاوره به زوجین گفته می‌شود که در صورت امکان با یکدیگر صلح کنند و به زندگی خود ادامه دهند. حال اگر جلسه مشاوره تاثیرگذار بود که زوجین به زندگی خود در صلح ادامه می‌دهند، اما اگر جلسه مشاوره موفقیت آمیز نباشد، به زوجین گواهی عدم سازش داده می‌شود و آن‌ها می‌توانند با ارائه این گواهی به دفاتر مخصوص این حوزه، سایر امور مربوط به طلاق را انجام دهند.

مطلب پیشنهادی:  مدارک موردنیاز برای طلاق + ویدیو

آیا می توان در جلسات مشاوره پیش از طلاق شرکت نکرد؟

بسیاری از زوجین که تصمیم به طلاق دارند، به دنبال این هستند که در جلسات مشاوره پیش از طلاق شرکت نکنند؛ اما باید گفت طبق قانون جدید طلاق توافقی، این ‌کار امکان‌پذیر نمی‌باشد و حضور زوجین در جلسات مشاوره و اخذ گواهی عدم سازش ضروری خواهد بود. در نتیجه اگر زوجین در جلسات شرکت نکنند، این کار به منظور انصراف دادخواست از مشاوره طلاق به شمار می‌آید و اگر زوجین در این جلسات شرکت نکنند، گواهی صادر نمی‌شود و نمی‌توان بدون اخذ این گواهی ثبت، درخواست طلاق توافقی را انجام داد.

ثبت درخواست طلاق توافقی بدون کمک وکیل

تا به اینجا در رابطه با طلاق توافقی صحبت کردیم و قانون جدید طلاق توافقی را نیز گفتیم. همچنین در ابتدای مقاله اشاره کردیم که با کمک وکیل می‌توان روند پیگیری پرونده را سرعت بخشید و بهتر پیگیری کرد. حال بسیاری از زوجین به دنبال این هستند که درخواست طلاق خود را بدون کمک به وکیل انجام دهند و خودشان شخصا پیگیری پرونده را انجام دهند.
در رابطه با این موضوع باید گفت طلاق بدون کمک به وکیل نیز قابل انجام است، اما این موضوع سختی و چالش‌های مخصوص به خود را به همراه دارد. چرا که اگر شما پرونده را به وکیل واگذار کنید، وکیل با اختیاری که بهش می‌دهید روند رسیدگی به پرونده را انجام می دهد. وکیل می‌تواند به جای موکل خود در جلسات دادگاه حاضر شود و مدارک و اطلاعات لازم را در اختیار قاضی قرار دهد.
بهترین وکیل تهران که در حوزه طلاق تخصص دارد، وکیل مناسبی برای رسیدگی به چنین پرونده‌ای است. یک وکیل که به عنوان بهترین وکیل شناخته می شود، ویژگی و شاخصه های مختلفی دارد که برای مثال می توان به مواردی چون امانت داری، وقت شناسی، پیگیری مداوم، دقیق، جستجوگر بودن و … اشاره کرد. حال اگر شما چنین وکیلی پیدا کنید، می‌توانید با خیال راحت پرونده را به او بسپارید و مطمئن باشید که وکیل با توجه به تعهدی که دارد، رسیدگی به امور را به بهترین شکل انجام می‌دهد و شما را به خواسته‌ای که دارید می‌رساند.

کلام آخر

هدف از نگارش این مقاله، دادن اطلاعات کافی در رابطه با قانون جدید طلاق توافقی بود و در راستای همین موضوع بررسی کردیم که طلاق توافقی چیست و چگونه زوجین می توانند نسبت به انجام این طلاق اقدام کنند. در نهایت توصیه می‌شود برای انجام خدمات مربوط به این طلاق، حتما از کمک بهترین وکیل طلاق در تهران استفاده کنید تا مطمئن باشید که همه چیز به بهترین شکل انجام می شود و مشکلی پیش نمی‌آید.

منبع: وکیل از ما ( vakilazma.com )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

در این شرایط تمام ارث زن به همسرش می‌رسد

تقسیم ارث زن از جمله موضوعاتی است که در قانون مدنی ایران به آن اشاره شده است. قانون سهم زن…