این ۷ عادت‌ شادی‌آور، زندگی شما را بهتر می‌کند

5
4
زمان مطالعه: 4 دقیقه
برای شاد زیستن باید عادات مثبتی را برای زندگی خود ایجاد کنیم. در این مطلب با ۷ عادت شادی‌آور آشنا می‌شوید.
عادات شاد زیستن

می‌گویند انتخاب‌های ما در هر روز، تحت کنترلمان است؛ اما سرنوشتمان را، اعمال تکراری و روزانه ما رقم می‌زنند. داشتن چند عادت برای شاد زیستن، انرژی و شوق زندگی شما را تغییر داده و روند یک تغییر ساده این چنینی، تمام اعمال و اطرافیان شما را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. به این شکل، این تغییرات ساده بر روی تمام محیط زندگی شما اثرگذار خواهند بود. در این مطلب به چند مورد از این رفتارهای ساده پرداخته‌ایم. با دلتامگ تا انتهای این مقاله همراه باشید.

لیست ۷ عادت ساده برای شاد زیستن

گاهی با تغییر یک سری عادات ساده، می‌توانیم شادی را به زندگی خود تزریق کنیم. ۷ مورد از این رفتارها در ادامه برای شما نوشته شده است که بنا بر موقعیت‌های مختلف، می‌توانید از آنها استفاده کنید.

عادات شاد زیستن

۱.تنفس عمیق درمان مشکلات مهم انسان

یک نفس عمیق و شکمی، به‌طورقطع زمان و انرژی زیادی از شما نمی‌گیرد؛ اما خواص بی‌نظیری برای آرامش و سلامتی جسمی و روحی شما دارد که شاید باورش برایتان سخت باشد. پیش از بررسی فواید تنفس عمیق، بهتر است بدانید که تنفس عادی ما از نوع سینه‌ای یا بدتر از آن شانه‌ای است. این نوع تنفس آرامش و اکسیژن کمی را به بدن و مغز شما می‌رساند.

زمانی که تنفس شکمی و دیافراگمی باشد، بیشترین میزان اکسیژن به بدن می‌رسد. اکسیژن بیشتر روی افزایش آرامش شما، کاهش استرس و حتی بهبود حافظه کمک می‌کند. بنابراین می‌توانیم تنفس شکمی درست را یک راز مهم برای شاد زیستن قلمداد کنیم.

تنفس آرام، روی کمتر کارکردن قلب، شش‌ها و تمامی اندام‌ها اثر گذاشته و درنتیجه، طول عمر و سلامتی آنها بیشتر می‌شود. در یک ایستگاه شلوغ، در موقعیت‌های آرام یا نابه‌هنجار، تنفس شکمی درست و حبس آن را تمرین کنید تا کم‌کم، این نوع درست نفس‌کشیدن، به یک عادت شادی‌آور برای شما تبدیل شود.

۲. لبخندزدن

“دیل کارنگی”، از جمله نویسندگان مهمی است که در کتاب “آیین دوست‌یابی” از تأثیر بسیار زیاد یک لبخند واقعی سخن‌های بسیار زیادی گفته است. لبخندزدن، محرک ترشح هورمون‌هایی نظیر دوپامین می‌شود که از جمله هورمون‌هایی است که احساس شادی را ایجاد می‌کنند. لبخندزدن علاوه بر این موضوع، شما را در هر محیطی، به شخص جذاب‌تری تبدیل می‌کند. افرادی که همیشه لبخند به لب دارند، از راز شاد زیستن آگاه هستند.

لبخندزدن با ترشح هورمون دوپامین یک عادت شادی‌آور محسوب می‌شود.

۳. شکرگزاری کردن

“استیو هاروی” از جمله سخنرانان مهمی است که به شکل مداوم، تأثیر شکرگزاری را در شاد زیستن به هوادارانش گوشزد می‌کند. این عادت شادی‌آور، بسیار زود روی شما تأثیر می‌گذارد. به گفته هاروی، امکان ندارد که شما بدترین حال روحی را داشته باشید و تا رسیدن به مورد سیزدهم لیست شکرگزاری خود، حال بهتری را تجربه نکنید.

این عادت به شما کمک می‌کند در هر شرایطی هر دونیمه خوب و بد اتفاقات را ببینید. درنتیجه، بر روی تمام زندگی شما تأثیر می‌گذارد.

مطلب پیشنهادی:  راز کاهش استرس با نگهداری حیوانات خانگی

۴. با رغبت غذای خود را بخورید!

تأثیر تغذیه درست بر روی ذهن و سلامتی جسم انسان قابل‌انکار نیست. یک مثل قدیمی در اکثر کشورها وجود دارد که می‌گوید: “تو همان چیزی هستی که آن را می‌خوری”. انتخاب غذاهایی با پروتئین بیشتر و دارای کربوهیدرات‌های ساده‌تر، هورمون‌های شادی‌بخشی همچون نوراپی‌نفرین، سروتونین و دوپامین ترشح کرده و بنابراین یک عادت خوب برای شاد زیستن محسوب می‌شود.

عادات شاد زیستن

۵. به دیگران بیشتر محبت کنید

پژوهش‌ها به تأثیر انجام اعمال پرمهر برای افزایش میزان شاد بودن اشاره دارند. کارهای محبت‌آمیز، می‌توانند به‌سادگی یک تعریف‌کردن واقعی از دیگران باشند. این کار روحیه شخص مقابل را بیشتر کرده و انرژی شما را نیز افزایش می‌دهد.

۶. نوشتن را دسته کم نگیرید

جالب است بدانید که مسئله‌ای به نام “نوشتاردرمانی” در دنیا وجود دارد. یکی از مهم‌ترین فواید این کار، تخلیه ذهن از احساسات و افکار منفی است. این موضوع حتی خلاقیت شما را هم بیشتر می‌کند. زمانی که گرفتگی‌های ذهنی برطرف شوند، کم‌کم، ایده‌های تازه برای حل مشکلات سر می‌رسند و به شما یاری می‌رسانند. پیشنهاد می‌کنیم که از اثرات مهم این عادت خوب برای شاد زیستن غافل نشوید.

عادات شاد زیستن

۷. خود را با دیگران مقایسه نکنید

اصلاح سبک زندگی، به آگاهی از افکار و احساسات ما در هر لحظه بستگی دارد. هر چه بیشتر ریشه و تأثیر افکار خود را پیدا کنیم، زندگی بسیار بهتری خواهیم داشت. یکی از افکار سمی مقایسه‌کردن است که لذت شاد زیستن را از ما می‌گیرد. زمانی که جهت فکری خود را در راستای مقایسه دیدید، این موضوع را به خود یادآوری کنید که با این کار، پتک محکمی به عزت‌نفس و اعتمادبه‌نفس خود زده و کار شما، هیچ فایده‌ای به جز افسردگی و ناراحتی بیشتر ندارد.

به‌جای این عادت، می‌توانید عادت تشکر و قدردانی‌کردن از خود را جایگزین کنید. در کنار شکرگزاری بابت داشته‌هایتان، از تلاش‌هایتان قدردانی کنید. می‌توانید آرام روی شانه خود بزنید و از خود تشکر کنید. این عادت شادی‌آور در سلامت روح و جسم شما بسیار اثرگذار است.

سخن آخر

همیشه احتیاجی نیست که برای شاد زیستن، هزینه‌های هنگفت و اعمال عجیب‌وغریبی انجام داد. در این مقاله به ۷ عادت شادی‌آور بسیار ساده پرداختیم که با هدیه‌دادن آنها به خود، سلامت روحی و جسمی خود و حتی اطرافیان خود را بیشتر می‌کنید.

5 دیدگاه

  1. ناشناس

    27 شهریور 1402 در 6:54 ب.ظ

    خیلی عالی و کاربردی بود

    پاسخ

  2. فرح

    1 مهر 1402 در 2:46 ب.ظ

    بسیار خوب. با تشکر.

    پاسخ

  3. ناشناس

    5 مهر 1402 در 8:14 ق.ظ

    برای شاد بودن فقط پول لازمه و دیگر هیچ

    پاسخ

  4. ناشناس

    4 آذر 1402 در 6:53 ب.ظ

    خوب

    پاسخ

  5. ناشناس

    14 آذر 1402 در 7:02 ب.ظ

    فوق العاده “)

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

5 تن از افراد مشهور که نبش قبر شدند!

نبش قبر افراد مشهور یکی از اتفاق‌هایی است که متاسفانه بطور رایج اتفاق می‌افتد. در طول تاری…