پدیده ال نینو دما و بارش کدام نواحی ایران را تغییر می‌دهد؟

4
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
بسیاری از خشکسالی‌ها و بارندگی‌های مناطقی همانند خاورمیانه، شرق دریای سرخ و غرب اقیانوس هند را، به وقوع پدیده ال نینو نسبت می‌دهند. وقوع سیل‌های ناگهانی و بیماری‌های اپیدمی نیز از اثرات دیگر این جریان است.
مناطق درگیر با ال نینو در ایران

مطابق با جدیدترین گزارشان هواشناسی، به‌زودی پدیده ال نینو تأثیرات خود را روی دما و بارش کشورمان خواهد گذاشت. در خصوص چیستی این موضوع، دلایل بروز آن و مناطق درگیر با این اثر جوی، با دلتامگ همراه باشید.

پدیده ال نینو چیست؟

این پدیده یک جریان آب‌وهوایی مشهور است که از اقیانوس آرام برمی‌خیزد و تأثیرات خاصی روی مناطق تحت پوشش خود می‌گذارد. این چرخه به طور مداوم نبوده و هر ۲ تا ۷ سال شاهد آن هستیم. در مطالعات رخ‌داده، ال نینو را منشأ عواملی چون خشکسالی، سیلاب‌های ناگهانی و بیماری‌های اپیدمی (بیماری‌های عفونتی واگیردار در زمان کم) می‌دانند.

بارندگی نواحی‌ای همچون غرب اقیانوس هند، شرق دریای سرخ و خاورمیانه، تحت کنترل این پدیده است. در پژوهش‌هایی نیز، یکی از عوامل مهم خشکسالی‌های اخیر خاورمیانه را به این جریان نسبت می‌دهند.

ال نینو باعث خشکسالی‌های اخیر در خاورمیانه است.

دلایل وقوع ال نینو

عامل اصلی بروز این جریان، ایجادشدن یک گرادیان دمایی در اقیانوس آرام است. به این شکل که در فصل‌های خاصی از سال، هوای بالایی استوا از ناحیه غرب این اقیانوس بالا می‌رود و در کنار آن، هوا در شرق اقیانوس آرام نزول پیدا می‌کند. این جریان با بادهای سطحی غربی و شرقی همراه می‌شود و در نواحی عظیمی از این اقیانوس حرکت می‌کند.

اخیراً ناسا گوی‌های عجیبی را در اقیانوس آرام کشف کرده که احتمال ساخته‌شدن آن توسط موجودات فضایی وجود دارد. در لینک داده شده می‌توانید این مطلب را بخوانید.

مناطق درگیر این پدیده در ایران

کارشناس هواشناسی ایران اعلام کرده که ال نینو در حال حاضر، خاورمیانه را به خود درگیر کرده و به کشور ایران نیز رسیده است. این پدیده روی بارش و دما تأثیرگذار خواهد بود و دما را به دمای اقیانوسی (۰ تا ۵ درجه سانتی‌گراد) و بارندگی را در برخی نواحی، بیشتر می‌کند. در ادامه این نواحی را بر اساس دو عامل دما یا بارندگی ذکر کرده‌ایم.

مطلب پیشنهادی:  فناوری تولید اکسیژن در فضا تکمیل شد!

ال نینو تا اواخر زمستان مهمان ایران خواهد بود و پس از آن، تغییرات دما در اقیانوس هند، آب‌وهوای کشور ما را تحت‌تأثیر قرار خواهد داد.

مناطقی که از نظر دما درگیر خواهند بود

دما در مناطق مختلف ایران از اواسط شهریورماه تا اواسط ماه آبان، ۰.۵ الی ۲ درجه افزایش خواهد داشت. این افزایش دما در روزهای پایانی ماه آبان به حالت قبل خود بازمی‌گردد هرچند که در شمال غرب کشور این‌گونه نخواهد بود.

گردش هوای آمیخته با باد عامل سازنده ال نینو

مناطقی که بارش متفاوتی خواهند داشت

نواحی شمالی کشور شامل شمال غرب و شمال شرق، قسمت‌های جنوبی و زاگرس شمالی شاهد بارندگی بیشتری نسبت به حالت معمول خواهند بود و تا اوایل زمستان بارش کل کشور را افزایش می‌دهد.

در مناطق شرق و جنوبی کشور به همراه غرب دریای خزر احتمال بارندگی تا ۵۰ درصد، در بخش‌های جنوب شرق ۳۵ درصد و بقیه قسمت‌های ایران، بیشتر از ۶۵ درصد تحت‌تأثیر این جریان قرار می‌گیرند.

سخن آخر

پدیده ال نینو یک شرایط جوی حاصل از گردش‌های هوا بر فراز اقیانوس آرام است که در زمان وقوع خود، دما و بارش مناطقی چون ایران را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. دما و بارش به‌طورکلی از نیمه دوم شهریور تا اواخر زمستان، به‌خاطر این پدیده تغییر کرده و با رسیدن به روزهای پایانی سال ۱۴۰۲، تغییرات اقیانوس هند بر روی آب‌وهوا اثر خواهد گذاشت.

4 دیدگاه

  1. ناشناس

    23 شهریور 1402 در 9:01 ق.ظ

    عالی بود،ممنون از اطلاعات خوبی که گذاشتید.

    پاسخ

    • نگین آشناگر

      27 شهریور 1402 در 1:57 ب.ظ

      ممنون دوست عزیز از همراهی شما

      پاسخ

  2. ناشناس

    24 شهریور 1402 در 9:03 ق.ظ

    واقعا مفید بود

    پاسخ

    • نگین آشناگر

      27 شهریور 1402 در 1:50 ب.ظ

      ممنون دوست عزیز از همراهی شما

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی

همچنین بخوانید

با عجیبت‌ترین مناسبت‌های تقویم آشنا شوید!

عجیب ترین مناسبت های تقویم جهانی که به قدری عجیب هستند که ممکن است شما را به خنده بیندازد.…