برای داشتن زیباترین سبزه‌ در عید به این نکات توجه کنید!

0
10
زمان مطالعه: 3 دقیقه
اینکه خودمان یک گیاه جدید را بکاریم و آب دهیم تا رشد کند، بی لذت نیست؛ اما چطور می‌توان سبزه عید را کاشت و با چه دانه‌ها و بذرهایی می‎‌توانیم این کار را انجام دهیم؟
کاشت سبزه عید

با نزدیک شدن به سال جدید بسیاری از خانم‌های خانه‌دار در تلاش برای کاشت سبزه عید متفاوت هستند؛ به همین جهت نیاز است که زمان کاشت سبزه عید برای بذرهای مختلف را بدانند تا بتوانند در زمان مناسب اقدام به کاشت کنند. برای آگاهی از بهترین بذر برای کاشت سبزه عید و  مدت زمان لازم برای کاشت هر بذر، تا پایان این مطلب با دلتامگ همراه باشید.

کاشت سبزه عید را با چه بذری می‌توان انجام داد؟

همه ما ایرانیان معتقد هستیم که سبزه نماد سرسبزی و شادابی اهالی خانه است؛ به همین دلیل جزو یکی از آن سین‌های اصلی‌ است که همیشه در سفره حضور دارد. اگر تا به حال کاشت سبزه عید را خودتان انجام نداده‌اید، وقت آن رسیده که دست به کار شوید و با رعایت این نکات زیباترین سبزه عید را تهیه کنید.

از زمان قدیم تا کنون مرسوم است که از بذرهایی مانند گندم، عدس، ماش، قره ماش، لوبیا و نخود برای سبزه استفاده می‌کنند؛ اما اگر بخواهید سبزه متفاوت داشته باشید، با بذر تخمه آفتابگردان و باقالی خشک هم می‌توانید سبزه درست کنید!

کاشت سبزه عید

روش کلی کاشت سبزه عید نوروز

برای کاشت سبزه عید در ابتدا فرقی نمی‌کند که چه نوع بذری انتخاب می‌کنید، چرا که مراحل کاشت اولیه تمام آن‌ها تا حدودی یکسان است.  در ابتدا باید مقداری از بذر دلخواه را برداشته و در کاسه‌ای بریزید و آن‌ها را خوب بشویید. اما در ادامه مطلب مدت زمان لازم برای کاشت هر بذر را توضیح داده‌ایم و باید با توجه به آن بذر انتخابی آماده کاشت کنید، برای مثال بهترین زمان کاشت سبزه عدس 15 اسفند است و شما باید کار کاشت سبزه را چند روز دیگر شروع کنید.

بعد از آنکه بذر دلخواه را شستید ان را به مدت دو روز درون آب خیس کنید و بعد از آن سبزه‌ها را روی یک دستمال نخی بریزید و هر روز آن را نمدار کنید. اجازه دهید سبزه به مدت دو الی سه روز درون دستمال بماند و بعد از آنکه مطمئن شدید بذر جوانه زده، آن را به ظرفی که دوست دارید منتقل کنید. سپس پارچه را دوباره خیس کرده و آب آن را بگیرید و روی سبزه بیندازید. (این کار را باید تا سبز شدن کامل سبزه ادامه دهید و همواره پارچه نمدار روی جوانه‌ها قرار داشته باشد)

مطلب پیشنهادی:  شغل‌هایی که در ایران پول پارو می‌کنند!

کاشت سبزه عید

برای پرپشت شدن سبزه عید به این نکات توجه کنید

  • بهتر است از ظروف فلزی برای سبز کردن سبزه استفاده نکنید.
  • استفاده از ظروف سفالی و در درجه دوم چینی، نتیجه بهتری خواهد داشت
  • از هر بذری که می‌خواهید استفاده کنید ۲۴ ساعت قبل در آب خیس کنید
  • هرچقدر قطر بستر کمتر باشد عمر سبزه بیشتر می‌شود
  • بهترین روش آبیاری غبار پاشی هست استفاده از روشهای غرقابی خیلی مناسب نیست.
  • در طول ایام عید روزی دوبار باید به سبزه‌ها آب بدهید، در این روش سبزه‌ها را زیر شیر آب بگیرید (از بغل آب بدهید که نظم سبزه‌ها با فشار آب به هم نخورد) و بعد آب ظرف را خالی کنید.
  • حتما هر شب که میهمان‌ها رفتند یا از میهمانی برگشتید سبزه‌هایتان را در حیاط یا بالکن یا پشت پنجره بگذارید، تا هوای خنک به آن‌ها برسد؛ در =غیر این صورت به ۱۳ به در نرسیده زرد می‌شوند.

کاشت سبزه عید

بهترین زمان برای کاشت سبزه عید

گندم: ۲۰ اسفند

عدس : ۱۵ اسفند

ماش : ۱۸ اسفند

خرفه و شاهی:  ۲۲ اسفند

شنبلیله و ارزن:  ۱۶ اسفند

پیشنهاد مطالعه: از این خوراکی‌ها برای پذیرایی عید نوروز استفاده کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی

همچنین بخوانید

مقایسه a54 با a34: جدال دو گوشی محبوب سامسونگ

سامسونگ در مارس 2023 از دو گوشی میان رده جدید خود به نام های A34 و A54 رونمایی کرد. این گو…