با سوالات قاضی در دادگاه طلاق آشنا شوید

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
یکی از مهم‌ترین کارهایی که زوجین هنگام دعاوی طلاق باید انجام دهند، حضور در جلسه دادگاه و نزد قاضی است. البته برای سایر دعاوی نیز افراد باید در دادگاه حاضر شوند.
سوالات قاضی در دادگاه طلاق

سوالات قاضی در دادگاه طلاق با سایر دعاوی خانواده مانند دادگاه نفقه و مهریه متفاوت است. همچنین نحوه سؤالات در این دادگاه بستگی به این دارد که درخواست طلاق از طرف چه کسی پرسیده می‌شود. همراه دلتامگ باشید.

قاضی از طرح سؤالات در دادگاه طلاق چه اهدافی دارد؟

سؤال پرسیدن قضات در مراجع قضایی که رویه معمول در پرونده‌های حقوقی و کیفری است. هرچند که توضیحات در خصوص این پرونده از طریق دادخواست و لایحه در اختیار دادگاه قرار می‌گیرد؛ اما گاهی ابهاماتی در پرونده وجود دارد که باعث سوالات قاضی در دادگاه طلاق می‌شود.

در دادگاه طلاق شاهد سؤالات مختلفی از جانب قاضی هستیم که از پرسیدن آن‌ها اهداف مختلفی دارد.

از جمله اولین اهداف قاضی از این سؤالات آن است که با شنیدن پاسخ آن از زبان زوجین به این نتیجه برسد که زن و شوهر بااراده خودشان در دادگاه برای طلاق حاضر شده‌اند یا خیر.

هدف دیگر قاضی این است که برخی از ابهامات موجود در پرونده طلاق را برطرف کند. در مواقعی، اسناد و مدارک ارائه شده به دادگاه با آنچه که در دادخواست طلاق اشاره شده، مطابقت نداشته و در این قاضی از زوجین برای رفع این مشکل سؤالاتی را مورد پرسش قرار می‌دهد.

برای قاضی باید تمام جوانب و شرایط دعوا مشخص شده تا اگر بخواهد گواهی عدم امکان سازش صادر کند، ازاین‌قرار مطمئن باشد.

قاضی با طرح پرسش‌هایی از زوجین ممکن است که به این نتیجه برسد، سازش بین زن و شوهر می‌تواند سبب رفع اختلافات بین آن‌ها شود یا از جواب‌دادن یکی از زوجین می‌تواند متوجه شود که میل باطنی برای طلاق نداشته و از روی اجبار تقاضای طلاق داده است.

قاضی از طرح سؤالات در دادگاه طلاق چه اهدافی دارد؟

همچنین قاضی باید قبل از صدور حکم تکلیف مسائل مختلف را نیز حل کند. در واقع بخش عمده از سوال قاضی در دادگاه طلاق پیرامون حقوق مالی است و قاضی از شوهر می‌خواهد که به سؤالات او دررابطه‌با پرداخت مهریه و سایر حقوق زن، پاسخ دهد.

سوالات قاضی در دادگاه طلاق

تقریباً در تمام پرونده‌های خانواده، مثل نفقه، مهریه، اجرت‌المثل و غیره، خواهان اقدام به تنظیم دادخواست می‌کند. سپس باید آن را ثبت کند؛ اما در طلاق قبل از آن که دادگاه به تقاضای خواهان رسیدگی لازم را انجام دهد، زوجین باید در مراکز مشاوره خانواده، در جلسات پیش از طلاق شرکت کنند.

مطلب پیشنهادی:  قانون، دریافت مهریه از کارمندان را آسان کرد

ازآن‌جهت که سؤالات مختلفی از طرف دادگاه در جلسه دادرسی طلاق پرسیده می‌شود و این سؤالات به رابطه زوجیت بین طرفین و شرایط زندگی آن‌ها بستگی دارد، بهتر است که زن و شوهر در صورت امکان، با حضور در دادگاه به سؤالات قاضی پاسخ دهند.

سوالات قاضی در دادگاه طلاق طبیعتاً پیرامون موضوع طلاق و همچنین حق‌وحقوق مالی زن است. عمده این سؤالات که قاضی مطرح می‌کند، در خصوص علت جدایی طرفین است.

در واقع دلایلی که سبب شده زوجین به‌صورت توافقی یا هر کدام از زن و شوهر به‌صورت جداگانه تقاضای طلاق داشته باشند، مورد سؤال از طرف قاضی قرار می‌گیرد.

علاوه بر سؤالات مرتبط با دلایل جدایی و طلاق‌گرفتن زوجین، موضوع مهریه، نفقه و سایر حقوق مالی زن نیز مورد پرسش از طرف قاضی قرار خواهد گرفت.

درصورتی‌که زوجین، فرزند داشته باشند، قاضی در خصوص نحوه سرپرستی و حضانت آن‌ها بعد از طلاق، سؤالاتی را مطرح می‌کند که در صورت عدم تعیین تکلیف در این زمینه، دادگاه حضانت فرزند را در دعوا طلاق، مورد بررسی قرار می‌دهد.

سوالات قاضی در دادگاه طلاق در تعیین سرنوشت پرونده طلاق، بسیار اثرگذار بوده و در این صورت زن و شوهر باید به‌درستی پاسخ سؤال قاضی را بدهند.

سوالات قاضی

حالا به ذکر این سؤالات می‌پردازیم:

  • طلاق به چه علتی درخواست شده است؟
  • حقوق مالی زوجه پرداخت شده است؟
  • شرط تنصیف اموال شوهر در عقدنامه شرط شده است؟
  • آیا همسر در برابر خواسته شما تمکین نمی‌کند؟
  • یکی از سوالات قاضی در دادگاه طلاق آن است که شخص درخواست‌کننده طلاق برای درخواست خود اطمینان قطعی دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

در این شرایط تمام ارث زن به همسرش می‌رسد

تقسیم ارث زن از جمله موضوعاتی است که در قانون مدنی ایران به آن اشاره شده است. قانون سهم زن…