نکات مهم طلاق از طرف زن طبق قانون ایران

1
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
با اینکه طبق قوانین ایران حق طلاق با مردان است اما زنان نیز در برخی از شرایط می‌توانند درخواست طلاق کنند.
نکات مهم طلاق از طرف زن

طلاق از طرف زن یکی از موضوعاتی است که نکات مهمی داشته و شرایط آن نیز در قانون بیان شده است. طبق قانون زنان فقط با دردست‌داشتن ادله محکم می‌توانند درخواست طلاق کنند، ما در این مطلب از دلتامگ هر آنچه که لازم است در مورد طلاق از طرف زن بدانید را برای شما آماده کرده‌ایم.

نکات مهم طلاق از طرف زن

طبق قانون مدنی، طلاق انواع مختلفی دارد که عبارت‌اند از: طلاق به درخواست مرد، طلاق به درخواست زن، طلاق توافقی. ما در ادامه به طلاق به درخواست زن می‌پردازیم.

دلایل محکمه‌پسند طلاق از طرف زن کدام‌اند؟

در عقدنامه شروط دوازده‌گانه‌ای بیان شده است که اگر مرد هر کدام از آن‌ها رعایت نکند، زن می‌تواند با استناد به آن‌ها در دادگاه درخواست طلاق کند.

این شروط دوازده‌گانه عبارت‌اند از:

  • پرداخت‌نکردن نفقه از طرف شوهر به مدت 6 ماه یا بیشتر
  • غیبت داشتن شوهر به مدت 4 سال یا بیشتر
  • سوءرفتار مداوم از طرف مرد
  • محکومیت زوج به 5 سال حبس یا بیشتر
  • نابارور بودن مرد
  • ازدواج مجدد مرد بدون اجازه‌گرفتن از همسر اول
  • ضرب‌وجرح زن به‌صورت عمدی از طرف مرد
  • اعتیاد مرد به مواد مخدر به‌گونه‌ای که اساس و بنیان خانواده را متزلزل کند
  • ابتلای مرد به امراض صعب‌العلاج

نکته مهمی که باید بدانید آن است که تحقق یکی از این شروط دوازده‌گانه برای ارائه به دادگاه و طلاق از طرف زن کافی است؛ اما لازم به ذکر است که این موضوع زمانی قابل‌پیگیری است که مرد هنگام ازدواج این شروط را پذیرفته و در عقدنامه امضا کرده باشد.

طلاق از طرف زن

طلاق به درخواست زن چقدر طول می‌کشد؟

در پاسخ به این سؤال باید گفت که نمی‌توان زمان دقیقی را برای طلاق در نظر گرفت و مشخص کرد. درصورتی‌که زن بتواند مدارک قابل‌ملاحظه‌ای را به دادگاه ارائه دهد، رسیدگی به پرونده سرعت بالاتری خواهد داشت و طلاق نیز سریع‌تر انجام می‌شود. تنها تهیه مدارک موردنیاز زمان‌بر نیست؛ زوجه باید ابتدا دادخواست طلاق خود را در دفاتر خدمات الکترونیک قوه قضائیه ثبت کند که این خود نیازمند صرف زمان است.

اگرچه همان‌طور که بیان کردیم نمی‌توان برای این طلاق زمان دقیقی را بیان کنیم؛ اما به طور تقریبی می‌توان گفت اگر هیچ اعتراضی به نتایج دادگاه نشده باشد، روند طلاق ممکن است 3 ماه طول بکشد.

مطلب پیشنهادی:  اشتباه تایپی در سند رسمی را چگونه اصلاح کنیم؟

هر اعتراض به درخواست طلاق از طرف زن می‌تواند روند جدایی را یک سال به عقب بیندازد. باید دقت داشته باشیم که مدت‌زمان طلاق از طرف زن بسیار طولانی‌تر از طلاق توافقی است.

هزینه این طلاق چقدر است؟

تمام هزینه‌های موردنیاز برای ثبت دادخواست طلاق در دفاتر خدمات الکترونیک قوه قضاییه بر عهده خود زن است همچنین اگر زن برای رسیدگی به پرونده خود وکیل طلاق به خدمت گرفته باشد، باید حق‌الزحمه وی را نیز پرداخت کند. در مسیر طلاق می‌بایست زوجین در جلسات مشاوره اجباری شرکت کنند که هزینه این جلسات نیز بر عهده خود زن است.

در صورت داشتن دلایل محکمه‌پسند برای طلاق از طرف زن، علاوه بر تمامی نکات بالا، زن باید هزینه موردنیاز برای اعتراض و تجدیدنظر به رأی دادگاه را نیز پرداخت کند. به‌علاوه هزینه دفترخانه برای جاری‌شدن صیغه طلاق نیز بر عهده زن است.

هزینه این طلاق چقدر است؟

در چه مواردی زن نمی‌تواند درخواست طلاق کند؟

طبق قانون بیان کردیم که حق طلاق با مرد بوده و اگر مرد شروط دوازده‌گانه را بادقت رعایت کند، دلایل محکمه‌پسند برای طلاق از طرف زن وجود نخواهد داشت و زن نمی‌تواند درخواست طلاق بدهد.

همچنین تمکین زن از شوهر نیز در روند طلاق بسیار مهم است. اگر زن از همسرش حرف‌شنوی نداشته باشد، به هیچ بهانه‌ای نمی‌تواند درخواست طلاق خود را به دادگاه ارائه کند. لازم به ذکر است که تمکین زن باید در چهارچوب قانون و شرع باشد و اگر غیر از این باشد زن اجازه سرپیچی دارد.

داشتن وکالت در طلاق نیز یکی از راه‌های طلاق از طرف زن است. درصورتی‌که زن از همسرش حق وکالت طلاق را دریافت کرده باشد، می‌تواند برای طلاق به دادگاه مراجعه نماید. البته درصورتی‌که زن حق وکالت از همسرش دریافت کرده باشد، باز هم نیاز به ارائه دلایل محکمه‌پسند دارد.

تعداد کلمات مطلب: 651

یک نظر

  1. ناشناس

    26 شهریور 1402 در 2:25 ق.ظ

    اگر زن به علت خیانت شوهر دادخواست طلاق بده به جز مهریه دیگه هیچ حقی ندارد

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

آیا قولنامه دستی بدون شاهد اعتبار دارد؟

قولنامه دستی بدون شاهد نوعی قرارداد کتبی است که بین دو یا چند نفر برای انجام معامله یا توا…