حقوق مالی زنان در زندگی مشترک شامل چه مواردی می‌شود

1
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
بسیاری از خانم‌ها، از حقوق مالی خود در زندگی مشترک آگاه نیستند و به‌غلط، تصور می‌کنند صرفاً مهریه و نفقه، به آن‌ها تعلق می‌گیرد، حال اینکه حقوق مالی زن در زندگی مشترک، شامل 5 مورد می‌شود.
حقوق مالی زنان در ازدواج

حقوق مالی زنان در ازدواج از جمله موارد بسیار مهمی است که پیرامون آن سؤالات بسیاری می‌شود. ما در این مطلب از دلتامگ می‌خواهیم به شما بگوییم، حقوق مالی زن در زندگی مشترک چیست و سپس، در خصوص هریک از این حقوق مالی، اعم از مهریه، نفقه، اجرت‌المثل، ارث و تنصیف اموال، صحبت کنیم.

حقوق مالی زنان در ازدواج

ازدواج یکی از عقود مهم در قانون مدنی است که دارای آثار حقوقی مخصوص به خودش است. به واسطه عقد ازدواج، طرفین عقد به یکدیگر محرم شده و به زوجیت هم در می‌آیند. حقوق و تکالیفی نیز بر عهده هر کدام از دو طرف قرار می‌گیرد. حقوق مالی زن از جمله این موارد هستند.

حالا می‌خواهیم ببینیم حقوق مالی زنان شامل چه مواردی می‌شود:

حق مهریه: اولین و مهم‌ترین حقوق مالی زنان مهریه است. این حق به‌واسطه عقد نکاح دائم و موقت به زنان تعلق می‌گیرد. مهریه می‌تواند شامل هر چیزی باشد که اولاً مالیت داشته ثانیاً دارای منفعت عقلایی باشد. زنان به‌محض وقوع عقد نکاح مالک مهریه می‌شوند و زوج وظیفه پرداخت آن را دارد.

حق نفقه: از دیگر حقوق مالی زن در زندگی مشترک، نفقه است که فقط در عقد نکاح دائم بدون شرط‌کردن وجود دارد. به‌محض وقوع عقد و در صورت وجود تمکین عام و خاص زن از مرد، به او، تعلق می‌گیرد؛ اما در عقد موقت صرفاً درصورتی‌که شرط شده باشد، وجود خواهد داشت.

حق اجرت‌المثل: اجرت‌المثل نیز یکی دیگر از حقوق مالی و سهم زن از زندگی مشترک است. در واقع این حق مزدکارهایی است که زن در طول زندگی با مرد به دستور او و بدون قصد تبرع انجام می‌دهد. اجرت‌المثل در عقد موقت نیز در صورت وجود شرایط آن، وجود خواهد داشت.

حق ارث: ارث را نیز می‌توان، یکی از مهم‌ترین حقوق مالی زنان در زندگی مشترک دانست؛ با این توضیح که زوجین، در عقد نکاح دائم، بر خلاف نکاح موقت، از یکدیگر ارث می‌برند و درصورتی‌که شوهر، زودتر از همسر خود فوت کند، زن از او، ارث خواهد برد و حتی می‌تواند، مهریه خود را نیز از اموال به‌جای‌مانده از وی مطالبه نماید.

مطلب پیشنهادی:  آیا ممانعت زن از ورود مرد به خانه ممکن است؟

حقوق مالی زنان

حق تنصیف اموال: حق تنصیف اموال، در صورتی از حقوق مالی زن در زندگی مشترک است که اولاً مرد، شرط تنصیف را هنگام عقد ازدواج، پذیرفته باشد، ثانیاً، با میل و تمایل خودش، اقدام به طلاق همسر خود نماید و ثالثاً، اموالی داشته باشد که بعد از ازدواج، در طول زندگی مشترک، به‌دست‌آمده باشند. بحث تنصیف، در طول زندگی، مطرح نیست و صرفاً منحصر به زمان طلاق به درخواست مرد است.

حق زن برای دریافت مستمری شوهر در زندگی مشترک

هنگامی که شوهر فوت کند، تحت شرایطی زن و فرزندان او می‌توانند از حقوق و مستمری ایشان بهره‌مند شوند. براین‌اساس می‌توان گفت دریافت مستمری شوهر بعد از فوت او می‌تواند یکی از حقوق مالی زن در زندگی مشترک باشد؛ اما تعلق این حق نیازمند وجود شرایطی خاص است.

50 درصد حقوق مرد، بعد از فوت، به همسر او می‌رسد و ازدواج مجدد همسر، بعد از فوت شوهرش، مانع از تعلق این مستمری به او نخواهد شد. همچنین، چنانچه، مرد، دارای فرزندان دختر ازدواج‌نکرده یا متارکه کرده باشد، یا فرزند پسر زیر 18 سال داشته باشد، 25 درصد از این مستمری نیز، به آن‌ها، تعلق خواهد گرفت.

حق زن برای دریافت مستمری شوهر در زندگی مشترک

ذکر این نکته در حقوق مالی زنان لازم و ضروری است که درصورتی‌که متوفی، دارای چند همسر باشد، 50 درصد حقوق بیمه شده، به‌عنوان حقوقی مستمری همسر متوفی، در نظر گرفته می‌شود و میان همسران مرد متوفی، به‌تساوی، تقسیم می‌گردد.

تعداد کلمات مطلب: 556

یک نظر

  1. بانو

    19 شهریور 1402 در 7:15 ق.ظ

    سوال حقوقی ایا پدر میتواند در زمان حیات حود همه اموال را فقط به نام یک فرزند کند واورا هم وکیل در همه امورخود وهمسرس کند وبه بقیه فرزندان هیچ گونه ارثی نرسد؟

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

آیا توقیف خانه مرد برای مهریه ممکن است؟

توقیف خانه مرد برای مهریه از جمله خواسته‌های خانم‌هایی است که اقدام به درسافت مهریه کرده‌ا…