جاهای دیدنی بندر گز با جادویی‌ترین مناطق بکر و طبیعی

6
5
زمان مطالعه: 3 دقیقه
در غرب استان گلستان شهری در 42 کیلومتری گرگان واقع شده است که در توابع آن بندری زیبا و بی‌نظیر در کرانه دریای خزر آرام گرفته است. جاهای دیدنی بندر گز از خلیج گرگان تا شبه‌جزیره میان‌کاله ادامه دارد.
جاهای دیدنی بندر گز

جاهای دیدنی بندر گز مانند جاهای دیدنی سایر شهرهای شمال ایران جزء برترین مقاصد گردشگری ایران هستند که در بخشی از استان گلستان گسترده شده‌اند. دلتامگ در این مقاله به معرفی جاذبه‌های گردشگری بندر گز پرداخته است.

بندر گز چی داره؟

این سوالی است که خیلی از گردشگران برایشان پیش می‌آید. در حقیقت بندر گز یکی از قدیمی‌‌ترین مناطق استان گلستان است. اردشیر برزگر شهر باستانی نامیه یا نامئه را در منطقه بندر گز در طبرستان بنا کرد. به همین دلیل بندر گز علاوه بر جاذبه‌های طبیعی بسیار دارای جاذبه‌های تاریخی فراوانی نیز هست که در ادامه این مطلب به آن‌ها اشاره خواهیم کرد. رویایی‌ترین جاذبه‌های توریستی شمال کشور را می‌توانید در جاهای دیدنی استان گلستان در پاییز ببینید، درحالی‌که بندر گز خود یکی از جاذبه‌های زیبای استان گلستان محسوب می‌شود.

بهترین ساحل بندر گز

یک ساحل آرام در کرانه دریای خزر، چشم‌انداز بی‌نظیر دریا در هنگام طلوع و غروب خورشید، حس ماسه‌های گرم‌ونرم ساحل زیر پا و یک فانوس دریایی تاریخی که از زمان قاجار تا به امروز راهنمای کشتی‌ها و قایق‌های گم شده در پهنه دریا بوده است، از جاذبه‌های بی‌نظیر ساحل بندر گز است. جاذبه زیبا و دیدنی دیگر این بندر اسکله آن است که یکی از بهترین لوکیشن‌های عکاسی شمال کشور محسوب می‌شود.

ساحل زیبای بندر گز

پارک جنگلی باغو از جاهای دیدنی بندر گز

در سیزده کیلومتری بندر گز یکی از زیباترین و سرسبزترین مسیرهای خوب و آسفالت شمال کشور وجود دارد که به یکی از جادویی‌ترین پارک‌های جنگلی استان گلستان می‌رسد. پارک جنگلی باغو در نزدیکی روستای باغو قرار گرفته و یکی از جاذبه‌های طبیعی دلپذیر بندر گز است.

آب‌، برق‌، سکوی نشیمن‌، پارکینگ‌، آلاچیق‌ و سرویس بهداشتی و… از جمله امکاناتی هستند که در این پارک جنگلی باغو برای رفاه گردشگران در نظر گرفته شده‌اند. درختان افرا‌، راش‌، ممرز‌، بلوط و انجیلی و گیاهانی مثل کاسنی‌، پونه‌، بابونه‌ و گزنه نیز از جمله گونه‌های گیاهی جذابی هستند که در پارک باغو وجود دارند.

چشمه قلقلی از جاهای دیدنی بندر گز

یکی دیگر از جاذبه‌های توریستی و زیبای بندر گز که با نام بامزه و عجیب خود گردشگران بسیاری را جذب می‌کند، چشمه قلقلی است. این چشمه در دل جنگل‌های انبوه روستای وطنا، در فاصله ۲۰ کیلومتری بندر گز قرار دارد. آب آشامیدنی این روستا از جریان زلال این چشمه تامین می‌شود.

مراکز خرید بندر گز

یکی دیگر از جاهای دیدنی بندر گز بدون شک مراکز خرید آن است که می‌توان در آنجا سوغات بندر گز را تهیه کرد. بازارچه ساحلی شناخته‌شده‌ترین مرکز خرید این بندر است که در آن همه چیز با قیمت مناسب پیدا می‌شود. سه‌شنبه‌بازار بندر گز نیز از دیگر مراکز خرید این بندر است که در آن انواع محصولات محلی را می‌توانید پیدا کنید.

مطلب پیشنهادی:  3 مورد از زیباترین جاذبه های گردشگری جهان

مراکز خرید بندر گز

ساختمان گمرک از جاهای دیدنی بندر گز

در سال ۱۲۸۱ یکی از قدیمی‌ترین بناهای تاسیسات بندری شهری در بندر گز با نظارت مهندسین بلژیکی ساخته شد که به ساختمان گمرک معروف شد. این ساختمان نمایی آجری با هواکش‌هایی در چهار طرف داشت که برای ایجاد کوران هوا و سازگاری با شرایط محیطی و اقلیمی منطقه ساخته شده بود. پنجره‌های متعدد در این ساختمان باعث افزایش میزان نور ورودی و بهبود تهویه هوا شده بود. در مردادماه سال ۱۳۸۴ این بنا که یادآور دوران طلایی تجارت در بندر گز بود، در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

فانوس دریایی بندر گز

یکی از زیباترین بناهای تاریخی بندر گز که قدمت آن به دوره قاجار برمی‌گردد فانوس دریایی این بندر است. این فانوس که توسط روس‌ها برای هدایت کشتی‌ها ساخته شده است در نزدیکی ساحل شهر قرار دارد. هدایت و راهنمایی کشتی‌هایی که به خلیج گرگان وارد می‌شدند و در سواحل این بندر لنگر می‌انداختند از وظایف این فانوس دریایی بوده است. این بنا نیز در مردادماه سال ۱۳۸۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بندر گز کجاست؟

اگر می‌خواهید بدانید که بندر گز دقیقا کجا واقع شده باید بگوییم که این بندر از توابع بخش مرکزی و مرکز شهرستان بندر گز است که در ۴۸کیلومتری شهر گرگان و در ۲۰کیلومتری بندر ترکمن قرار دارد. بندر گز، از شمال به خلیج گرگان‌، از جنوب به جنگل‌های زیبا و سرسبز و رشته‌‌کوه‌های البرز محدود می‌‌شود‌.

سخن آخر

از دیگر جاهای دیدنی بندر گز می‌توان به جنگل نرگسی، آبشار چلم ریز، جنگل جهان مورا (وطنا)، روستای ول افرا و روستای مزنگ را نام برد. روستای کهنه کلباد، امامزاده علیرضا سرطاق و امامزاده حبیب‌الله نیز از جمله جاذبه‌های تاریخی و توریستی بندر گز محسوب می‌شوند. علاوه بر همه اینها لباس، پوشش، موسیقی و غذاهای محلی این منطقه نیز برای گردشگران جذابیت خاصی دارد.

6 دیدگاه

  1. م

    13 شهریور 1402 در 3:57 ب.ظ

    ایول بندرگز. بندرگز عشق تمام بندرگزی هاست من بندرگز دوست دارم. بندرگز پر از افراد فرهیخته و هنرمند و ورزشکار و کشتی‌گیران از قبیل خدابیامرز پهلوان ریاحی. خدر. ملاح و…

    پاسخ

  2. ناشناس

    15 شهریور 1402 در 0:17 ق.ظ

    سلام شما به کنسولگری روس بانک استقراضی قبر اولین جراح زن ایرانی اولین بانک ملی استان و خیلی چیزهای دیگر اشاره نکردید

    پاسخ

    • نگین آشناگر

      16 شهریور 1402 در 10:48 ق.ظ

      ممنون دوست عزیز از همراهی شما. با ما همراه باشید تا در ادامه و مطالب بعدی به موارد بیشتری اشاره کنیم.

      پاسخ

      • کوروش

        4 مهر 1402 در 9:27 ب.ظ

        درود و سپاس از این سایت . ❤بنده اولین بار درسال گذشته بخاطر مسایل شغلی وارد بندرگز شدم . واقعا عجیب بود برام . هرجا میرفتی مردم این شهر انگار صدسال میشناسنت ‌ اینقدر مردمی بافرهنگ و اصیل و بسیار مهمانواز فارغ از مشکلات روزمره . در کنار زیبایی های بینظیر این شهر واقعا محشره . بنده تمام شمالو تقریبا گشتم ولی اولین بار سال قبل وارد بندرگز شدم و افسوس خوردم چرا زودتر نیامدم . واقعا شهری تاریخی با طبیعت بسیار زیبا . دارای مناطق ساحلی و جنگلی زیبا . تالاب زیبای ساحلی . جنگلهای جنوب این شهر مثل جنگل وطنا.جنگل باغو .جنگل نوکنده و لیوان وجنگل شاهپسند وووو. باور کنید هرجه زیبایی که یک منطقه میتونه داشته باشه شما همه را در این شهر میتونید ببینید . بندرگز تقریبا در مرز گلستان و مازندران واقع شده . اینطور که بنده تحقیق کردم خیلی از نخبه گان این شهر درخارج از کشور هستن .خیلی هم ار مسولان رده بالای این استانی و کشوری ازاین شهر هستن . این شهر خیلی خیلی هم پزشک داره . . مثل وزیر امور خارجه سابق اقای منوچهر متکی و خیلی های دیگه . کشتی هم از قدیمی ترین ورزشهای این شهره که خیلی طرفدار داره . بندرگز در گذشته نه چندان دور یک خط کشتیرانی تجاری با روسیه داشت . البته هنوز ساختمانها و تاسیسات بندریو میشه دراین شهر دید .. راه اهن سرلسری تهران گرگان از بندرگز عبورمیکنه . ضمنا بندرگز لز اولین شهرهای ایران بوده که به برق . اب ا لوله کشی شامیدنی . تلفن و تلگراف دست پیدا کرد . ودر اخر بگم .بندرگز گوهری ناشناخته درشمال کشوره ❤🇮🇷

        پاسخ

    • Hasan Damavandi

      4 مهر 1402 در 9:31 ب.ظ

      درسته . خانم سکینه پری اولین جراح زن ایرانی . روحش شاد❤ . خونه ان بزرگوار قرار بود تبدیل به موزه بشه . شد یا نه نمیدونم .

      پاسخ

  3. امیر

    4 مهر 1402 در 8:07 ق.ظ

    شما را به خدا حداقل یه عکس کوچولو از جاهای دیدنی نشون بده.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

روز شیراز | در جشن روز شیراز چه برنامه‌هایی برگزار می‌شود؟

شیراز یکی از کلان‌شهرهای زیبای ایران است که به فرهنگ و تاریخ غنی و طبیعت باطراوتش شهرت دار…