6 مورد از حیرت‌انگیزترین جاهای دیدنی آمل را بشناسید

9
17
زمان مطالعه: 3 دقیقه
مازندران استانی پر از شگفتی و زیبایی است. یکی از زیباترین شهرهای این استان شهر آمل است. جاهای دیدنی آمل باعث شده که زیبایی‌های طبیعی این شهر چندبرابر شود و این شهر به یکی از بهترین مقاصد گردشگری ایران تبدیل شود.
جاهای دیدنی آمل

جاهای دیدنی آمل از آتشکده تاریخی آمل گرفته تا غار گل زرد، از آبشار برجی کلا تا دریاچه دوخواهران همگی زیبایی‌های خیره‌کننده‌ای دارند. همراه دلتامگ در این مقاله سفری به شهر زیبای آمل داشته باشید.

آمل

آمل در مرکز استان مازندران است که قطب صنعت و صادرات استان مازندران محسوب می‌شود. آمل را با نام‌های زیادی مثل شهر علم و فلسفه و تاریخ ایران، شهر هزار سنگر و شهر بام ایران نیز می‌شناسند. آمل خود به تنهایی می‌تواند به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی مازندران معرفی شود.

آمل پایتخت برنج ایران است و نکته بسیار جالب درباره این شهر این است که آمل یکی از قدیمی‌ترین سکونتگاه‌های بشری و مراکز یکجانشینی در جهان بوده است. به همین دلیل این شهر مملو از جاذبه‌های تاریخی و توریستی است که گردشگران زیادی را از سراسر ایران به نقطه از کشور می‌کشاند. در این میان ‌دشت لار آمل از شهرت و محبوبیت زیادی برخوردار است. این دشت زیبای مملو از گل‌های شقایق در نزدیکی پایتخت ایران واقع شده است. با چند مورد از زیباترین جاهای دیدنی آمل در ادامه مطلب آشنا شوید.

دریاچه سبز آمل کجاست؟

دریاچه ساهون آمل دریاچه‌ای که به دریاچه سبز آمل شهرت دارد، یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی آمل است که با منظره زیبای و شگفت‌انگیز خود همه متحیر می‌کند.

این دریاچه در دامنه جنوب غربی دماوند و در ارتفاع سه هزار متری واقع شده است و یکی از جاهای دیدنی آمل است. مسیری که به دریاچه ساهون می‌رسد، مسیری بسیار زیباست که مورد علاقه خیلی از کوهنوردان است و یکی از بهترین مسیرهای کوه‌پیمایی است.

دریاچه دوخواهران آمل

بام آمل کجاست؟

وقتی نام بام یک شهر به میان می‌آید ذهن همه به سمت بلندترین قسمت شهر می‌رود؛ اما بام آمل تفاوت بسیاری چشمگیری با سایر بام‌ها در شهرهای مختلف ایران دارد. قله پر ابهت دماوند که با شهرتي جهاني يكي از منحصربه‌فردترین جاذبه‌هاي طبيعي ايران به شمار مي‌رود در 75 کیلومتری این شهر با نام بام آمل شناخته می‌شود.

آتشکده تاریخی آمل از جاهای دیدنی آمل

یکی از یادگاری‌های دوران ساسانیان در آمل آرامگاه آل رسول است که به نام آتشکده تاریخی آمل نیز شناخته‌ می‌شود. بدنه چهارگوشه و برج مخروطی شکل ظاهر این بنا را می‌سازد و این بنا در قسمت فوقانی دارای مقرنس‌های تزیینی زیبایی است.

مطلب پیشنهادی:  کن سولقان، بهترین لوکیشن برای عکاسی پاییز

جسد شمس آل رسول محمد بن محمود آملی با نام کامل شمس‌الدین محمد بن محمود آملی از دانشمندان و پزشکان شهیر ایرانی در داخل این آتشکده به خاک سپرده شده است.

جاهای دیدنی جاده هراز امل

یکی از جاذبه‌های تاریخی و مذهبی شهر آمل مقبره امامزاده هاشم است که در جاده هراز و در فاصله 60 کیلومتری تهران واقع شده است. قدمت این بنا به دوره صفوی بازمی‌گردد و یکی از نوادگان امام حسن مجتبی (ع) در اینجا دفن شده است.

آبشار برجی کلا از جاهای دیدنی آمل

در دره چلاو در روستای برجی کلا یکی از شگفت‌انگیزترین آبشارهای مازندران یعنی آبشار برجی کلا واقع شده است. چهار آبشار مختلف در این منطقه وجود دارند که سه تا از آن‌ها پله‌ای و عریض هستند و ارتفاعی حدود هفت متر دارند. ارتفاع یکی از آن‌ها حدود بیست و سه متر با حوضچه‌ای نسبتا بزرگ در محل فرود آبشار است.

آتشکده تاریخی آمل

دریاچه دوخواهران

در دامنه‌های غربی قله دماوند و در نزدیکی مجموعه قلل دوخواهران دریاچه‌ای زیبا در ارتفاع 3880 وجود دارد که از ذوب برف‌های اطراف قله‌ها خلق شده است. این آبشار نیز در مسیر جاده هراز قرار گرفته است. در این جاده پس از رسیدن به دوراهی پنجاب باید وارد یک مسیر خاکی شوید. در این مسیر روستاهای پنجاب، سوا، کلری و دیوران را باید پشت سر بگذرید تا به روستای نمارستاق برسید. این دریاچه پس از قله لهرا واقع شده است.

سخن آخر

پارک دهکده طلایی، دره زمان، آبشار لاکوه، پارک جنگلی هلومسر، ییلاق خوشواش، منطقه جنگلی واز، چشمه آب گرم بلیران، چشمه آب گرم رینه، پارک جنگلی میرزا کوچک‌خان و پل دوازده چشمه از دیگر جاهای دیدنی آمل هستند که گویای طبیعت شگفت‌انگیز و فوق‌العاده زیبای این شهر توریستی هستند.

9 دیدگاه

  1. محمد

    12 شهریور 1402 در 11:10 ق.ظ

    ساری بعد از قایم شهر و بابل هستش یعنی دوتا شهر دیگه وسط آمل و ساری هست
    دروازه مازندران آمله،اولین شهر برای ورود به مازندرانه
    تاریخش که شناسنامه مازندرانه

    پاسخ

    • نگین آشناگر

      13 شهریور 1402 در 3:36 ب.ظ

      ممنون دوست عزیز از همراهی شما

      پاسخ

  2. Abbas

    12 شهریور 1402 در 8:38 ب.ظ

    آمل شهر عشق

    پاسخ

    • نگین آشناگر

      13 شهریور 1402 در 2:54 ب.ظ

      منون از همراهی شما دوست عزیز

      پاسخ

    • فرهمند

      20 شهریور 1402 در 6:37 ب.ظ

      آبشار شاهندشت و قلعه ملک بهمن یادتون رفته

      پاسخ

    • ناشناس

      5 مهر 1402 در 0:52 ق.ظ

      امل شهر قشنگ من پایدار بمانی

      پاسخ

  3. mohsen

    13 شهریور 1402 در 3:41 ب.ظ

    غار آبشار دئیز در روستای رزکه آمل

    پاسخ

  4. mohsen

    13 شهریور 1402 در 3:43 ب.ظ

    غار آبشار دئیز در روستای رزکه آمل بی نظیره

    پاسخ

  5. اکرم فلاح

    5 مهر 1402 در 0:53 ق.ظ

    امل شهر قشنگ من پایدار بمانی

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

زیباترین شهر ایران کجاست؟

زیباترین شهر ایران به نظر شما کجاست؟ هر یک از شهرهای ایران زیبایی خاص خود را دارند و کسانی…