با کاشت انگور در گلدان طبیعت را به خانه بیاورید

2
3
زمان مطالعه: 4 دقیقه
کاشت انگور در گلدان به سادگی انجام می‌شود و مراقبت بسیار آسانی هم دارد. از این راهنمای اصولی و گام به گام ما استفاده کنید تا یک درخت انگور در گلدان بکارید.
کاشت انگور در گلدان

آیا تابه‌حال به فکر کاشت انگور در گلدان خانه افتاده‌اید؟ به نظر شما داشتن یک گلدان انگور چه تأثیری بر زیبایی و احساس طبیعت در خانه دارد؟ انگور یک میوه خاص، زیبا و خوشمزه است که به‌راحتی می‌توانید آن را در گلدان خانه بکارید. در ضمن مراقبت و نگهداری از این گلدان هم اصلاً سخت نیست و اگر همه مراحل کاشت آن را به‌درستی انجام دهید و به طور صحیح آن را آبیاری کنید یک گلدان زیبا و همیشگی خواهید داشت که میوه‌های خوشمزه می‌دهد! در ادامه این مطلب از مجله دلتا می‌خواهیم به شما بگوییم که چطور می‌توان یک گلدان زیبای انگور داشت و این گلدان چه تأثیری روی دکوراسیون منزل شما دارد، با ما بمانید.

نکات مهم قبل از اقدام برای کاشت انگور در گلدان

اگر می‌خواهید یک گلدان انگور در خانه داشته باشید در مرحله اول باید یک گلدان بزرگ و محکم داشته باشید تا بتواند از ریشه درخت انگور حمایت کند. بهترین حالت برای کاشت انگور در گلدان  این است که ابعاد گلدان ۴۰ تا ۴۵ سانتی‌متر عمق داشته باشد و قطر آن ۴۵ تا ۶۰ سانتی‌متر باشد. البته شما می‌توانید برای شروع از یک گلدان کوچک‌تر هم استفاده کنید؛ اما بعد از مدتی باید نهال تاک را به یک گلدان با این مشخصات منتقل کنید. حتی اگر از بزرگ‌ترین سایز گلدان برای کاشت انگور در خانه استفاده کنید هم بهتر است.

نکته بعدی این است که نوعی از درخت انگور را استفاده کنید که با آب‌وهوای محل زندگی شما سازگار باشد. هرکدام از گونه‌های درخت تاک در برابر بیماری‌های اقلیم‌های خاصی مقاوم هستند و این موضوع تأثیر زیادی روی سلامت درخت انگور شما دارد. به شما پیشنهاد می‌کنیم از گونه انگور کوتاه استفاده کنید؛ زیرا هم با آب‌وهوای ایران سازگار است و هم دیگر نیازی به هرس‌کردن ندارد. هرس‌کردن درخت انگور در خانه خیلی سخت است. اگر هم با هرس‌کردن آن مشکلی ندارید می‌توانید از گونه‌های دیگر مثل انگوریاقوتی، انگورعسگری و انگور فخری استفاده کنید.

چه زمانی برای کاشت انگور مناسب است؟

درخت انگور خیلی زود در معرض سرما دچار سرمازدگی می‌شود؛ بنابراین بهترین زمان برای کاشت آن در روزهای ابتدایی تابستان و اوایل بهار است. چنانچه در جنوب ایران و یا هر منطقه گرمسیری دیگری زندگی می‌کنید بهتر است در فصل زمستان کاشت انگور در گلدان را آغاز کنید.

کاشت انگور در گلدان

مراحل کاشت انگور در خانه

حال به بحث اصلی یعنی آموزش کاشت انگور در خانه می‌رسیم. برای کاشت این درخت مراحل زیر را دنبال کنید:

گام اول: محل قرارگرفتن گلدان را انتخاب کنید.

محل انتخابی شما باید هم روشن باشد و هم گرم و بدون رطوبت. توجه کنید که باید مکانی را انتخاب کنید که حداقل ۶ ساعت نور مستقیم خورشید به آن بتابد؛ زیرا در غیر این صورت رشد درخت انگور شما با مشکل مواجه می‌شود. مکان‌های گرم و مرطوب بدون جریان هوا هم زمینه رشد قارچ‌ها و بیماری‌های دیگر را برای گیاه ایجاد می‌کنند.

مطلب پیشنهادی:  شیک ترین چیدمان منزل با ترفندهای ساده و کاربردی

گام دوم: یک قیم یا پشتیبان برای درخت انگور خود بسازید!

انگور برای رشدکردن به پشتیبانی نیاز دارد. یک تکیه‌گاه چوبی بلند یا حتی پلاستیکی برای این کار می‌تواند مناسب باشد. حتی می‌توانید تاک انگور را روی یک شبکه چوبی سوار کنید تا روی آن رشد کند.

گام سوم: ایجاد خاک مناسب برای کاشت انگور در گلدان

خاک مناسب انگور کمی با خاک باغچه متفاوت است. درخت انگور به خاکی سبک که ترکیبی از مواد آلی را داشته باشد، نیاز دارد.

گام چهارم: زهکشی گلدان را درست کنید.

برای درخت انگور زهکشی اهمیت بسیار زیادی دارد. خاک گلدان باید آب را به‌خوبی از خود عبور دهد تا ریشه‌های انگور پوسیده نشوند. بعد از هر بار آبیاری باید بگذارید سطح خاک کاملاً خشک شود، سپس آبیاری بعدی را انجام دهید.

مراحل کاشت انگور در گلدان

گام پنجم: کاشت انگور در گلدان مناسب

بعدازاین که چهار گام بالا را به‌درستی انجام دادید، نوبت به کاشت بذر انگور می‌رسد. ابتدا دانه انگوری که می‌خواهید آن را بکارید بردارید و سپس هسته آن را جدا کنید. بگذارید ۲۴ ساعت در آب در یک جای خنک مثل یخچال، بخیسد و سپس آن را درون خاک بگذارید.

گام ششم: آبیاری منظم بعد از کاشت

بعد از اینکه دانه را درون خاک کاشتید، باید آن را به طور منظم آبیاری کنید. روزی دو بار به گلدان آب دهید؛ اما قبل از هر بار آبیاری دقت کنید که سطح خاک کاملاً خشک باشد.

گام هفتم: کوددهی مناسب برای مراقبت بیشتر

کوددهی برای کاشت انگور در گلدان اهمیت بسیار زیادی دارد و شما باید همیشه روی خاک این گلدان زیبا را با کود دامی بپوشانید. برای سال اول استفاده از کودهای معمولی ایرادی ندارد؛ اما از سال‌های بعدی که درخت میوه می‌دهد باید از کودهایی استفاده کنید که مواد معدنی مثل پتاسیم، فسفر و ازت داشته باشند.

کاشت انگور در گلدان در خانه با کوددهی

کاشت انگور در گلدان چه تأثیری روی دکوراسیون خانه دارد؟

ازآنجایی‌که گلدان این گیاه بزرگ است می‌توانید از آن برای دکور منزل و یا محوطه بیرونی استفاده کنید. انواع زیبایی از گلدان‌ها وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را برای کاشت درخت انگور و هماهنگی با دکور خود انتخاب نمایید. همچنین می‌توانید یک شبکه چوبی روی سقف ایجاد کنید که درخت انگور شما در سال‌های بعد روی آن رشد کند و از جلوه زیبای آن لذت ببرید.

سخن آخر

در این متن، روش علمی و مناسب کاشت انگور در گلدان را به‌صورت گام‌به‌گام برای شما گفتیم. امیدواریم که با استفاده از این روش، یک گلدان زیبای انگور داشته باشید و طبیعت را چاشنی دکوراسیون خود کنید.

تعداد کلمات مطلب: 879

2 دیدگاه

  1. جلال مقدم سلیمی

    8 شهریور 1402 در 0:14 ق.ظ

    متن زیبا دوست داشتنی و کاملی بود ممنون🌸⚘️🌺💖

    پاسخ

    • نگین آشناگر

      8 شهریور 1402 در 3:26 ب.ظ

      ممنون دوست عزیز از توجه شما

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در معماری و دکوراسیون

همچنین بخوانید

بهترین مکان برای نصب تلویزیون و داشتن دکوراسیونی لاکچری

نصب تلویزیون و جایگاه آن در دکوراسیون داخلی بسبار مهم است. باید در مکانی قرار بکیرد که هم …