بهترین مکان برای قرار دادن یخچال در آشپزخانه

0
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
قرار دادن یخچال در آشپزخانه نیاز به کمی تجربه و دانش در حوضه طراحی دکوراسیون است؛ چرا که یخچال جزو مثلث کار در آشپزخانه به شمار می‌آید.
جای یخچال در آشپزخانه

هنگام طراحی آشپزخانه و یا تعویض کابینت‌های قدیمی، مهم‌ترین سوالی که ذهن هریک از ما را در چنین مواقعی درگیر می‌کنید، این است که بهترین جای یخچال در آشپزخانه کجاست؟ انتخاب این مکان تا حد زیادی به سلیقه افراد بستگی دارد؛ اما از نظر طراحان دکوراسیون، یخچال باید در مکانی قرار داده شود که مثلث کار در نظر گرفته شود؛ به همین منظور در این مطلب از دلتامگ قصد داریم درباره مکان مناسب یخچال در آشپزخانه اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار دهیم.

نکات مهم هنگام انتخاب جای یخچال در آشپزخانه

انتخاب جای مناسب برای یخچال در آشپزخانه اهمیت زیادی دارد و باید با دقت انجام شود تا بهره‌وری بالا و آسانی در استفاده از آن حاصل شود. به همین منظور لازم است چند نکته را در نظر داشته باشید:

جای یخچال در آشپزخانه

آشنایی با مثل کار یا مثلث آشپزخانه

مثل کار یا مثلث آشپزخانه به معنای الگویی است که برای طراحی آشپزخانه‌ها استفاده می‌شود و با هدف بهبود کارایی و راحتی در طبخ و آشپزی طراحی شده است. این الگو مثلثی شکل از سه نقطه مهم مانند سینک ظرفشویی، اجاق گاز و یخچال تشکیل شده است؛ این مثلث باید به‌گونه‌ای طراحی شود که این سه نقطه از یکدیگر فاصله‌ کافی داشته باشند و با کمترین تلاقی و مزاحمت همدیگر قرار بگیرند. این الگو باعث می‌شود تا هنگام آشپزی، رفت‌وآمد بین این سه نقطه به سادگی صورت گیرد و به راحتی به مواد مورد نیاز دسترسی داشته باشیم.

به همین منظور بهترین جای یخچال در آشپزخانه، مکانی است که به‌طور مستقیم به نقاط گفته شده دسترسی داشته باشید. همچنین به این نکته توجه داشته باشید که برای عملکرد بهتر یخچال، آن را از منابع نور و گرما دور نگه داریم؛ در نتیجه طبق استاندارد و تعریف مثلث کار، بهترین محل برای قرارگیری یخچال نزدیک به در ورودی آشپزخانه است. بهترین مکان برای قرار گرفتن گاز، فضایی ایمن و در کنار میز سرو غذا است و پیشنهاد می‌شود که در نزدیکی پنجره باشد تا بخارات ناشی از پخت و پز و ذرات غذا، با سهولت بیشتری از هود یا هواکش خارج شوند. با تعبیه این دو نقطه که در واقع دو ضلع یک مثلث هستند، محل قرارگیری سینک ظرف‌شویی مشخص می‌شود.

جای یخچال در آشپزخانه

انتخاب مکان مناسب برای یخچال‌های بزرگ

انتخاب مکان مناسب برای یخچال‌های بزرگ در خانه کمی مشکل و سخت است؛ یخچال‌های ساید بای ساید با وجود زیبایی که به محیط آشپزخانه می‌بخشند؛ اما در صورتی که در جای مناسبی قرار نگیرند، علاوه بر اینکه زیبایی چیدمان آشپزخانه را از بین می‌برند می‌تواند فضای بسیاری را به صورت اشتباه اشغال می‌کند. بنابراین بهترین جای یخچال در آشپزخانه، قرار دادن آن درون کابینت است؛با این روش بیشتر حجم یخچال توسط کابینت پوشانده می‌شود و باعث می‌شود فضای آشپزخانه شیک و مدرن به نظر برسد.

مطلب پیشنهادی:  آیا می‌دانید که بهترین رنگ مبل برای خانه های کوچک کدامند؟

توجه به نحوه قرارگیری یخچال در کابینت

مهم‌ترین نکته‌ای که باید هنگام انتخاب بهترین جای یخچال در آشپزخانه به آن توجه داشت، فضای کافی برای باز و بسته شده درب یخچال است؛ نحوه چیدمان آشپزخانه باید به گونه‌ای باشد که هنگام باز و بسته شدن درب یخچال، شخصی که قرار است از درون یخچال چیزی بردارد، به راحتی بتواند این کار را انجام دهد. در نتیجه باید مکانی را برای آن انتخاب کرد که تردد زیادی در آن قسمت انجام نشود.

جای یخچال در آشپزخانه

فاصله یخچال از دیوار

فاصله‌ی مناسب یخچال از دیوار، هنگام انتخاب جای یخچال در آشپزخانه یکی از مهمترین نکاتی است که باید در نظر بگیرید؛ چرا که یک فاصله استاندارد ایمنی و کاردکرد یخچال شما را بهبود می‌بخشد؛ در نتیجه حداقل فاصله یخچال از دیوار باید 5 سانتی‌متر باشد؛ این فاصله باعث می‌شود هوا به درستی بین یخچال و دیوار جریان داشته باشد؛ همچنین اگر فاصله‌ی بیشتری بین دیوار و یخچال وجود داشته باشد، هوا به درستی به یخچال نخواهد رسید و عملکرد آن کاهش می‌یابد.

نزدیک بودن یخچال به لوله آب

اگر یخچال شما  مجهز به دستگاه آبسردکن است، نزدیکی یخچال به لوله آب یکی از نکات مهمی است که باید هنگام انتخاب بهترین جای یخچال در آشپزخانه در نظر بگیرید؛ اما هنگام  اتصال یخچال به لوله آب باید اطمینان حاصل کنید که فاصله‌ میان یخچال و لوله آب کافی است تا اتصال آب به درستی انجام شود و نشت یا هرگونه مشکلی ایجاد نشود. در نتیجه بهترین فاصله یخچال از لوله آب، 5 تا 10 سانتی‌متر است

نزدیکی به پریز برق هنگام انتخاب جای یخچال در آشپزخانه

آشپزخانه محیط خطر‌زایی به حساب می‌آيد، بنابراین باید همه‌ جوانب احتیاط در آن رعایت شود. قرارگیری یخچال در فضایی که از پریز برق، فاصله‌ی زیادی دارد باعث می‌شود به سیم‌کشی بلندتری نیاز داشته باشید و همین مساله خطراتی را به همراه خواهد داشت، بنابراین تا جای ممکن از سیم‌کشی بلند اجتناب کنید.

پیشنهاد مطالعه: بهترین رنگ فرش برای پذیرایی کدام است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در معماری و دکوراسیون

همچنین بخوانید

انواع سایبان متحرک ماشین مناسب برای فضاهای کوچک

یکی از روش‌های موثر برای محافظت از وسیله نقلیه در تابستان و زمستان، ساخت یک سایبان برای ما…