5 نکته مهم که باید قبل از خرید تلویزیون بدانید!

0
0
زمان مطالعه: 5 دقیقه
اگر قصد خرید تلویزیون را دارید برای آشنایی با بخش‌های مختلف تلویزیون، تا پایان این مطلب همراه ما باشید.
خرید تلویزیون

با توجه به پیشرفت تکنولوژی و تنوع بسیاری که در حوزه تلویزیون به وجود آمد، دیگر خرید تلویزیون مانند روزهای قبل کار ساده‌ای نیست؛ برای داشتن بهترین برند تلویزیون لازم است تا حدودی با جزیئات تلویزیون آشنایی داشته باشید؛ اگر قصد خرید نسل جدید تلویزیون را دارید، برای مشاهده راهنمای کامل قبل از خرید، تا پایان این مطلب با دلتامگ همراه باشید.

راهنمای خرید تلویزیون ایرانی

توجه به سایز تلویزیون یکی از دلایلی است که هنگام خرید تلویزیون باید به آن توجه کرد؛ مهم‌ترین نکاتی که باید در نظر داشت، فن‌آوری پنل، سرعت پردازش، رزولوشن، الگوریتم‌، سیستم عامل، HDR که در ادامه به طوور مفصل به آن‌ها می‌پردازیم.

خرید تلویزیون

اندازه‌ صفحه‌ نمایش

توجه به اندازه صفحه نمایش تلویزیون در فرایند خرید بسیار مهم است. اندازه صفحه نمایش تلویزیون بستگی به فضای موجود در اتاق و فاصله تماشا دارد. برای مثال اندازه اتاقی که تلویزیون در آن قرار می‌گیرد برای تعیین اندازه مناسب صفحه نمایش بسیار مهم است. اگر اتاق کوچک است، انتخاب تلویزیونی با صفحه نمایش بزرگ ممکن است هنگا تماشای فیلم، منجر به ناراحتی شود. در حال حاضر پرفروش‌ترین تلویزیون‌ها که 55 اینچ هستند؛ چرا که تقریبا برای بسیاری از متراژ‌های خانه مناسب است. از سوی دیگر اندازه تلویزیون در تعیین قیمت آن بسیار موثر است؛ برای مثال قیمت تلویزیون 50 اینچ بسیار مناسب‌تر از تلویزیون 65 تا 70 اینچ است. در صورتی که از نظر اندازه تفاوت چندانی ندارد.

توجه به تکنولوژی پنل در خرید تلویزیون

تکنولوژی پنل تلویزیون نقش مهمی در کیفیت تصویر ایفا می‌کند؛ با توجه به اینکه چهار نوع پنل lcd، led، qled و o led است که برای آشنایی بیشتر در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم:

خرید تلویزیون

ویژگی‌های پنل LCD

پنل LCD یک فناوری نمایشگر است که برای نمایش تصاویر و اطلاعات در دستگاه‌های الکترونیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ این پنل‌ها توانایی نمایش تصاویر با وضوح بالا و جزئیات دقیق را دارند و دارای نورپردازی پس زمینه هستند که می‌تواند به صورت پشتیبانی شده توسط یک منبع نور (مانند لامپ LED) یا به صورت نورپردازی خودرو باشد. این مزیت می‌تواند باعث نمایش تصاویر روشن و واضح در شرایط روشنایی متفاوت شود. با وجود همه این مزیت‌ها، لازم به ذکر است که دیگر از فناوری lcd استفاده نمی‌شود و شرکت‌ها دیگر این نوع تلویزیون را تولید نمی‌کنند؛ اما اگر قصد خرید تلویزیون lcd را دارید، هنگام خرید به نحوه روشن شدن صفحه LCD توجه داشته باشید؛ چرا که این امر می تواند تأثیر زیادی در کنتراست صفحه نمایش داشته باشد.

نکات خرید تلویزیون led

پنل LED یکی از پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌های استفاده شده در تلویزیون‌ها است که برای تولید نور از دیودهای الکترولومینسانت استفاده می‌کنند؛ از مهم‌ترین ویژگی‌های این پنل، قابلیت نمایش تصاویر با رنگ‌های زنده، کنتراست بالا و جزئیات دقیق است به گونه‌ای که نور پشت پنل LED متناسب با هر فریم، تلویزیون را تنظیم می‌کند؛ بنابراین تصاویر واضح و روشن‌تری به نمایش می‌گذارد. از سوی دیگر ضخامت پنل LED بسیار نازک و سبک است، بنابراین تلویزیون‌های با پنل LED به طراحی زیبا و باریک دست می‌یابند و نسبت به تلویزیون‌های lcd عمر بیشتری دارند.

فناوری QLED

این فناوری برای اولین بار توسط سامسونگ ساخته شد و در حال حاضر هم بزرگ‌ترین تولید کننده‌ این فناوری شرکت سامسونگ است. پنل QLED قابلیت نمایش تصاویر با کیفیت بالا را دارد. این فناوری با استفاده از تکنولوژی Quantum Dot، رنگ‌ها را به صورت دقیق و زنده انتقال می‌دهد؛ همچنین دارای قابلیت ضربه‌پذیری بالا و پخش نور یکنواخت است. این به معنای داشتن زاویه دید گسترده‌تر و تجربه بهتر برای تماشای تلویزیون از زوایای مختلف است. و در نهایت یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این پنل که باعث شده افراد بسیاری تمایل به خرید آن را داشته باشند، مقاومت بالای آن در برابر سوختگی و آبکاری است، بنابراین با خیال راحت‌تری می‌توانید آن را تمیز کنید.

مطلب پیشنهادی:  سقف اتاق خواب خود را مدرن و زیبا کنید

 خرید تلویزیون با فناوری OLED

قبل از هر چیزی لازم به ذکر است که برای خرید تلویزیون oled نیاز به هزینه بالایی دارید؛ چرا که این فناوری جزو به‌روزترین فناوری موجود برای تلویزیون‌ها در جهان به شمار می‌آید؛ در ساخت این پنل‌ها هر پیکسل قادر است که به طور مستقل نور تولید کند؛ در نتیجه رنگ‌ها با کیفیت بالاتری به نمایش گذاشته می‌شوند؛ برای مثال رنگ مشکی در تلویزیون‌های LED و QLED تولید می‌شود و پیسکل‌ها تلاش می‌کنند تا این رنگ را به وجود بیاورند در صورتی که در تلویزیون اولد برای نمایش رنگ مشکی پیشکل‌ها به حالت خاموش درمی‌آیند و این موضوع باعث می‌شود در این نوع تلویزیون عمق رنگ مشکی بینهایتی داشته باشیم.

رزولوشن تلویزیون

یکی از نکاتی ک بسیاری از ما هنگام خرید تلویزیون به آن توجه می‌کنیم، وضوح تصویر است. با توجه به اینکه تعداد پیکسل رزولوشن را تعیین می‌کند، بنابراین هرچه تعداد پیکسل بالا باشد تلویزیون از وضوح بهتری برخوردار است؛ در نتیجه کیفیت بهترین تلویزیون های 4k ایرانی، چهار برابر بیشتر از تلویزیون‌های HD است و در حال حاضر جای تلویزیون‌های FHD را گرفته‌اند.

خرید تلویزیون

درگاه‌های ارتباطی

توجه به درگاه‌های ورودی و خروجی و نقاط اتصال‌ تلویزیون، هنگام خرید از اهمیت بالایی برخوردار است؛ در نتیجه تلویزیونی که از درگاه‌های ارتباطی بیشتری برخوردار باشد، از کیفیت بهتری برخوردار است. این درگاه‌ها شامل  HDMI، USB و پشتیبانی از چندرسانه‌ای است.

  • برای مثال درگاه HDMI  امکان اتصال تلویزیون به دستگاه‌هایی مانند دستگاه پخش DVD/Blu-ray، کنسول‌های بازی، رسیورهای دیجیتال و سیستم‌های صوتی را فراهم می‌کند.
  • درگاه USB به شما امکان اتصال دستگاه‌های USB مانند فلش‌مموری، هارد دیسک خارجی، دوربین دیجیتال و دستگاه‌های موبایل را می‌دهد و با استفاده از این درگاه، می‌توانید محتواهای ذخیره شده در دستگاه‌های USB را روی تلویزیون پخش کنید.
  • درگاه Ethernet به شما امکان اتصال تلویزیون به اینترنت و شبکه‌های سیمی را می‌دهد.
  • درگاه Wi-Fi امکان اتصال تلویزیون به شبکه بی‌سیم (Wi-Fi) را فراهم می‌کند.
  • درگاه‌های کامپوزیت و کامپوننت برای اتصال دستگاه‌های قدیمی‌تر مانند دستگاه‌های دی‌وی‌دی، ویدئو پلیر و دستگاه‌های بازی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این درگاه‌ها به شما امکان اتصال دستگاه‌های با سیگنال آنالوگ را می‌دهند.

خرید تلویزیون

توجه به اسپیکر‌ها هنگام خرید تلویزیون

توجه به اسپیکرها در هنگام خرید تلویزیون نیز بسیار مهم است زیرا کیفیت صدا تجربه تماشای تلویزیون را بهبود می‌بخشد. در حال حاضر، بسیاری از تلویزیون‌های جدید به همراه سیستم صوتی داخلی مجهز هستند که می‌تواند کیفیت صدا را بهبود ببخشد. اما در برخی موارد، اسپیکرهای داخلی تلویزیون قدرت و کیفیت صدا را به صورت کامل نمی‌توانند تأمین کنند؛ برخی تلویزیون‌ها از تکنولوژی‌های صوتی خاصی مانند Dolby Atmos یا DTS:X پشتیبانی می‌کنند که تجربه صوتی سینمایی فراگیر را به شما ارائه می‌دهند. این تکنولوژی‌ها توانایی ایجاد صداهای سه بعدی و جنبشی را دارند و باعث تعامل بیشتر شما با صداهای محتوا می‌شوند.

پیشنهاد مطالعه: 3 نکته مهم برای داشتن زیباترین دکوراسیون چوبی منزل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در معماری و دکوراسیون

همچنین بخوانید

انواع سایبان متحرک ماشین مناسب برای فضاهای کوچک

یکی از روش‌های موثر برای محافظت از وسیله نقلیه در تابستان و زمستان، ساخت یک سایبان برای ما…