شرایط ارسال اظهارنامه تخلیه ملک چیست؟

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
یکی از مهم‌ترین قراردادها در حال حاضر، قرارداد اجاره است. در این قرارداد اگر مستاجر از اجرای مفاد آن سرپیچی کند، موجر ناگزیر است از روش‌های قانونی استفاده کند.
اظهارنامه تخلیه ملک

ارسال اظهارنامه تخلیه ملک یکی از آن کارهایی است که موجر باید انجام دهد تا مستأجر را از موضوع تخلیه‌کردن آگاه کند. شخصی که قصد ارسال اظهارنامه را دارد، باید با نحوه تنظیم و موارد ضروری برای درج در آن و نحوه ارسال آن آشنا شود. همراه دلتا مگ باشید.

شرایط اظهارنامه تخلیه ملک

  • برای ارسال‌کردن اظهارنامه تخلیه ملک در ابتدا شخص باید در سامانه ثنا ثبت‌نام کند. سپس بعد از دریافت کد ثنا، شخص باید متن اظهارنامه را تنظیم و  به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرده و بعد از پرداخت هزینه‌های لازم، اظهارنامه خودش را ثبت کند.
  • از جمله شرایط دیگر برای ارسال اظهارنامه ملک باید گفت که حتماً زمان اجاره باید منقضی شده باشد و مستأجر حاضر به تخلیه ملک باشد یا حداقل ۳ ماه از زمانی که باید اجاره را پرداخت می‌کرده است گذشته و هنوز اجاره‌بها را پرداخت نکرده است. همچنین ممکن است مستأجر از ملک مورد اجاره استفاده غیرمشروع کرده و …
  • شرایط تخلیه در خصوص اماکن تجاری بر اساس ماده 14 و 15 قانون روابط موجر و مستأجر 1356 به شرح زیر است: زمانی که مستأجر مال مورد اجاره را بر خلاف موضوع و مقصودی که در قرارداد اجاره بوده است، استفاده کرده یا شغل خود را تغییر داده باشد و این شغل، مشابه شغل قبلی نباشد. همچنین اگر مستأجر به ملک تعدی و تفریط کرده است، اجاره‌بها را پرداخت نکرده است و در شرایطی که مالک به ملک خود نیاز داشته یا ملک در معرض خرابی بوده و قابل‌تعمیر نیز نباشد.
  • شرایط و l وارد تخلیه ملک در قانون روابط موجر و مستأجر سال ۱۳۷۶ به این شکل بیان شده است که مالک ملک زمانی می‌تواند به اظهارنامه تخلیه ملک اقدام می‌کند که مدت اجاره پایان‌یافته باشد، همین‌طور در صورت عدم پرداخت اجاره‌بها، تعدی و تفریط در مورد اجاره و استفاده غیراصولی و نامشروع از آن و اجاره‌دادن ملک، درصورتی‌که این حق از وی سلب شده باشد یا انجام عملی که خارج از تعهداتی بوده که بین طرفین مقرر است.
مطلب پیشنهادی:  یک راه آسان برای منتقل کردن سهم الارث شما

تخلیه ملک

نحوه تنظیم اظهارنامه تخلیه ملک دارای مستاجر

  • بخش اول برای تنظیم اظهارنامه، مربوط به مشخصات و اقامتگاه اظهارکننده و مخاطب است. بخش دوم مربوط به موضوع اظهارنامه است و در نهایت خلاصه اظهارات را باید پر کند تا تمام قسمت‌های یک اظهارنامه پر شود.
  • در قسمت بعد که مشخصات و اقامتگاه اظهارکننده است، باید نام و نام خانوادگی و کدملی، به همراه آدرس اقامتگاه وی ثبت شود. حالا در بخش مشخصات مخاطب نیز باید همین اطلاعات به همراه آدرس ملک اجاره‌ای درج شود. در قسمت موضوع نیز باید عبارت تخلیه عین مستاجره را درج کند. نکته مهم آن است که اگر از بابت هزینه‌های آب، برق، گاز و… یا اجاره‌بهای معوقه نیز، چیزی بر عهده مستأجر است، نوشته شود.
  • مورد آخر آن است که در خلاصه اظهارات نیز باید شرح کلی از قرارداد اجاره و تخلفی که مستأجر در عقد اجاره انجام داده و تقاضای تخلیه عین مستاجره نوشته شود. البته لازم است در انتها؛ مهلت مناسبی جهت انجام آنچه در اظهارنامه خواسته شده نیز، به مخاطب داده شود. درصورتی‌که مخاطب به آنچه در اظهارنامه ذکر شده عمل ننماید، اظهارکننده می‌تواند، با ثبت دادخواست تخلیه و دریافت حکم، مستأجر را، وادار به تخلیه ملک موصوف نماید. در قسمت بعدی در خصوص مراحل ثبت و ارسال اظهارنامه توضیح داده خواهد شد.

نحوه تنظیم اظهارنامه تخلیه ملک دارای مستاجر

پیشنهاد مطالعه: نکات مهم پیرامون عرصه و اعیان را بخوانید.

تعداد کلمات مطلب: 522

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

آیا توقیف خانه مرد برای مهریه ممکن است؟

توقیف خانه مرد برای مهریه از جمله خواسته‌های خانم‌هایی است که اقدام به درسافت مهریه کرده‌ا…