گیاهی که در برگ‌های آن ذرات طلا نهفته است!

0
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
در طبیعت چند گیاه وجود دارند که می‌توانند به طور طبیعی فلزات سنگین را در خود جذب کنند، برای آشنایی با گیاهی که می‌تواند طلا را جذب کند با ما همراه باشید.
گیاه اکالیپتوس

بسیاری از ما از زمان بچگی تا کنون ممکن است هنگام سرماخوردگی، از گیاه اکالیپتوس استفاده کرده باشیم بدون آنکه از خواص بی‌شمار آن اطلاع چندانی داشته باشیم؛ امروزه محققان استرالیایی توانسته‌اند با استفاده از نوعی شتاب دهنده ذرات به نام سنکروترون، ماشینی بسازند که با استفاده از اشعه ایکس ، ذرات ریز طلایی که در برگ‌های اکالیپتوس نهفته است را استخراج کنند؛ به همین دلیل امروز در این مطلب از دلتامگ قصد داریم به این موضوع بپردازیم که آیا درخت اکالیپتوس طلا دارد؟ برای پاسخ به این سوال و نحوه کاشت و روش نگهداری گیاه اکالیپتوس با ما همراه باشید.

آیا درخت اکالیپتوس طلا دارد؟

محققان استرالیایی کشف کردند که برخی از گیاهان توانایی طبیعی برای گرفتن فلزاتی مانند نیکل، کادمیوم و روی را از طریق ریشه‌ها و تغلیظ آن‌ها در برگ و جوانه‌ها را دارند و از آنجا که ریشه‌های گیاه اکالیپتوس به سرعت رشد می‌کند و برای رسیدن به آب تا اعماق بسیار زیاد زمین نفوذ می‌کند، می‌تواند مانند یک پمپ هیدرولیک عمل کند و ذرات میکروسکوپی طلا را بالا بکشد؛ اما با توجه به اینکه طلا  برای این گیاه سمی است، بنابراین این فلز به برگ‌ها و شاخه‌های اکالیپتوس حرکت می‌کند تا در آنجا بتواند آزاد شود و یا بر زمین بریزد. با توجه به اینکه ذرات طلا موجود در این درخت بسیار ناچیز است، نحوه استخراج طلا از برگ اکالیپتوس بسیار سخت است و نیاز به دستگاه خاصی دارد؛ به همین دلیل محققان تخمین زده‌اند که ۵۰۰ درخت اکالیپتوس لازم است تا یک نوار از طلا ساخته شود.

گیاه اکالیپتوس

گیاه اکالیپتوس بومی کدام کشور است؟

گیاه اکالیپتوس بومی قاره استرالیا است. این گیاه در بسیاری از مناطق استرالیا رشد می‌کند. همچنین اکالیپتوس به دلیل خواص دارویی و ضدعفونی کننده‌اش، در سراسر جهان به عنوان یکی از گیاهان مهم تجاری شناخته شده است. درخت اکالیپتوس دارای ساقه‌های استوایی و قدرتمندی است که در برخی گونه‌ها به قطر 1 متر یا بیشتر می‌رسد.

گیاه اکالیپتوس چه شکلی است؟

گل‌های اکالیپتوس بی رنگ هستند و شامل یک حلقه از گلبرگ‌های بسیار کوچک هستند که در لوله‌هایی قرار دارند. میوه اکالیپتوس به شکل یک جامدادی که حاوی دو تا چهار بذر است، شکل می‌گیرد؛ این گیاه در انواع مختلف و با رنگ‌ها و شکل‌های متنوعی یافت می‌شود، اما بیشتر گونه‌ها دارای گلبرگ‌های سفید، صورتی و قرمز هستند.

گیاه اکالیپتوس

خواص گیاه اکالیپتوس در طب سنتی

همانطور که گفتیم این گیاه به دلیل خاصیت ضدعفونی کننده در طب سنتی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخی از خاص این گیاه عبارتند از:

مطلب پیشنهادی:  آیا می‌توان ملک ورثه‌ای را اجاره داد؟

خواص برگ اکالیپتوس برای سرماخوردگی

روغن اکالیپتوس دارای خاصیت ضد باکتری، ضد ویروس و ضد قارچ است که به عنوان یک ضد عفونی کننده طبیعی در درمان بسیاری از بیماری‌های عفونی مانند سرماخوردگی، التهاب حلق و کمردرد استفاده می‌شود.

 تسکین دهنده درد

اکالیپتوس به عنوان یک تسکین دهنده درد طبیعی، در درمان بیماری‌های مانند درد عضلانی و مفصلی، درد سر و گردن و درد دندان استفاده می‌شود.

گیاه اکالیپتوس

آرامش‌بخش

برگ‌های اکالیپتوس دارای خواص آرامش‌بخشی هستند و می‌توانند به عنوان یک آرامش‌بخش طبیعی در درمان اضطراب و استرس استفاده شوند.

بخور اکالیپتوس برای گرفتگی بینی

اکالیپتوس به عنوان یک مخلوط تنفسی طبیعی در درمان بیماری‌های تنفسی مانند آسم، برونشیت، سینوزیت و نزله مفتولی استفاده می‌شود.

نکات مهم قبل از مصرف برگ درخت اکالیپتوس

به هیچ عنوان نباید از اسانس اکالیپتوس به صورت خوراکی مصرف شود.
اسانس بعضی از گونه‌ها حساسیت‌زا بوده و سبب تحریک پوست و غشای مخاطی می‌شود.
در دوران بارداری و شیردهی نباید از فرآورده‌های اکالیپتوس استفاده شود.

گیاه اکالیپتوس

روش نگهداری گیاه اکالیپتوس

گیاه اکالیپتوس به خوبی در شرایط آب و هوایی معتدل تا گرم رشد می‌کند و اغلب به صورت درخت در باغ‌ها و فضای باز کشت می‌شود و به نور فراوان نیاز دارد و باید در محلی قرار داده شود که به مدت حداقل شش ساعت در روز در معرض نور خورشید قرار بگیرد.

نیاز آبی درخت اکالیپتوس به گونه‌ای است که به آب زیادی نیاز دارد، اما رطوبت زیاد هم می‌تواند باعث بیماری‌ها و خسارت به گیاه شود. اگر قصد دارید از گیاه اکالیپتوس آپارتمانی استفاده کنید، بهتر است خاک گلدان همیشه مرطوب باشد؛ در مدت رشد فصلی، بهتر است زمین گلدان همیشه مرطوب باشد و در فصول دیگر آبیاری، میزان رطوبت باید کاهش یابد. برای تغذیه گیاه بهتر است از کودی استفاده کنید که حاوی نیتروژن کمتر و فسفر و پتاسیم بیشتری باشد.

پیشنهاد مطالعه: با این 5 گیاه آپارتمانی، فضای خانه را بدون کولر خنک کنید

تعداد کلمات مطلب: 718

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات خانه‌داری

همچنین بخوانید

قیمت خرید خانه در محله های ارزان تهران

محله‌های وردآورد، نواب و جوادیه با متوسط قیمت ۱۸ میلیون تومان ثبت شده است. …