آیا می‌توان ملک ورثه‌ای را اجاره داد؟

0
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در صورتی که قرارداد مستاجر تمام نشده باشد و هیچ شرایطی جهت فسخ قرارداد در این خصوص در قرارداد ذکر نشده باشد، وراث نمی‌توانند برای تخلیه ملک اقدام کنند.
آیا می‌توان ملک ورثه‌ای را اجاره داد؟

بسیاری از افراد نسبت به معامله یا اجاره ملک ورثه‌ای، ترس خاصی دارند. معمولا به دلیل دردسرهای حقوقی و مشکلاتی که بین موجر (صاحب ملک ورثه‌ای) و مستاجر رخ می‌دهد، افراد را از اجاره ملک ورثه‌ای بازمی‌دارد. برای آشنایی بیشتر با شرایط و قوانین اجاره دادن ملک ورثه‌ای، تا انتهای این گزارش با دلتا مگ همراه باشید.

شرایط و قانون اجاره ملک ورثه‌ای

  • در صورت فوت مالک خانه، بدون داشتن گواهی انحصار وراثت، ملک قابل معامله نیست. در نتیجه برای اجاره ملک ورثه‌ ای حتما باید انحصار وراثت انجام شده و گواهی آن در دسترس باشد.
  • از نظر قانون صرفا گواهی انحصار وراثت است که وراث و میزان سهم هر یک را مشخص می‌کند. بنابراین از دید قانون بدون داشتن گواهی انحصار وراثت، نمی‌توان روی ملک هیچگونه معامله‌ای انجام داد.

شرایط و قانون اجاره ملک ورثه‌ای

  • گاهی اوقات یک یا چند نفر از وراث با اجاره دادن ملک موافق هستند، اما یک یا چند نفر دیگر موافق این موضوع نیستند. در این حالت حتی اگر اجاره نامه نوشته شود، مورد قبول نیست.
  •  برای اجاره ملک باید تمامی وراث رضایت داشته باشند. علاوه بر این تمامی وراث باید پای قرارداد را امضا کنند.
  • قبل از امضا قرارداد اجاره ملک ورثه‌ای حتما گواهی انحصار وراثت را مشاهده کنید و اطمینان حاصل کنید که تمامی وراث نسبت به اجاره ملک رضایت داشته و پای قرارداد را امضا می‌کنند.
  • در هر قراردادی طرفین معامله تعهداتی نسبت به یکدیگر دارند. در مورد اجاره، تعهداتی مثل تحویل ملک در زمان مقرر به مستاجر، انجام تعمیرات اساسی و بازگرداندن مبلغ رهن پس از پایان قرارداد، از جمله تعهدات موجر نسبت به مستاجر است.
  • با توجه به اینکه در عمل مستاجر با بیش از یک موجر طرف حساب است، ممکن است هر یک از وراث از انجام تعهدات شانه خالی کرده و آن را به دیگری حواله دهند. مثلا هر یک از وراث موضوع بازگرداندن مبلغ رهن را به گردن دیگری بیندازد.
مطلب پیشنهادی:  حاشیه نشینی 20 میلیون ایرانی

پیشنهاد مطالعه: مطلب «نکات مربوط به اجاره نامه رسمی با کد رهگیری» را در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

ثبت آگهی ملکی در سراسر ایران رایگان شد!

دلتا اولین سایت تخصصی ملکی ایران است؛ که امکان ثبت هر گونه آگهی ملکی را برای شما کاربر گرا…