حاشیه تهران مقصد جدید مستاجران

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
به دلیل افزایش نرخ‌های اجاره در تهران، مقصد جدید مستاجران شرق تهران شهرهای پردیس، رودهن و بومهن شده و کرج و گرمدره هدف سکونت اجاره‌نشین‌ها در غرب تهران است.
تقاضای بازار اجاره

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، رصد نرخ‌ اجاره در تهران از رشد قیمت‌ها نسبت به اوایل تابستان و ایجاد رکود در این بازار حکایت دارد. مشاوران املاک می‌گویند که افزایش قیمت کالاها باعث شده تا صاحبخانه‌ها اجاره را مجددا افزایش دهند.

از سوی دیگر مستاجران توانی برای پرداخت مبالغ مورد نظر مالکان ندارند. در این شرایط اغلب مستاجران قرارداد خود را عمدتا بالاتر از نرخ افزایش ۲۵ درصد مصوب ستاد ملی کرونا تمدید می‌کنند. در عین حال جابه‌جایی از شمال به جنوب و از جنوب به حاشیه تهران نسبت به دو سال قبل افزایش پیدا کرده است.

واسطه‌های ملکی از رشد بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد نرخ‌ها و کوچ اجاره‌نشین‌ها در شرق تهران به شهرهایی مثل پردیس، رودهن، بومهن و دماوند خبر می‌دهند.

در غرب تهران نیز مستاجران از محله‌هایی مثل پونک، جنت آباد، آریاشهر، شهران و شهر زیبا به مقاصدی همچون منطقه ۲۱، ورآورد، گرمدره و کرج نقل مکان می‌کنند.

نرخ‌ اجاره در تهران

در منطقه ۵ واقع در غرب تهران به عنوان اولین منطقه پرتقاضا برای خرید و اجاره در پایتخت متوسط نرخ رهن کامل (برای هر متر مربع) ۵ تا ۵.۵ میلیون تومان است و در واحدهای نوساز به ۷ تا ۸ میلیون تومان نیز می‌رسد.

این در حالی است که سال گذشته نرخ رهن کامل در غرب تهران (برای هر متر مربع) بین ۲.۵ تا ۳.۵ میلیون تومان بود. در منطقه ۴ واقع در شرق تهران که منطقه‌ای پرتقاضا برای خرید و اجاره محسوب می‌شود نرخ‌های اجاره به طور معمول ۴ تا ۴.۵ میلیون تومان است.

مطلب پیشنهادی:  کارفرمایان موظف به تامین مسکن ارزان کارگری هستند

افزایش قیمت واحدهای نوساز

مشاوران املاک درباره نرخ‌ اجاره در تهران می‌گویند: در هفته‌های اخیر برخی مالکان که موفق به فروش واحدهای خود نشده‌اند، قیمت پیشنهادی اجاره واحدهای نوساز را افزایش داده‌اند و قیمت رهن کامل این آپارتمان‌های کلیدنخورده به ۶ تا ۷ میلیون تومان رسیده است.

کم‌توجهی به نرخ‌های مصوب ستاد ملی کرونا نیز کماکان در بازار اجاره محسوس است. دولت اعلام کرده اجاره‌بهای سالیانه نباید بیش از 25 درصد در تهران افزایش پیدا کند، اما کمتر صاحب‌خانه‌ای خود را پایبند به این مصوبه می‌داند.

مشاوران املاک می‌گویند که با توجه به شروط سه‌گانه برای تخلیه شامل فروش، تخریب جهت ساخت و ساز و سکونت پسر تازه مزدوج شده مالک، راه برای دور زدن قانون توسط صاحبخانه‌ها فراهم است و مستاجران اغلب خود را وارد فرآیند شکایت به شورای حل اختلاف نمی‌کنند.

مطالعه بیشتر: مطلب «مستاجران تهرانی چه خانه‌هایی را می‌پسندند؟» را در سایت مجله ملکی دلتا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

فقط یک هشتم متقاضیان مسکن ملی آورده اولیه را واریز کردند

دلت در جهت تکمیل پروژه‌های مسکن مهر، طرح مسکن ملی را در سال گذشته آغاز کرد. …