افزایش چراغ خاموش اجاره‌بها

0
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
مشاهدات میدانی نشان می‌دهند که بازار اجاره در یک ماه گذشته با افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی مواجه شده و به صورت چراغ خاموش در حال افزایش است.
جلسه سامان‌دهی بازار اجاره مسکن روز گذشته به ریاست معاون اول

به گزارش دلتا مگ به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان رییس اتحادیه مشاوران املاک کشوری گفت: مصوبات مجلس در رابطه با بازار اجاره امسال هم ادامه دارد، بنابراین هیچ مالکی حق دریافت حکم تخلیه واحد مسکونی را برای مستاجران ندارد.

مصطفی قلی خسروی رییس اتحادیه مشاوران املاک کشوری معتقد است که پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن و افزایش میزان تسهیلات در سال جدید خود می‌تواند نقش بسیار مؤثری در آرام‌تر شدن بازار اجاره داشته باشد.

قلی‌خسروی با بیان اینکه معمولاً فصل جابه‌جایی مستاجران، از خردادماه آغاز می‌شود، گفت: طبق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا هیچ مالکی حق ندارد، حکم تخلیه برای مستأجر دریافت کند، جز آنکه بخواهد واحد مسکونی را برای سکونت خود و یا فرزند تخلیه کند.

وی اظهار داشت: مصوبه تعیین سقف اجاره در سال‌های گذشته خود توانسته بازار اجاره را به سمت آرامش و کاهش نرخ تورم هدایت کند. مشاهدات میدانی نشان می‌دهند که بازار اجاره در یک ماه گذشته با افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی مواجه شده و به صورت چراغ خاموش در حال افزایش است و رصد بازار مسکن نشان می‌دهد که برخی مستاجران از دریافت حکم تخلیه توسط مالکان گله‌مند هستند.

بازار اجاره

سهم بالای بازار اجاره در سبد هزینه خانوارهای شهری

مسکن با سهم ۳۳ تا ۳۵ درصدی در سبد هزینه خانوارهای شهری، یکی از مهم‌ترین عواملی است که تغییرات آن می‌تواند کیفیت زندگی و سطح معیشت خانوارها را دستخوش تغییر کند. این در حالی است که بنا بر اعلام مرکز آمار ایران، به دلیل گرانی مسکن حدود چهار میلیون تهرانی، حاشیه‌نشین هستند یا در بافت ناکارآمد زندگی می‌کنند.

مطلب پیشنهادی:  اجاره مسکن در پاییز کاهش می‌یابد!

در حالی شاهد این هستیم که ریزش فقرا به حاشیه شهر در محلات فقیرنشین تهران شدت گرفته است که به عقیده فعالان کارگری با صعود سرسام‌آور اجاره‌بها، پایتخت دیگر جای زندگی کارگران نیست و بسیاری از آنها به حاشیه شهر رانده شده‌اند.

در پایان گفتنی است؛ بر اساس اطلاعات مرکز آمار ایران، در ۵ سال منتهی به زمستان ۱۴۰۰، تورم تجمیعی بازار اجاره مسکن در استان‌های لرستان، چهارمحال و بختیاری، تهران، ایلام، کرمانشاه و البرز بالاتر از میانگین کشور بوده و ۲۵ استان دیگر تورم کمتری را تجربه کرده‌اند.

مطالعه بیشتر: مطلب «فایل های نوساز و کلید نخورده کمیاب شد» را در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

آیا در سال 1403 خانه ارزان می‌شود؟

دولت با جمع‌آوری اطلاعات از املاکی‌ها و سامانه‌های آنلاین، قصد شناسایی و عرضه خانه‌های خال…