علت کپک زدن کابینت آشپزخانه و راههای جلوگیری از آن

0
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
اگر با کپک‌های موجود در کابینت مواجه شدید و نمی‌دانید چگونه آن را از بین ببرید، تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.
کپک زدن کابینت آشپزخانه

همه ما می‌دانیم که محیط آشپزخانه به دلیل پخت‌وپز بیشتر از هر قسمت دیگر خانه در آن رطوبت وجود دارد؛ اما همین رطوبت و گرم بودن محیط، باعث کپک زدن کابینت آشپزخانه می‌شود که برای همه ما ناخوشایند است. روش‌های مختلفی برای از بین بردن کپک کابینت وجود دارد که امروز در این مطلب از دلتامگ موثرترین آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

علت کپک زدن کابینت چیست؟

کپک زدن کابینت آشپزخانه

قبل از آنکه به معرفی روش های از بین بردن کپک کابینت بپردازیم ابتدا می‌خواهیم علت کپک زدن داخل کابینت را بررسی کنیم. عوامل مختلفی مانند گرما، رطوبت، تاریکی و موریانه‌ها باعث به وجود آمدن کپک در کابینت می‌شوند که از این بین کپک زدن کابینت ام دی اف بسیار بیشتر از مدل‌های دیگر است.

محیط داخلی تمام کابینت‌ها گرم و تاریک است که نمی‌توان ان را کنترل کرد؛ اما آنچه که کپک زدن کابینت آشپزخانه را تشدید می‌کند، رطوبت و خیسی درون کابینت آن که کنترل کردن ان تا حد سیار زیادی به ما بستگی دارد. هنگامی که کابینت برای مدت طولانی در معرض خیسی قرار بگیرد، سطح آن باد کرده و به مرور زمان این رطوبت به عمق کابینت راه پیدا کرده و باعث کپک زدن داخل کابینت می‌شود.

آیا موریانه‌ می‌تواند باعث کپک زدن کابینت آشپزخانه شود؟

به عبارت دیگر می‌توان گفت تنها دلیل به جود آمدن کپک در کابینت، رطوبت نیست؛ گاهی اوقات در کابینت‌های ام دی اف، موریانه‌ها تخم‌گذاری کرده و به صور کپک‌های نارنجی رنگ خودشان را نشان می‌دهند. در نتیجه می‌توان گفت کپک نارنجی ام دی اف به دلیل ایجاد موریانه است نه رطوبت. یکی از مهم‌ترین دلایل به وجود آمدن موریانه در کابینت، گردوخاک و تجمع چربی است.

کپک زدن کابینت آشپزخانه

راههای جلوگیری از کپک زدن کابینت

اگر می‌خواهید با تصویر ناخوشایند کپک زدن کابینت آشپزخانه مواجه نشوید، بهتر است بعد از هر بار آشپزی یا شستن ظروف به این نکات توجه داشته داشته باشید؛ در غیر این صورت در مدت زمان کم شاهد کپک زدن کابینت خود هستید.

  • خشک کردن اطراف سینک
  • توجه به دیوار پشتی‌ کابینت‌ها
  • خالی کردن به موقع سطل زباله
  • تمیز و خشک کردن روی کابینت‌ها
  • استفاده از هواکش قوی برای فضای آشپزخانه
  • تمیزکاری محیط آشپزخانه
  • چک کردن کابینت‌های حاوی مواد غذایی و حبوبات
  • چک کردن لوله‌ها و کابینت‌های زیر سینک
  • خشک کردن فرش آشپزخانه

بهترین روش از بین بردن کپک کابینت

برای بسیاری از ما این موضوع اتفاق افتاده که با  وجود رعایت تمام نکات بالا، بازهم شاهد به وجود آمدن کپک در کابینت هستیم؛ روش های مختلفی برای از بین بردن کپک کابینت وجود دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم:

  1. تعیین مقدار کپک
  2. استفاده از ماسک و دستکش
  3. خشک کردن سطح
  4. سابیدن سطح کابینت
  5. پاک کردن سطح
  6. ضدعفونی و خشک کردن نهایی سطح
مطلب پیشنهادی:  3 ماده در دسترس و کم هزینه برای تمیز کردن وسایل چوبی!

تعیین مقدار کپک زدن کابینت آشپزخانه

قبل از هر چیز باید شدت کپک کابینت را تشخیص دهید. باید ببینید آیا کپک به لایه‌های زیرین هم نفوذ کرده یا سطحی است؟ برای تشخیص این موضوع به یک پیچ‌گوشتی نیاز دارید. با پیچ‌گوشتی به آرامی روی سطح کپک زده ضربه بزنید. اگر بافت کابینت نرم‌تر از حالت عادی باشد، یعنی کپک به داخل ام‌ دی‌ اف هم نفوذ کرده و کار شما سخت‌تر است.

 استفاده از ماسک و دستکش

بعد از آنکه عمق کپک مشخص شد حتما لازم است یرای از بین بردن آن از ماسک و دستکش استفاده کنید؛ چرا که برخی کپک‌ها گازهای مضری منتشر می‌کنند و ممکن است سلامتی شما را به خطر بیندازند.

کپک زدن کابینت آشپزخانه

خشک کردن سطح

هنگام کپک زدن کابینت آشپزخانه لازم است با استفاده از یک سشوار یا پنکه سطح کابینت را به‌ طور کامل خشک کنید.

 سابیدن سطح کابینت

با استفاده از یک سمباده یا وسیله نوک تیز، به خوبی کپک‌های سطح کابینت را تمیز کنید و این کار را تا جایی ادامه دهید که سطح ام دی اف  کاملا صاف شده باشد.

پاک کردن سطح

خودتان در خانه اسپری ضد کپک چوب بسازید؛ به این صورت که کمی وایتکس را با نسبت یک به هشت با آب مخلوط کنید و محلول به دست آمده را با اسپری روی سطح کابینت بپاشید؛ سپس بعد از چند دقیقه کابینت را با دستمال پاک کنید.

کپک زدن کابینت آشپزخانه

ضدعفونی و خشک کردن نهایی سطح

بعد از پاک شدن کپک‌ها، سطح کابینت را به همراه ابزارهای استفاده شده، کاملا ضدعفونی کنید. از خشک کردن نهایی سطوح بعد از ضدعفونی کامل، غافل نشوید. گاهی باقی ماندن رطوبت دوباره باعث کپک کابینت می‌شود و شما را به دردسر می‌اندازد.

اگر این مراحل را به‌ درستی انجام دهید، می‌توانید به از بین بردن کپک کابینت خوش‌بین باشید. البته بهتر است بدانید گاهی کپک کابینت آنقدر عمیق است که پاک کردن آن اصلا عملی نیست و باید به فکر تعویض کابینتِ کپک زده باشید.

پیشنهاد مطالعه: 4 ترکیب معجزه‌آسا برای از بین بردن جرم دمپایی!

تعداد کلمات مطلب: 769

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در معماری و دکوراسیون

همچنین بخوانید

بهترین مکان برای نصب آینه در خانه کدام قسمت است؟

امروزه بیشتر چیدمان‌های دکوراسیون داخلی بر اساس سبک فنگ‌شویی انجام می‌شود؛ چرا که بسیاری ا…