در چه صورتی مرد می‌تواند نفقه همسرش را نپردازد؟

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
با ازدواح زن و مرد دارای یک‌سری حقوق و تکالیفی می‌شوند. زن باید از همسرش تمکین کرده و در مقابل آن مرد باید نفقه همسر خود را پرداخت کند.
نپرداختن نفقه همسر

گاهی اوقات مردها به دنبال نپرداختن نفقه همسر خود هستند. باتوجه‌به سنگین بودن ضمانت اجرای نپرداختن نفقه این سؤال بسیاری از افراد است که چگونه می‌توانند نفقه را پرداخت نکنند؟ همراه دلتا مگ باشید تا به شما بگوییم مردان در چه شرایطی می‌توانند نفقه همسرشان را نپردازند.

نپرداختن نفقه همسر

دررابطه‌با این سؤال در مرحله اول باید بگوییم چون پرداخت نفقه وظیفه اصلی پدر و مرد خانواده است، بنابراین به‌هیچ‌عنوان مرد نمی‌تواند با دلایل غیرموجه، از پرداخت مهریه سرباز زند.

قانون‌گذار در پرداخت نفقه زن برعکس نفقه اقرب و نزدیکان، میزان توانایی مالی مرد را در نظر نمی‌گیرد و مرد باید نفقه همسرش را پرداخت کند مگر در برخی شرایط خاص.

نپرداختن نفقه

بنابراین، زن تنها در شرایطی خاص می‌تواند نفقه زن را نپردازد:

  • یکی از مواردی که مرد می‌تواند مهریه زن را پرداخت نکند آن است که زن بدون داشتن عذر موجه مثل خطر جانی و مالی و شرافتی و عسروحرج، از همسر خود تمکین نکند.

تمکین: به لحاظ عرفی، غالباً واژه تمکین را برای زنان استفاده می‌کنند. یعنی زن موظف است در مقابل شوهر خودش به یک سری از وظایف پایبند باشد و حقوق شوهر خود را رعایت کند.

  • دومین مورد برای عدم پرداخت نفقه توسط مرد آن است که زن بدون داشتن عذر موجه از دستورات مرد سرپیچی کرده و اوامر و نواهی مرد را رعایت نکند.
  • سومین مورد نیز آن است که زن بدون وجود عذر موجه، منزل مرد را ترک کرده و به منزل، باز نگردد.
مطلب پیشنهادی:  سیاهی دور چشم خود را با گلاب محو کنید

ضمانت اجراهای عدم پرداخت نفقه

ضمانت اجراهای عدم پرداخت نفقه

چنانچه مرد، با وجود تمکین زن و ندار بودن فرزندان و اقارب، علی‌رغم داشتن توان مالی، از پرداخت نفقه جاری زن و اقارب و فرزند خود، خودداری کند، مرتکب جرم ترک انفاق، شده و به مجازات حبس تعزیری درجه 6، یعنی حبس بیش از 6 ماه تا 2 سال، محکوم خواهد شد.

پیشنهاد مطالعه: در چه شرایطی حقوق مستمری‌بگیران قطع می‌شود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در سبک زندگی

همچنین بخوانید

مراقبت از موهای رنگ شده با چند راهکار ساده

ما در این مطلب قصد داریم چند راهکار ساده برای مراقبت از موهای رنگ شده به شما آموزش دهیم تا…