آموزش دوخت روتختی دو نفره در خانه با کمترین هزینه!

0
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
دیگر نیازی نیست که هزینه زیادی بابت خرید روتختی بدهید؛ چرا که خودتان به راحتی می‌توانید در خانه روتختی زیبا بدوزید.
دوخت روتختی دو نفره

یکی از موثرترین المان‌هایی که سبب می‌شود زیبایی اتاق خواب شما بیشتر به چشم‌ آید، روتختی است که ست کردن آن با فرش یا پرده اتاق خواب می‌تواند اتاق شما را رویایی کند؛ اما با توجه به اینکه امروزه هزینه خرید روتختی بسیار بالا است برای بسیاری از ما مشکل است که بتوانیم روئتختی را متناسب با دکوراسیون اتاق تغییر دهیم. دلتامگ برای حل این مشکل راهکاری برای شما اندیشده است که بتوانید با کمترین هزینه روتختی‌های متفاوتی داشته باشید. با ما همراه باشید تا نحوه دوخت روتختی دو نفره را به شما آموزش دهیم.

روش دوخت روتختی دو نفره در خانه

دوخت روتختی دو نفره

دوخت روتختی مانند دوخت کاور مل و یا تشک کار چندان مشکلی نست و تنها نیاز به کمی دقت دارد؛ اینگونه خواهید دید که با کمترین هزینه دوخت روتختی را خود در خانه انجام داد‌ه‌اید. برای شروع ابتدا لازم است وسایل مورد نیاز برای دوخت را آماده کنید:

وسایل مورد نیاز برای دوخت روتختی دو نفره

  • انتخاب پارچه دلخواه متناسب با ندازه‌های تخت( سعی کنید از دو مدل پارچه استفاده کنید)
  • بهترین پارچه برای روتختی جنس پنبه‌ای، پشمی یا اکریلیک است؛ چرا که به راحتی در ماشین‌لباسشویی شسته می‌شوند.
  • چرخ خیاطی
  • نخ-سوزن ته گرد- قیچی
  • الیاف طبیعی یا مصنوعی برای پر کردن داخل پارچه

نحوه اندازه گیری و برش روتختی

در مرحله اول نیاز است تا تخت مورد نظر را به خوبی انداز بگیرید و بعد با توجه به علاقه خود تصمیم بگیرید که لبه‌های روتختی چقدر از تخت آویز باشند. برای اندازه‌گیری لازم به ذکر است که تخت‌های دونفره در ابعاد استانداری تولید می‌شوند. سایز استاندارد تخت دونفره ۱۶۰*۲۰۰ سانتی‌متر است که به سایز کوئین شهرت دارد. روتختی دو نفره مناسب با تخت کوئین باید ۲۰۰*۲۲۰ سانتی‌متر باشد.

بعد از اندازه‌گیری دقیق، باید 2 سانتی‌متر را برای درز روتختی اضافه بگیرید و برای جلوگیری از نخ‌کش شدن پارچه ابتدا درزها بدوزید. در مرحله بعد برای راحتی کار پارچه‌ها را روی زمین پهن کنید و برای این که درز درست وسط پارچه قرار نگیرد، هنگام اندازه‌گیری اصلی پارچه را از بالا به پایین را به یک سوم تقسیم کرده و جای درز را به هر یک اضافه کنید و بعد تکه‌های پارچه را به هم بدوزید.

مراحل دوخت روتختی دو نفره در منزل

بعد از اندازه‌گیری و  برش پارچه تنهاکافی تمام مراحل زیر را با دقت و صبر انجام دهید تا روتختی زیبایی

مطلب پیشنهادی:  این وسیله اتاق خواب را بی‌نظیر می‌کند!

لایه‌ها را سنجاق کنید

برای جلوگیری از اشتباه در دوخت لازم است پارچه‌های بالا و پایین را کنار هم قرار دهید و تمام لبه‌های پارچه را به اندازه یک و نیم سانت سنجاق ته گرد بزنید.

دهانه پارچه را بدوزید

در این مرحله باید پارچه‌هایی را که با سنجاق محکم کرده‌اید، به سمت راست بچرخانید و گوشه ها را به شکل مثلث در آورید و با استفاده از نخو سوزن آن را کوک بزنید و بعد سوزن ته‌‎گردها را دربیاورید. الیاف و کرک‌ها را در قسمتی از پارچه را که به عنوان درز باز گذاشته‌اید به داخل بفرستید و در تمام سطح به طور یکنواخت پهن کنید. در نهایت درز پارچه را بدوزید.

دوخت روتختی را کامل کنید

قسمت‌هایی از روتختی را که کوک زده‌اید ابتدا با استفاده از یک سوزن بزرگ که مخوص لحاف‌دوزی است محکم کنید؛ اینگونه الیاف و پارچه به هم دیگر فیکس می‌شوند و موقع چرخ کار ما را راحت‌تر می‌کند.

دوخت روتختی دو نفره

دوخت روبالشی زیبدار و لبه دار

برای دوخت 4 عدد بالش به 180 سانت پارچه نیاز دارید؛ در این مرحله پارچه را به 4 قسمت تقسیم کنید و برای هر یک زیب‌های 50 سانتی در نظر بگیرید. برای دوخت بالش لبه‌دار توجه داشته باشید که 15 سانتی‌متر برا لبه‌ها و 2 سانتی‌متر برای دوخت باید در نظر بگیرید. برای دوخت پارچه برش خورده را در طول روی هم تا می‌زنیم که  قسمت 15 سانت اضافه از یک طرف بیرون مانده باشد. بخش اضافی (15 سانتی متر) رو روی قسمت تا شده تا می زنیم.

قبل از دوختن کناره‌های بالش توجه داشته باشید که دو لبه انتهایی پارچه را سردوز کنید؛ اگر هم سردوز نداشتید نیم سانتی‌متر تا زده و دوخت بزنید. محل برگشت قسمت اضافی تا شده خوب دوخته شود تا کوک‌ها در هنگام تعویض رو بالشی شکافته نشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در معماری و دکوراسیون

همچنین بخوانید

چیدمان آشپزخانه سنتی ایرانی؛ آشپزخانه ای که زندگی در آن جریان دارد!

چگونه یک آشپزخانه سنتی ایرانی را چیدمان کنیم؟ در واقع برای چیدمان یک آشپزخانه ایرانی باید …