4 نکته مهم که باید قبل از خرید اجاق گاز صفحه‌ای بدانید!

1
9
زمان مطالعه: 4 دقیقه
باتوجه به تنوع بالای اجاق گاز صفحه‌ای و اینکه هریک مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند، لازم است تا قبل از خرید به چند نکته مهم توجه داشته باشید.
گاز صفحه ای

با توجه به اینکه امروزه متراژ خانه‌ها کوچک شده و دیگر نمی‌توان از گاز فردار استفاده کرد، بهترین انتخاب خرید گاز صفحه ای است که علاوه بر کارایی از زیبایی بسیاری نیز برخوردار است و ظاهر آشپزخانه را مدرن و شیک می‌کند؛ اما باتوجه به تنوع بالا این محصول در بازار، لازم است هنگام خرید به یک سری نکات توجه داشته باشید. برای داشتن یک اجاق گاز صفحه‌ ای با کیفیت و اینکه بهترین مارک اجاق گاز صفحه ای کدام است؟ تا پایان این مطلب با دلتامگ همراه باشید.

معرفی انواع اجاق گاز صفحه ای

به طور کلی گازهای صفحه‌ای در دو نوع رومیزی و توکار در بازار موجود است که هریک قابلیت‌های مخصوص به خود را دارند که در ادامه بیشتر به آن می‌پردازیم. در حالت کلی گاز صفحه ای توکار قابلیت جابه‌جایی ندارند و روی کابینت نصب می‌شوند و از لحاظ مصرف انرژی به صرفه‌تر هستند، در حالی که گازهای رومیزی قابلیت جابه‌جایی و قرارگیری بر روی اغلب سطوح را دارند. در ادامه انواع گاز صفحه ای رو میزی را شرح می‌دهیم.

گاز صفحه ای

گاز صفحه‌ ای گازی

یکی از رایج‌ترین مدل‌های گاز صفحه‌ ای ایرانی، مدل‌های گازی است. این نوع اجاق گازها بسیار سریع گرم می‌شوند و مشکل قطعی برق را ندارند. روش نصب گاز صفحه ای بسیار راحت است.

گاز صفحه‌ ای برقی

اجاق گازهای صفحه‌ای برقی قابلیت نصب بر روی پیشخوان و جزیره‌ آشپزخانه را دارند. در این گازها از المنت‌ها برای گرم کردن، سرخ کردن و جوشاندن مواد غذایی استفاده شده که شما می‌توانید از شعله‌های یکسانی برای پخت و پز بهره‌مند شوید. قیمت گاز صفحه ای برقی نسبت به سایر مدل‌ها پایین‌تر است، اما معایبی نیز دارد؛ برای مثال صفحات الکتریکی در این گازها ممکن است کندتر از مدل‌های دیگر عمل کند و هزینه مصرف برق نیز بالاتر است.

گاز صفحه ای

 گاز صفحه‌ای القایی

می‌توان گفت بهترین گاز صفحه ای موجود در بازار، مدل القایی است که از آهنربا برای تولید گرمای فوری و متمرکز استفاده می‌کند. توجه داشته باشید که قیمت گاز صفحه ای القایی بالاتر از مدل‌های دیگر است؛ اما مزایای بسیار این گاز باعث می‌شود که هنگام خرید به قیمت آن توجه نکنیم. از معایب این گاز تولید صدای در زمان کار است.توجه داشته باشید که اجاق‌های القایی فقط با قابلمه‌ها و تابه‌هایی که از جنس فولادی و چدنی هستند سازگاری دارند و نباید از ظروف سرامیکی، شیشه‌ای، مسی و آلومینیومی استفاده کرد.

نکات مهم در خرید اجاق گاز صفحه ای

قبل از خرید گاز لازم است برای داشتن یک دکوراسیون اصولی یک سری نکات را رعایت کنید.

 ابعاد آشپزخانه‌

مهم‌‎ترین نکته‌ای که باید هنگام انتخاب اجاق گاز به آن توجه کرد، ابعاد آشپزخانه است. به طور کلی اندازه یک اجاق گاز استاندارد و معمولی حدودا ۷۵ سانتی‌متر عرض دارد و شامل چهار مشعل مجزا می‌شود.

گاز صفحه ای

پیکربندی شعله‌ پخش‌کن اجاق گاز

اگر فضای آشپزخانه‌ شما کوچک است، بهترین انتخاب خرید یک اجاق گاز برقی با دو شعله پخش‌کن است که می‌تواند زیبایی محیط آشپزخانه را حفظ کند بدون آنکه فضای زیادی را اشغال کند.

مطلب پیشنهادی:  5 روش ساده و کم هزینه برای چیدمان کمد لباس

 نوع حرارت مهم‌ترین نکته در خرید گاز صفحه ای

منبع گرما در هریک از مدل‌های اجاق گاز متفاوت است؛ اجاق گازهایی با حرارت تابشی، عناصر گرمایشی در زیر سطح آن قرار دارد و با وجود شعله‌های آتش گرما را به ظروف آشپزی منتقل می‌کند؛ اما اجاق گاز القایی از میدان الکترومغناطیس برای گرم کردن مستقیم ظرف استفاده می‌کند و اساساً ظرف را به منبع گرمای خود تبدیل می‌کند. در واقع این نوع از سیستم‌ها، داغ نمی‌شوند، مگر اینکه ظروف سازگار با آن روی اجاق القایی قرار گیرد.

گاز صفحه ای

 قیمت گاز صفحه ای

اجاق‌های گازی برقی و القایی دارای ویژگی‌ها و پیکربندی‌های مختلفی هستند که برای پاسخگویی به طیف وسیعی از نیازها طراحی شده‌اند؛ بنابراین قیمت اجاق گاز بر اساس این معیارها می‌تواند متفاوت باشد؛ اما در حالت کلی لازم است بدانید که مدل‌های برقی ساده جزو ارزان‌ترین گزینه‌های خرید به حساب می‌آیند. پس از آن اجاق‌های گازی رومیزی قرار دارند که جزو مدل‌هایی با قیمت‌های معمول شناخته می‌شوند و اجاق گاز صفحه‌ای از نوع القایی گران‌قیمت‌ترین محصول در بازار است. البته خرید گاز صفحه‌ای ایده مناسبی برای آشپزخانه کوچک است.

گاز صفحه ای شیشه ای برای چه کسانی مناسب نیست؟

گاز صفحه ای شیشه ای (Glass-Ceramic) معمولاً به عنوان یک سطح کاری برای اجازه دادن به گرمای مستقیم بر روی ظروف آشپزی استفاده می‌شود. این نوع سطح کاری دارای ویژگی‌های خاصی است که ممکن است برای برخی افراد مناسب نباشد. در زیر مواردی آورده شده که ممکن است گاز صفحه ای شیشه ای برای آنها مناسب نباشد:

افرادی که ظروف مناسب ندارند

برخی ظروف آشپزی ممکن است برای استفاده بر روی گاز صفحه ای شیشه ای مناسب نباشند. برخی از ظروف فلزی تخته‌ای یا دیگر موادی که ممکن است به سطح شیشه‌ای صفحه آسیب برسانند، نباید بر روی این سطح استفاده شوند.

آشپزهای حرفه‌ای یا صنعتی

گاز صفحه ای شیشه ای معمولاً برای پخت آشپزی خانگی طراحی شده است و ممکن است مقاومت کمتری در مقابل ظروف سنگین داشته باشد. بنابراین، برای استفاده از ظروف سنگین یا دستگاه‌های آشپزی حرفه‌ای، این نوع سطح کاری مناسب نباشد.

به طور کلی، اگر نیازها و ترجیحات شما به سمت سطوح دیگری مانند گازی یا فولادی معطوف شده باشد، گاز صفحه ای شیشه ای مناسب نیست. انتخاب مناسبی باید با توجه به نیازها و سبک زندگی شما انجام شود.

سخن آخر

در این مطلب از دلتا مگ درباره گاز صفحه‌ای شیشه‌ای و نکات مربوط به خرید آن صحبت کردیم، از این که تا پایان این مطلب همراه ما بودید از شما متشکریم.

 

یک نظر

  1. مینو

    6 اسفند 1401 در 8:18 ق.ظ

    عالی ممنون

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در معماری و دکوراسیون

همچنین بخوانید

چیدمان آشپزخانه سنتی ایرانی؛ آشپزخانه ای که زندگی در آن جریان دارد!

چگونه یک آشپزخانه سنتی ایرانی را چیدمان کنیم؟ در واقع برای چیدمان یک آشپزخانه ایرانی باید …