آموزش دوخت پرده پلیسه برای افراد مبتدی در خانه!

0
5
زمان مطالعه: 4 دقیقه
پرده‌ها نقش زیادی در زیبایی دکوراسیون داخلی و همچنین زیباسازی و پوشش پنجره‌ها دارند و شما می‌توانید با کمترین هزینه خودتان این پرده‌های زیبا را بدوزید.
دوخت پرده پلیسه

یکی از بهترین و آسان‌ترین راه‌ها برای تغییر دکوراسیون با کمترین هزینه، تعویض پرده است. شما به جای هزینه اضافی می‌توانید با کمی سلیقه و دقت پرده‌ای جدید برای خانه خود بدوزید. اگر قصد تعویض پرده را دارید نیازی نیست که کلی هزینه کنید، ما در این مطلب از دلتامگ آموزش دوخت پرده پلیسه زیبا را برای شما شرح می‌دهیم.

آموزش قدم به قدم دوخت پرده پلیسه

اگر شما سررشته کافی در خیاطی ندارید، نیازی نیست که نگران باشید؛ چرا که به راحتی می‌توانید این مدل پرده زیبا را در خانه بدوزید و هنر خود را در عید به رخ بکشید. برای آموزش دوخت پرده پلیسه قدم به قدم با ما همراه باشید.

دوخت پرده پلیسه

اندازه گیری دقیق اولین قدم برای دوخت پرده پلیسه

مهم‌ترین نکته‌ای که باید برای دوخت هر مدل پرده‌ای به آن توجه داشت، اندازه‌گیری دقیق است؛ توجه داشته باشید که یک اشتباه کوچک می‌تواند تمام زحمات شما را هدر دهد. برای اندازه‌گیری دقیق اگر دو طرف پنجره دیوار بود، ابتدا با متر از یک دیوار تا دیوار دیگر را اندازه می‌گیریم سپس ارتفاع را از سقف تا کف زمین اندازه گیری می‌کنیم. اگر پنجره از عرض و از طول کوتاه بود، 10 سانت از طرف چپ و راست هر یک و 10 تا 20 سانت از پایین پنجره اضافه می‌گیریم. توجه کنید که اگر بخواهید از چوب‌پرده معمولی استفاده کنید، لازم است که 5 سانتی‌متر از بلندی پرده کم کنید؛ در صورتی که می‌خواهید چوب پرده معلوم نباشد قد پرده را تغییر ندهید. از سوی دیگر اگر علاقه دارید از چوب‌پرده‌های میله‌ای استفاده کنید، 8 سانت از قد پرده کم کنید.

گام دوم  در دخت پرده پلیسه تعیین مقدار پارچه مورد نیاز

بیشتر پرده‌هایی که در بازار موجود هستند دو تا سه متر عرض دارند. پارچه‌هایی که سه متر عرض دارند معمولا عرض با قد پرده برابر است؛ مثلا پرده‌های حاشیه‌دار و متراژی که شما خریداری می‌کنید، به اندازه دوبرابر و نیم یا دوبرابر طول میل پرده است.

نحوه دوخت پرده پلی‌دار

پرده پلیسه به مدلی گفته می‌شود که چین‌ها به صورت مرتب و یک‌اندازه در کنار هم قرار گرفته‌اند. برای دوخت پرده، انواع مختلف نوار پرده( نوار پرده کتان، شیشه ای، پانچی، سه چین، قیفی، آمریکایی و هفتی هشتی در بازار  موجود است که شما باید متناسب با مدل انتخابی پرده یکی را انتخاب نمایید؛ اما در نظر داشته باشید که بهترین نوع نوارپرده برای دوخت پرده‌ پلیسه، نوع کتان و شیشه‌ای است.

دوخت پرده پلیسه

وسایل موردنیاز برای دوخت پرده پلیسه

پارچه‌ به‌اندازه متناسب‌ با ابعاد پنجره‌
لایی‌ به‌ عرض ۱۳ سانتی‌متر و طول‌ برابر با عرض‌ پرده‌
دستگاه‌ پرچ‌ و حلقه‌های فلزی‌ پرچ‌ (شش‌ حلقه‌ برای‌ هر یک‌ از پیلی‌ها)
تعدادی ‌حلقه‌ برنزی‌ کوچک‌ (برای‌ هر یک‌ از پیلی‌ها یک‌ حلقه‌)

مطلب پیشنهادی:  ۵ نکته برای انتخاب جاکفشی مدرن که باید بدانید

مرحله اول دوخت پرده پلیسه

ابتدا ارتفاع پرده را اندازه بگیرید و سپس ۲۰ سانتی‌متر برای ‌برگردان‌ بالای‌ پرده‌ و ۱۵ سانتی‌متر برای ‌تو گذاشتن پایین‌ پرده اضافه‌ کنید.

دوخت پرده پلیسه

مرحله دوم

برای‌ محاسبه‌ عرض‌ پرده، لازم است تا طول‌ چوب‌پرده را اندازه‌ بگیرید. سپس‌ به ازای هر پلی، ۲۵ سانتی‌متر و فاصله میان پلی‌ها ۲۲ سانتی‌متر در نظر بگیرید و بعد پارچه را برش بزنید.

مرحله سوم

پرده‌ را به‌ ارتفاع‌ موردنظر از پارچه‌ ببرید. در صورتی‌که عرض‌ پارچه‌ کمتر از میزان‌ موردنیاز برای‌ عرض‌ پرده‌ باشد، ممکن‌ است‌ از دو یا سه‌ قد پارچه‌ استفاده‌ کنید و بنا به‌ سلیقه‌ خود می‌توانید دو قد پارچه‌ را در راستای‌ ارتفاع‌ پرده‌ به‌ هم‌ بدوزید و پرده‌ را یک‌تکه تهیه‌ کنید؛ یا آن‌ها را جدا از هم‌ و به‌صورت دو پرده‌ در کنار یکدیگر در نظر بگیرید.

مرحله چهارم دوخت پرده پلیسه

لبه‌های‌ پرده‌ را به‌ غیر از لبه‌ بالا کمی‌ تو بگذارید، اتو کنید و سپس‌ با چرخ‌خیاطی بدوزید. لبه‌ بالای‌ پرده‌ را ۵/۲ سانتی‌متر به‌طرف زیر تا کنید و سپس‌ یک‌بار دیگر آن‌ را به‌صورت نواری‌ به‌ عرض‌ ۱۳ سانتی‌متر تا بزنید. قسمت‌ بالای‌ پرده‌ را به‌ همین‌ صورت‌ که‌ تا زده‌اید اتو کنید. لایی‌ را به‌ طول‌ برابر با عرض‌ پرده‌ ببرید و آن‌ را داخل‌ تا بالای‌ پرده‌ قرار دهید و با چند کوک‌ در جای‌ خود ثابت‌ کنید.

دوخت پرده پلیسه

مرحله پنجم

با استفاده‌ از دستگاه‌ پرچ، حلقه‌های‌ فلزی‌ مخصوص‌ پرچ‌ را به‌صورت ردیفی‌ افقی‌ درست‌ در زیر لایی‌ به‌ پارچه‌ پرچ‌ کنید. اولین‌ پیلی‌ را از لبه یک‌ طرف‌ پرده‌ شروع‌ کنید. برای‌ هر یک‌ از پیلی‌ها باید ۶ حلقه‌ به‌ فاصله‌ ۵/۲ سانتی‌متر از یکدیگر به‌ پارچه‌ نصب‌ کنید. بین‌ آخرین‌ حلقه‌ از هر پیلی‌ با اولین‌ حلقه‌ از پیلی‌ بعد فاصله‌ای در حدود ۲۲ سانتی‌متر در نظر بگیرید. برای اینکه بدانید از چه تعداد پلی برای پرده استفاده کنید، لازم است عرض پارچه را تقسیم بر اندازه (سانتی متر) پیلی‌ها کنیم.

پیشنهاد مطالعه: انتخاب جزیره برای چه آشپزخانه‌هایی مناسب است!

تعداد کلمات مطلب: 768

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در معماری و دکوراسیون

همچنین بخوانید

بهترین مکان برای نصب تلویزیون و داشتن دکوراسیونی لاکچری

نصب تلویزیون و جایگاه آن در دکوراسیون داخلی بسبار مهم است. باید در مکانی قرار بکیرد که هم …