چرا نورپردازی در نمای ساختمان اهمیت بسیاری دارد؟

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
نمای بیرونی ساختمان اولین عامل ایجاد جذابیت بصری و به بیان دیگر اولین عامل معرفی نوع و کیفیت ساختمان می‌باشد.
نوپردازی نمای ساختمان

ویژگی‌های خاص یک ساختمان باعث می‌شود آن ساختمان در ذهن ما ماندگارتر شود؛ برای مثال هنگامی که شما می­‌خواهید آدرس یک ساختمان را در محله‌ به کسی بدهید، به ویژگی­‌های آن اشاره می ­کنید تا راحت‌­تر آدرس موردنظر خود را پیدا کنند. یکی از این ویژگی‌های خاص برای ساختمان می‌تواند نوپردازی نمای ساختمان باشد. این ویژگی مثبت برای ساختمان باعث می‌شود تا در شب ساختمان شما مانند برج بدرخشد. برای آشنایی با نحوه اجرای نورپردازی نمای ساختمان، تا پایان این مطلب با دلتامگ همراه باشید.

نوپردازی نمای ساختمان

نورپردازی نمای ساختمان به خصوص در ساختمان­‌های شمالی که محوطه آن جلوی درب ورودی قرار دارد، از اهمیت بیشتری برخوردار است؛ چرا که باعث می‌شود فضای ساختمان و نمای بهتر دیده شود.

انواع روش ­های نوپردازی نمای ساختمان

نورپردازی نمای ساختمان را می‌توان با توجه به سبک طراحی‌ نمای ساختمان، ارتفاع ساختمان و سلیقه کارفرما به روش‌­های مختلفی اجرا کرد.

نورپردازی یکنواخت

در این روش با استفاده از چراغ­‌های مخصوص می­‌توانید نور یکنواختی را در کل سطح ساختمان منتشر کنید. در این روش یک منبع نور در گوشه‌ای از ساختمان نصب می­‌شود و کل نمای ساختمان را روشن می­‌کند.

روشنایی موضعی یا تاکیدی

در این نوع نورپردازی بر روی ویژگی­‌های خاصی از نمای ساختمان تاکید می­‌شود. برای مثال در ساختمان‌هایی که نمای رومی‌ دارند،  روی قسمت­‌هایی مانند، ستون­ و قسمت‌های برجسته بیشتر تاکید می‌شود؛ علاوه بر آن از این نورپردازی در محوطه و بر روی برخی از گیاهان باغچه نیز بکار برده می‌شود.

نوپردازی نمای ساختمان

نورپردازی پنهان

طراحی این نوع نورپردازی به صورت خطی است، بدون اینکه منبع نور مشخص باشد. در این نوع نورپردازی نوری ملایم و زیبا در همه‌جای ساختمان دیده می‌شود که زیبایی خاصی به نما می‌بخشد و چشم را خیره نمی­‌کند. برای نورپردازی نمای ساختمان مدرن، بیشتر از این سبک استفاده می‌شود.

نکات مهم در نوپردازی نمای ساختمان

اجرای صحیح نورپردازی باعث می‌شود در شب نمای ساختمان زیبایی خود را حفظ کند؛ به همین دلیل لازم است هنگام نورپردازی به نکات زیر توجه کنید.

 رنگ نور

هنگام انتخاب به تناسب بین رنگ متریال نما و رنگ نور توجه کنید. شما می‌توانید برای این منظور از نورهای مختلف سفید، آبی و گاهی رنگ­‌های گرم مانند قرمز و زرد استفاده کنید. برای مثال از رنگ‌های آبی و سفید بیشتر در نمای ساختمان های مدرن استفاده می‌شود.

مطلب پیشنهادی:  تبدیل شوفاژ به کنسول تنها با 6 حرکت ساده!

زاویه تابش نور

جهت نورپردازی نما باید به گونه‌ای باشد که مزاحمت ایجاد نکند و باعث ایجاد سایه در بخش‌­های دیگر نما نیز نشود.

مصرف انرژی

برای اینکه نورپردازی نمای ساختمان انرژی کمتری مصرف کند از چراغ­‌هایی که انرژی کمتری مصرف می­‌کنند استفاده کنید.

نوپردازی نمای ساختمان

انواع لامپ نوپردازی نمای ساختمان

برای نورپردازی نمای ساختمان، با توجه به فرم و شکل‌نما و همچنین میزان نور مورد نیا از انواع چراغ‌­های روشنایی استفاده می­‌شود.  به طور کلی برای نورپردازی نما از لامپ‌های ال‌ای‌دی استفاده می‌­شود که به شکل ساختارهای مختلفی در بازار وجود دارند. برخی از انواع چراغ­‌های پر کاربرد عبارتند از:

  1. پروژکتور: پروژکتورها انواعی از چراغ ­های نورپردازی نمای ساختمان هستند که داخل آن‌ها تعدادی لامپ ال‌ای‌دی وجود دارد که قدرت پرتاب نور بالایی دارند. پروژکتورها می‌­توانند زمینی و یا دفنی باشند و بر روی زمین نزدیک دیوار ساختمان نصب می‌شوند و با تنظیم زاویه تابش نما را روشن می­‌کنند. از این مدل لامپ‌ها بیشتر برای نورپردازی نمای ساختمان سنگی استفاده می‌شود.
  2. ریسه­ و نئون­فلکسی­: برای نورپردازی‌های خطی از این نوع لامپ‌های ریسه‌ای استفاده مب‌شود که در انواع مختلف ریسه‌نواری، ریسه شلنگی و ریسه نئون فلکسی تولید می­‌شوند.
  3. جت­ لایت­‌ها: انواعی از چراغ ‌های نما هستند که قدرت پرتاب نور بالایی دارند، و بیشتر برای نورپردازی خطی نمای ساختمان به کار برده می‌شوند. ساختار جت لایت­‌ها طوری طراحی شده است که در برابر شرایط محیطی مقاومت بالایی داشته باشند.
  4. وال واشر ال ­ای­ دی: وال واشرها از تعدادی لامپ ال‌ای‌دی در کنار هم تشکیل شده‌­اند که مانند یک پروژکتور عمل می­‌کنند و  در نورپردازی نمای ساختمان کاربرد دارند. جهت نور، زاویه تابش و شدن نور در این نوع چراغ­‌ها قابل تنظیم است. میزان پرتاب نور در انواع وال واشرها متنوع است.

پیشنهاد مطالعه: نمای کامپوزیت چیست و چه کاربردی دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در معماری و دکوراسیون

همچنین بخوانید

5 مدل کابینت مدرن جدید که آشپزخانه شما را لاکچری می‌کند!

در بحث دکوراسیون داخلی خانه، آشپزخانه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و به نوعی قلب تپند…