برج ساعت تهران کجاست؟

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
برج طغرل یکی از باشکوه‌ترین آثار به جای مانده از دوران سلجوقیان است که بازدید از آن می‌تواند ما را با معماری آن دوران آشنا کند.
برج طغرل یکی از باشکوه ترین آثار به جای مانده از دوران سلجوقیان است که بازدید از آن می تواند ما را با معماری آن دوران آشنا کند.

 در برخی از کتب تاریخ شناسی و باستان شناسی، از برج طغرل با نام برج خلیفه یزید نیز نام بردند. این برج با ظاهر مخروطی شکل خود، راز و رمزهای زیادی را در دل خود پنهان کرده‌است. این برج تنها یکی از بناهای دیدنی تهران محسوب می‌شود و به دلیل معماری بی‌نظیر خود سالانه مسافران و گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می‌کند. در این مطلب از دلتامگ با ما همراه باشید تا بیشتر با خصوصیات برج طغرل آشنا شوید.

تاریخچه برج طغرل

برج طغرل در شرق آرامگاه ابن بابویه، در خیابان ابن بابویه شهر ری قرارگرفته است. مورخان قدمت این برج را به دوران سلجوقیان نسبت می‌دهند. این بنا حدود 9 قرن پیش توسط فردی به نام محمد امین معمار باشی ساخته‌شد. باستان شناسان بر این باورند در ساخت این برج از ساروج استفاده‌شده است و همین امر بر استحکام و دوام آن در طول این سال‌ها افزوده‌است. در گذشته از برج طغرل مانند سایر برج‌های ساخته‌شده در آن زمان، استفاده‌های گوناگونی می‌شد.

برای مثال برج را به گونه‌ای ساختند که از بیرون شبیه ساعت است. در آن زمان با تابش نور آفتاب بر روی هر کنگره، زمان را تشخیص می‌دادند. از سوی دیگر دیوارهای برج را به گونه‌ای ساخته‌اند که صدای افراد را در خود منعکس می‌کند. اگر در مرکز برج قرار بگیرید و شروع به حرف زدن کنید، صدای شما منعکس می‌شود و همه جا می‌ پیچد. در گذشته از این ویژگی برای گویندگی و موعظه استفاده می‌کردند. حرف و حدیث های زیادی درباره اینکه چه کسی در برج طغرل دفن شده است وجود دارد. برخی از مورخان بر این باورند که این برج محل دفن خلیل سلطان یکی از فرزندان تیمور لنگ است.

مطلب پیشنهادی:  انواع مکمل رنگ سبز در دکوراسیون را بشناسید!

تاریخچه برج طغرل

معماری برج تاریخی طغرل

معماری زیبای این برج، توجه هر بیننده را به خود جلب می‌کند. ارتفاع بلند آن، پایداری، استحکامی و استفاده از ساروج، در ساخت برج همگی نشان از نبوغ طراح و معمار این بنا دارد. ارتفاع این برج به حدود 20 متر هم می رسد و با خشت و آجر به شکل استوانه ای ساخته‌شده است. مساحت برج طغرل به 48 متر مربع می رسد. یکی دیگر از ویژگی های جذاب برج طغرل وجود درب چوبی آن است که زیبایی این بنا را دوچندان کرده‌است. این درب دارای 2 کوبه برای دق‌الباب جداگانه آقایان و بانوان بوده است. طراحی هنرمندانه این کوبه‌ها بسیار جذاب و تماشایی هستند. کنگره‌های تماشایی برج نیز به گونه‌ای هستند که وقتی رو به درب ورودی هستید، انگار شیری با دهانی باز را می‌بینید.

 برج طغرل، برای اولین بار در سال 1301 توسط ناصرالدین شاه مرمت و بازسازی شد. این بازسازی بنای برج را از خطر نابودی نجات داد ولی بقعه کتیبه کوفی و برخی از ظریف کاری‌هایی که بر روی آن خودنمایی می‌کرد را از بین برد. بعد از انقلاب نیز در سال 1377 مرمت مجدد این بنا آغاز شد و در سال 1379 به پایان رسید.

پیشنهاد مطالعه: با قدم زدن در این بازار به دوره‌های مختلف تاریخ سفر کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در معماری و دکوراسیون

همچنین بخوانید

شیک ترین لوسترهای کریستالی برای دکوراسیونی لاکچری

لوسترهای کریستالی یکی از زیباترین و مجلل ترین وسایلی هستند که می توانید برای تزئین خانه خو…