شهری اسرارآمیز در اعماق زمین

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
شهر زیرزمینی نوش آباد، نمونه‌ای منحصربه‌فرد از یک ساختار نظامی و دفاعی است که به عنوان بزرگ‌ترین شهر زیرزمینی جهان از آن یاد می‌شود.
شهر زیرزمینی نوش آباد

یکی از حیرت انگیزترین شهرهای زیرزمینی جهان، نوش‌آباد است. این شهر زیرزمینی از جاذبه‌های تاریخی و تفریحی کاشان در شهر نوش‌آباد به شمار می‌رود. سابقه این شهر به حدود ۱,۵۰۰ سال پیش و دوره ساسانی بازمی‌گردد. گفته‌می‌شود که این شهر از پایتخت‌های حکومت ساسانی در دوره حکومت انوشیروان بوده‌است. این شهر زیرزمینی در سال ۱۳۸۵، به‌صورت کاملا اتفاقی توسط فردی کشف شد که در منزل خود در حال حفر چاه بود. در صورتی که علاقه‌مند هستید درباره شهر زیرزمینی نوش آباد بیشتر بدانید، تا پایان این مطلب با دلتامگ همراه باشید.

شهر زیرزمینی نوش آباد

هر آنچه که باید درباره شهر زیرزمینی نوش آباد بدانید

نوش‌آباد از مناطق باستانی و تاریخی شمال اصفهان و از توابع شهرستان آران و بیدگل است. این شهر که به‌عنوان یکی از پایتخت‌های ساسانیان در دوره انوشیروان شناخته می‌شود، در پنج کیلومتری کاشان قرار گرفته‌است. شهر نوش‌آباد قدمت بسیار زیادی دارد. اما آنچه شهر را معروف‌کرده و بر سر زبان‌ها انداخته، وجود «شهر زیرزمینی» اویی است. این شهر همواره بسیاری از علاقه‌مندان تاریخ، هنر و باستان‌شناسی را به‌سمت خود می‌کشاند. شهر زیرزمینی اویی را ساختارهای متراکم، پیچیده و گسترده‌ای چون دالان‌های باریک تودرتو و اتاق‌هایی با ابعاد کوچک تشکیل داده‌است. مجموعه اویی در زیر بافت شهر شکل‌گرفته و تا سطح کنونی شهر نیز گسترده شده است.

معماری شهر زیرزمینی نوش آباد

با توجه به بررسی کارشناسان، قدمت این شهر به دوره ساسانیان باز می‌گردد. در آن زمان هنگام حملات مغولان، از این شهر برای امنیت مردمان استفاده می‌کردند. این شهر تاریخی با وسعت چهار کیلومتر و عمق بین 4 تا 16 متر تا بیرون از حصار شهر گسترش یافته‌است. در این مجموعه زیرزمینی، اتاق‌ها، راهروها، چاه‌ها و کانال‌های متعددی در سه طبقه ایجاد کرده‌اند. آنچه که این شهر زیرزمینی را اسرارآمیز کرده‌است، برخورد لبه شی تیز بر دیوارهای این شهر است. با توجه به ‌اینکه جنس زمین این منطقه بسیار سخت است، باستان‌شناسان معتقد هستند که وسایل استفاده‌شده برای حفاری این شهر زیرزمینی از جنس الماس بوده‌است.

مطلب پیشنهادی:  این خانه همه را جادو می‌کند!

آنچه که هنگام ورود به شهر زیرزمینی با آن مواجه می‌شوید

آنچه که هنگام ورود به شهر زیرزمینی با آن مواجه می‌شوید

در طبقه اول این شهر، کوره‌راه‌ها و دالان‌هایی قرار دارند که برای گمراه کردن تعقیب‌کنندگان احتمالی به‌کار می‌رفتند. طبقه دوم و سوم محل پناه گرفتن و زندگی در مواقع خطر و ذخیره آذوقه بوده است. ورودی‌‌های متعددی برای شهر زیرین شناسایی ‌شده که بسیاری از آنان توسط سیلاب‌ سال‌های دور مسدود شده‌اند.

شهر دارای راهروهای پیچ در پیچ، اتاق‌های کوچک و بزرگ، تله‌های پدافندی و دفاعی بوده‌ است که گویا در هنگام هجوم دشمن استفاده می‌شده‌اند. وسعت این شهر به‌دلیل ارتباط بین محلات آن و حفاظت از جان و مال مردم در مواقع ناامنی، زیاد بوده و در دو سطح افقی و عمودی گسترش یافته‌است. ارتفاع تمام قسمت‌های شهر زیرزمینی اویی به‌ جز ورودی، به قد طبیعی یک انسان بین ۱۷۰ تا ۱۸۰ سانتی‌متر است. بر سطح دیوارها و در فواصل اندک، جای پیه‌سوز به چشم می‌خورد.

در بعضی قسمت‌ها نیز دیوار سکوهای کوتاهی جهت نشستن ایجاد شده است که در بعضی از اتاق‌ها تبدیل به طاقچه جهت قرار دادن اشیا شده‌است. ورودی شهر زیرزمینی نوش‌آباد، راهرویی باریک به‌اندازه یک نفر است. هنگام ورود به شهر، بوی خاک مرطوب به مشام می‌رسد. حجره‌های کوچک به ابعاد دو متر در دو متر، سرویس‌های بهداشتی ابتدایی، فضاهای پناهگاهی، تونل‌های ارتباطی و تهویه هوا و چاه‌های آب از جمله فضاهای این شهر زیرزمینی است.

پیشنهاد مطالعه: تنها مسجد چوبی جهان که هرگز فرو نمی‌ریزد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در معماری و دکوراسیون

همچنین بخوانید

بهترین چیدمان مبل برای پذیرایی مربعی شکل

پذیرایی مربعی شکل، فضایی متناسب و کاربردی برای دورهمی‌ها و استراحت است. با چیدمان و دکوراس…