خانه ای معلق بین زمین و آسمان!

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در طراحی این پروژه منحصر به فرد علاوه بر خلاقیت و پاسخ به نیازهای کارفرما، احترام به طبیعت نیز در نظر گرفته شده است.
خانه معلق دماوند

در سال 1394 یک گروه معماری ، در دامنه کوه البرز ویلایی ساختن که معماری آن چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره‌می‌کند. هنگامی که در این ویلا اقامت دارید به دلیل ساختار عجیب و منحصر به فردش می‌توانید از چند جهت نظاره‌گر زیبایی‌های دماوند باشید. در واقع اقامت در این ویلا یک شب رویایی را برای ساکنان خود رقم می‌زند. در صورتی که تمایل دارید با خانه معلق دماوند بیشتر آشنا شوید، تا پایان این مطلب با دلتامگ همراه باشید.

معماری شگفت‌انگیز خانه معلق دماوند

لیدا الماسیان و شاهین حیدری، معماران خانه مشا تلاش کردند برای بهره‌مندی هرچه بیشتر از فضای ساختمان، طراحی به گونه‌ای انجام شود که از سه جهت مختلف به بیرون دید داشته باشد. برای این منظور از سه بلوک یک طبقه با جداره‌های شیشه‌ای استفاده‌شده که مناظر طبیعی زیبای اطراف،‌ قله‌کوه و دشت را به نمایش می‌گذارد. بلوک‌های بتنی به صورت نامنظم روی هم قرار گرفته‌اند و کنسول‌هایی را ایجاد می‌کنند که حس معلق بودن را به وجود می آورد. برای تمیز بیشتر این ساختمان با ساختمان‌های مجاور، از رنگ سفید برای بلوک‌ها استفاده کرده‌اند. بنا بر گفته‌ی معماران هدف اصلی از ساخت چنین ویلایی، تلاش برای ایجاد یک حس “خلوص” در محیط طبیعی سایت بود.

خانه معلق دماوند

برای این مجموعه زیبا، زمینی به مساحت 260 متر در نظر گرفته‌شد. ورودی اصلی به ویلا در طبقه بالای ساختمان در نظر گرفته شده‌است. اما می‌توان از طریق مسیر پلکانی از سطح پایین‌تر تا سطح بالاتر نیز به ویلا دسترسی داشت. هنگامی که وارد ویلا می‌شوید، دو اتاق خواب بزرگ در کنار ورودی قراردارند. همچنین یک استخر سرپوشیده و سونا با نمای شیشه در کنار پله‌ها تعبیه شده‌است. پذیرایی، آشپزخانه و غذاخوری نیز همگی در طبقه زیرین جای گرفته‌اند.

مطلب پیشنهادی:  ۷ مدل کابین دوش زیبا برای خانه‌های کوچک و بزرگ

توپوگرافی سایت و شیب تند محدوده بین کوه‌ها از دلایل مهم برای الهام گرفتن معماران ویلای مشا است. به دلیل شیب زیاد و قرارگیری نامنظم باکس‌ها روی هم، سقف هر طبقه به عنوان تراس طبقه بعدی محسوب می‌شود. هر چه به طبقات بالاتر این ساختمان می‌روید به دلیل شیب زیاد زمین و نوع ساخت، به خوبی حس معلق بودن را تجربه می‌کنید. پنجره‌هایی که در این ساحتمان تعبیه شده‌اند، مانند یک پرده شفاف بین داخل و خارج است که فضاهای داخلی را از مناظر طبیعی و نور دلچسب طبیعی اشباع می‌کند.

پیشنهاد مطالعه: حمامی که بازدید از آن شما را به دوره صفویه می‌برد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در معماری و دکوراسیون

همچنین بخوانید

چیدمان آشپزخانه سنتی ایرانی؛ آشپزخانه ای که زندگی در آن جریان دارد!

چگونه یک آشپزخانه سنتی ایرانی را چیدمان کنیم؟ در واقع برای چیدمان یک آشپزخانه ایرانی باید …