عالی قاپو، عمارتی چند بعدی!

0
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
جالب است بدانید عمارت عالی قاپو تا چند دهه پیش به عنوان بلندترین ساختمان شهر اصفهان شناخته می‌شد.
کاخ عالی قاپو اصفهان

کاخ عالی قاپو با نمایی شگفت انگیز و معماری باشکوه ایرانی یکی از مکان‌های گردشگری و تاریخی شهر اصفهان است. نام بنای عالی قاپو در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است و در لیست میراث جهانی یونسکو به منزله قسمتی از میدان نقش جهان قرار دارد. چنانچه تمایل دارید درباره کاخ عالی قاپو اصفهان بیشتر بدانید، تا پایان این طلب با دلتامگ همراه باشید.

کاخ عالی قاپو اصفهان

تاریخچه عمارت عالی قاپو در اصفهان

بعد از آنکه اصفهان به جای قزوین به عنوان پایتخت ایران شناخته‌شد، شاه عباس صفوی در سال 973 خورشیدی دستور داد عمارتی باشکوه بسازند که بتواند در آن از مهمانان مهم و عالی رتبه خود پذیرایی کند. در دوره صفویان، عمارت عالی قاپو اصفهان با نام‌های «قصر دولت‌خانه» و «دولت‌خانه مبارکه نقش جهان» معروف بود. شروع ساخت این بنا در دوران شاه عباس و اتمام و تکمیل آن به مرور در دوران شاه عباس دوم و شاه سلطان حسین می‌رسد. فواصل زمانی که بین ساخت قسمت‌های مختلف این بنا وجود داشت باعث شد تا اتمام عمارت عالی قاپو ۱۰۰ سال طول بکشد.

معاری کاخ عالی قاپو

معماری کاخ عالی قاپو

آنچه که عمارت عالی قاپو را منحصر به فرد کرده، معماری حیرت انگیز آن است. به طوری که از هر طرف به آن نگاه کنید، نمایی دیگر می‌بینید. از پشت بنا 5 طبقه، از کنار 3 طبقه و از طرف میدان نقش جهان این کاخ در 2 طبقه دیده‌می‌شود. البته کاخ عالی قاپو اصفهان در مجموع با طبقه همکف 6 طبقه دارد. از بالای عمارت عالی قاپو می‌توانید تمام مناظر شهر اصفهان را مشاهده نمایید. عمارت عالی قاپو در ابتدا بنایی ساده بوده که به تدریج به دستور شاه عباس طبقه‌هایی به آن اضافه شد.

مطلب پیشنهادی:  دیواری که ساخت آن صدها نفر را به کام مرگ کشاند

در ساخت بنای تاریخی عالی قاپو استادانی بنام و معماران معروف مسجد جامع عباسی و شیخ لطف الله همکاری داشتند. ارتفاع بنای تاریخی عالی قاپو 48 متر است که بلندترین ساختمان زمان خودش محسوب می‌شود. آستانه عمارت از جنس مرمر ساخته‌شده و درحقیقت، درگاهی برای ورود عابرانی بوده‌است که بدون اجازه شرفیابی به حضور شاه می‌رسیدند. این عابران در آستانه کاخ به خاک می‌افتادند و زمین را به نشانه احترام می‌بوسیدند. ارتفاع هریک از ستون‌های این عمارت 20 متر است.

از پله‌ها که بالا می‌روید در طبقه سوم، ایوان بزرگ و زیبایی را می‌بینید که تزئینات آن عظمت خاصی به این عمارت بخشیده‌ و به جذاب‌ترین قسمت‌های کاخ تبدیل شده‌است. این ایوان بعدها به این عمارت اضافه گردید. در وسط این ایوان حوضی مسی قرار گرفته که برای آب‌رسانی به طبقه‌های بالایی و ایجاد هوای خنک و مرطوب در این ایوان از آن استفاده می‌شده.

پیشنهاد مطالعه: شهری اسرارآمیز در اعماق زمین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در معماری و دکوراسیون

همچنین بخوانید

تزیین باغچه با ایده‌های خلاقانه و بکر

به گزارش دلتا تزیین باغچه خانه، به شما روح و جان تازه‌ای می‌دهد و شما می‌توانید از نگاه کر…