چگونه در محل کار خود حرفه ای رفتار کنیم؟

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
اگر شما شاغل هستید و در مسیر شغلی دغدغه پیشرفت و بهتر شدن دارید، این مطلب به شما کمک می‌کند تا با آگاهی و رعایت یکسری اصول به موفقیت نزدیک شوید.
رفتار حرفه ای در محل کار

تاثیر غیرقابل انکار رفتار حرفه‌ای در دست‌یابی به موفقیت، باعث شده تا این موضوع به یکی از پرکاربردترین مباحث در روانشناسی و کسب‌وکار تبدیل شود. برای حرکت در مسیر موفقیت لازم است تا با رفتار حرفه ای در محل کار آشنا شوید. تفاوتی ندارد که شغل شما چیست! کارمند هستید و در شرکت‌های مختلف کار می‌کنید یا شغل آزاد دارید، مثلا مشاور املاک هستید و فروش خانه می‌کنید. نوع رفتار و نحوه ارتباطی که در محیط کار با دیگران دارید، تعیین می‌کند که شما تا چه اندازه مفید و موثر باشید و به اهدافتان برسید.

اکثر افراد قادر به تشخیص رفتار غیرحرفه‌ای در دیگران هستند. نکته‌ قابل اهمیت این است که برای تشخیص رفتار غیرحرفه‌ای ابتدا لازم است تا تعریف درست و مشخصی از رفتار حرفه‌ای داشته باشیم.

رفتار حرفه‌ ای در محل کار چیست؟

رفتار حرفه‌ای به روشی که با دیگران در محل کار ارتباط برقرار می‌کنیم گفته می‌شود. این رفتار شامل آداب معاشرت محترمانه و مودبانه در محیط کار است و آنجایی اهمیت پیدا می‌کند که می‌تواند رضایت شما را از شغلی که دارید بالا ببرد. به بیانی دیگر شانس شما را در رسیدن به موفقیت بیشتر کند.

ارتباط حرفه ای

نکاتی که به شما کمک می‌کند تا حرفه‌ای رفتار کنید

احترام، کلید رفتار حرفه ای در محل کار

احترام متقابل اولین اصل در ارتباط است. همکاران، مشتری‌ها، مدیران یا کارکنان شما، فارغ از نگرش و عملکردی که دارند، به خاطر ارزشمندی وجود انسان، لایق احترام‌اند. پس لازم است که در تمام رفتارهای خود، نه تنها رفتار حرفه ای داشته باشید بلکه به طرف مقابل احترام بگذارید، حتی اگر نظر آن‌ها مخالف نظر شما باشد.

نسبت به رفتار دیگران آگاه باشید

به نحوه‌ای که دیگران با شما صحبت و رفتار می‌کنند دقت کنید. توجه داشته باشید که اکثر مواقع خود ما مشخص می‌کنیم که دیگران چگونه با ما رفتار کنند. بنابراین قبل از توجه به دیگری، رفتارهای خود را بازبینی کنید.

به موقع حاضر شوید

اگر دیر به محل کار یا قرارهای کاری خود برسید، این پیغام را به رئیس یا مشتری‌ها می‌دهید که آن‌ها برای شما کم اهمیت هستند یا اصلا اهمیت ندارند! اگر لازم است برای خود زنگ هشدار تنظیم کنید یا زودتر راه بیفتید. وجود ترافیک و بهانه‌هایی از این دسته در دنیای پیشرفته امروز توجیه‌کننده نیستند.

مطلب پیشنهادی:  تخت ‌جمشید دوم ایران کجاست؟

حال بد خود را مدیریت کنید

 حال بد و خلق‌وخوی منفی خود را پشت در جا بگذارید. همگی ما روزهایی را تجربه می‌کنیم که بهترین خود نیستیم ولی تنها کسانی به موفقیت می‌رسند که این حال بد را مدیریت کنند و مانع از انتقال آن به دیگران شوند.

همسو با سیستم باشید

هر سیستم شغلی یک سری اهداف و ارزش‌هایی دارد. اگر می‌خواهید که حرفه‌ای رفتار کنید، سعی کنید که اهداف محیط کار خود را بشناسید و همسو با ارزش‌‎های تعیین شده برای رسیدن به آن‌ها تلاش کنید.

محل کار

برای رفتار حرفه ای در محل کار پوشش مناسب داشته باشید

ظاهر شما و پوششی که دارید، اولین پیامی است که از سمت شما به دیگران منتقل می‌شود. سعی کنید از لباس‌های متناسب با عرف جامعه استفاده کنید.

اشتباهات خود را پنهان نکنید

شاید سخت به نظر برسد ولی تنها توجه به اشتباهات است که باعث می‌شود آن‌ها را اصلاح کنید. فردی که رفتار حرفه‌ای دارد نیز مرتکب اشتباه می‌شود ولی هیچ‌گاه یک اشتباه را دوبار تکرار نمی‌کند. حتی اگر حس می‌کنید که دیگران مقصر هستند، به جای سرزنش آن‌ها سعی کنید با مسئولیت‌پذیری به دنبال راهی برای حل مشکل و جلوگیری از تکرار آن بگردید.

حریم‌ها و مرزهایی را برای خود تعیین کنید

در انتخاب افرادی که در محل کار با آن‌ها صحبت می‌کنید، محتاط باشید، مخصوصا اگر قصد دارید موضوعات شخصی خود را مطرح سازید. حتی اگر فرد قابل اعتمادی در میان همکارهای شما بود و می‌خواستید در مورد مسائل خصوصی خود با آن‌ها صحبت کنید، این کار را جلوی مشتری‌ها و دیگران انجام ندهید.

نتیجه‌گیری: نادیده گرفتن فاکتورها و عوامل تاثیرگذار در رفتار حرفه ای می‌تواند عواقب شدیدی برای شما داشته باشد و شانس شما را در پیشرفت شغلی و حتی حفظ شغل از بین ببرد. به همین خاطر توصیه می‌شود که حتما با این عوامل آشنا باشید و آن‌ها را رعایت کنید.

پیشنهاد مطالعه: علائمی که نشان می‌دهد شما افسردگی شغلی دارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در سبک زندگی

همچنین بخوانید

زیباترین دشت‌های ایران برای طبیعت گردی در بهار

دشت‌های ایران یکی از مقاصدی هستند که حتما در بهار باید به آنجا سفر کنید. اکثر مردم ترجیح م…