عوارض مصرف و اعتیاد به گل، که آن را علف یا گرس نیز می‌نامند

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
گل ماده مخدر خطرناکی است که متأسفانه در سال‌های اخیر بسیاری از نوجوانان و جوانان را درگیر خود کرده و همه روزه میزان مصرف آن رو به افزایش است.
اعتیاد به گل

امروزه بیشترین مصرف کنندگان مواد مخدر و به خصوص گل را، نوجوانان و جوانان تشکیل می‌دهند و از آنجایی که دسترسی به این ماده مخدر بسیار آسان است، افراد زیادی را به دام اعتیاد کشانده و شایعاتی درباره گل وجود دارد، مبنی بر این که گل اعتیاد و عوارضی برای مصرف کنندگان به وجود نخواهد آورد.

اما این ماده مخدر به عنوان یکی از مواد مخدر خطرناک شناخته می‌شود که به غیر از اعتیاد، عوارض زیاد دیگری را برای مصرف کنندگان به وجود خواهد آورد. همین امر سبب گردیده تا مطلبی را تهیه کنیم تا بتوانیم با عوارض مصرف و اعتیاد به گل آشنا شویم و روش‌های ترک آن را فراگیریم.

گل یا علف را بیشتر بشناسید

ماده مخدر گل که امروزه در بین بسیاری از نوجوانان و جوانان رواج پیدا کرده و اعتیاد را در مصرف کننده ایجاد می‌کند، از گیاه شاهدانه به صورت گل خشک تهیه می‌شود و بر خلاف تصور عموم مردم، با ماری جوانا متفاوت است. در بین مردم، ماده مخدر گل با نام‌های متفاوتی نظیر ماری جوانا، علف، جوینت و وید نیز شناخته می‌شود.

در واقع گل به عنوان یکی از مشتقات اصلی ماده ماری جوانا به حساب می‌آید و این دو با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند که تفاوت اصلی آن‌ها در میزان تترا هیدروکانابینول می‌باشد؛ بدین صورت که در ماری جوانا میزان تترا هیدروکانابینول 8% بوده و میزان تترا هیدروکانابینول در ساختار گل 24% می‌باشد. میزان تترا هیدروکانابینول در مواد مخدر هر چه بالاتر باشد، میزان اعتیاد و تخریب آن نیز بیشتر خواهد بود.

عوارض و خطر گل تنها به تترا هیدروکانابینول آن محدود نبوده و حدود 500 نوع ماده شیمایی دیگر نیز در ساختار ماده مخدر گل وجود دارند که به صورت مستقیم تأثیرات زیان آوری را بر روی عملکرد مغز می‌گذارند.

عوارض مصرف گل

هماهنطور که می‌دانیم، مصرف هر نوع ماده مخدری عوارض جسمی و روحی زیادی برای مصرف کننده به وجود می‌آورد که مصرف گل نیز از این قاعده مستثنا نبوده و مصرف گل در کوتاه مدت و طولانی مدت، عوارض جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت. بر اساس نظر محققین، عوارض مصرف گل هم به صورت کوتاه مدت و هم طولانی مدت بوده که هر یک از آن‌ها نیز بسته به شرایط جسمانی فرد مصرف کننده بروز خواهد داد.

از جمله مهمترین و خطرناک‌ترین عوارض مصرف و اعتیاد به گل، گرایش به دیگر مواد مخدر خطرناک‌تر نظیر شیشه، کوکائین و… می‌باشد. همچنین فرد مصرف کننده به بیماری‌های جسمانی و تنفسی مانند سرطان‌های بدخیم و بیماری و عفونت‌های ریوی مبتلا گردد. علاوه بر عوارض جسمانی، بیماری‌های روانی مانند اسکیزوفرنی، پارانویای موقتی، توهم موقتی، اختلال دوقطبی، حملات پانیک و… را به دنبال خواهد داشت.

مطلب پیشنهادی:  طریقه خوشرنگ شدن شربت آلبالو

عوارض مصرف و اعتیاد به گل بر روی مغز

هنگامی که فرد به مصرف گل اعتیاد پیدا می‌کند، با کشیدن گل، دود را به صورت مستقیم وارد مغز خود کرده و این دود به تمام سلول‌های مغز می‌رسد و آن‌ها را از بین می‌برد.

در نهایت این عمل موجب به وجود آمدن مشکلات و عوارض جبران ناپذیری همچون کاهش قدرت تصمیم‌گیری، اختلال در کارکردهای اجرایی، ضعف در بیان کلامی، اختلال در توانایی حل مسئله و… برای فرد مصرف کننده می‌شوند. همچنین استفاده از ماده مخدر گل، تأثیرات منفی بر روی نورون‌های هیپوکامپ مغزی داشته که هوش و حافظه فرد را دچار اختلال می‌کند.

عوارض ترک گل

پس از آن که فرد مصرف کننده به ترک گل موفق شد، عوارضی را تجربه خواهد کرد که یکی از مهمترین آن‌ها بی خوابی می‌باشد. شاید فرد برای مدت طولاتی بی خوابی را تجربه کند و از آنجایی که ماده مخدر بسیار قوی را ترک کرده، برای رفع بی خوابی خود به سراغ قرص‌های خواب آور و مسکن می‌رود تا بی خوابی خود را جبران کند و در صورتی که بی خوابی وی با قرص درمان نشود، بازهم مصرف گل را آغاز می‌کند.

مدت زمان لازم برای ترک گل

عوارض مصرف و اعتیاد به گل برای بسیاری از مصرف کنندگان جبران ناپذیر بوده و حتی به استفاده از مواد مخدر قوی‌تر نیز روی می‌آورند. در صورتی که فرد قصد ترک گل را داشته باشد، اولین سوال برای وی این است که مدت زمان لازم برای ترک گل چقدر است؟ پاسخ به این سوال قطعی نبوده و مدت زمان لازم برای ترک گل با توجه به سن، شرایط جسمی و روحی، میزان و مدت زمان مصرف گل در هر فرد متفاوت است.

ترک هر نوع مواد مخدر به 2 بخش ترک جسمی و ترک روحی و روانی تقسیم می‌شود که ترک جسمی آن مدت زمان کمتری نیاز دارد. اما به صورت کلی می‌توان گفت که  ترک جسمی گل حدود 10 روز تا 2 هفته به طول می‌انجامد و ترک روحی و روانی آن به مدت زمان بیشتری نیاز خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

این مدل‌ کراپ‌ و نیم‌تنه زنانه امسال مد هستند

یکی از مدهایی که امسال مشاهده می‌کنید استفاده از مدل‌ کراپ‌ و نیم‌تنه زنانه است. لباس کراپ…